به گزارش سایت تینو، تغییر نقطه به نقطه شاخص تورم ماهانه در مهرماه سال جاری در صورت تداوم در ماه های آینده می تواند روند کاهش نرخ تورم سالانه را پس از 18 ماه متوقف و حتی معکوس کند. و هشداری برای تیم اقتصادی دولت چهاردهم خواهد بود تا دوباره صدای زنگ موتور تورم را بشنوند.
بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه در اولین ماه از فصل پاییز 1403 هجری شمسی در گروه شرکت های مسکن و نیرو با 40.3 درصد به ثبت رسیده است و دلیل اصلی آن افزایش قیمت اجاره بها بوده است. در محاسبه نرخ تورم در بخش مسکن، تنها رشد قیمت اجاره بها ملاک عمل است. همچنین دادههای مرکز آمار نشان میدهد که فشار تورمی ماهانه از کانال رشد قیمتها برای گروه کالاها و خدمات غیرخوراکی بیشتر از خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات وارد شده و باعث شده تا نرخ تورم نقطه به نقطه افزایش یابد. دلیل این تغییر نرخ تورم را می توان ناشی از دو جهش قیمت در بازار اجاره و همچنین آموزش دانست.
تورم خوراکی افزایش یافت
مرکز آمار ایران میگوید: نرخ تورم خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات از ۲۳.۸ درصد در شهریورماه امسال به ۲۶ درصد در مهرماه رسید و این شاخص در مناطق شهری ایران از ۲۳.۸ درصد به ۲۶.۱ درصد و از ۲۳ درصد افزایش یافت. در مناطق روستایی 9 درصد افزایش یافت و به 25.7 درصد رسید. از سوی دیگر، نرخ تورم ماهانه گروه خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات از 9 درصد در شهریورماه به 2.3 درصد رسید که در صورت تداوم نرخ تورم سالانه خوراکیها و آشامیدنیها، افزایش نرخ تورم را نشان میدهد پیش بینی می شود با ضریب افزایش یابد اهمیت 28.82 درصدی روی سفره مردم در ماه های آینده روند افزایشی را شاهد خواهد بود.
رکورد تورم اصفهان
آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد که شهروندان استان اصفهان در مهر امسال با 36.9 درصد بالاترین نرخ تورم سالانه را شاهد بوده اند و این در حالی است که شهروندان استان سیستان و بلوچستان با رصد تورم مهر کمترین فشار رشد هزینه را متحمل شدند. 23.6 درصد
نرخ تورم نقطه به نقطه در مهر 1403 ه
- شاخص کل: 31.6 درصد
- غذا و نوشیدنی: 26 درصد
- تنباکو: 25.7 درصد
- پوشاک و کفش: 29.2 درصد
- مسکن و حامل های انرژی: 40.3 درصد
- لوازم خانگی: 25.3 درصد
- مراقبت های بهداشتی: 27.1 درصد
- حمل و نقل: 28.5 درصد
- ارتباطات: 22 درصد
- سرگرمی و فرهنگ: 27.7 درصد
- تحصیلات: 34.5 درصد
- هتل ها و رستوران ها: 30.9 درصد
- – کالاها و خدمات متفرقه: 37.1%