همه کارگردانان رئیس‌جمهور | از بهروز افخمی و مهدی فخیم‌زاده تا رضا میرکریمی و محمدحسین مهدویان

تبلیغات بنری


شهروندی آنلاین: قاب ثابت و مونولوگ نامزد انتخاباتی مقابل دوربین؛ این رسم انتخابات ریاست جمهوری قبل از سال 76 بود، در واقع تا انتخابات ریاست جمهوری هفتم چیزی به نام فیلم تبلیغاتی وجود نداشت. ماجرا از سال 76 تغییر کرد و کارگردانان سینما درهای خود را به روی ستاد انتخابات نامزدهای ریاست جمهوری باز کردند. با پایان یافتن انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۷۶، برخی بخشی از موفقیت نامزد پیروز را به نام فیلمسازان تبلیغاتی او نوشتند و اینجا ماجرا جدی شد. فیلم های تبلیغاتی نامزدها با حضور مدیران سینما رنگ دیگری به خود گرفت. نزدیک به دو دهه از حضور «آقا محسن، آقا محسن» به یاد پیام آور ملچی پور در فیلم تبلیغاتی محسن رضایی برای علی لاریجانی به ورزشگاه در فیلم مهدی فخیم زاده می گذرد تا امروز که نسل جدید… کارگردانان برای نامزدها فیلم های تبلیغاتی تولید می کنند. قرار بود فیلم هایی با صدا، دوربین و حرکت، سوژه ها را جلوی کادر کارگردان به پاستور بیاورند.

1376

در بهار 76 برای اولین بار فیلمی تبلیغاتی برای نامزدهای ریاست جمهوری تولید شد. فیلم تبلیغاتی ریشهری و ظفرهی، دو کاندیدای انتخاباتی ناامید، اولی به تهیه کنندگی جمعی از مدیران تلویزیون و دومی به کارگردانی رسول صدر عاملی، مبتذل و خام بود. فیلم تبلیغاتی ناطق نوری کاندیدای انتخابات برامید به تهیه کنندگی بهزاد بهزادپور; فیلمی که در آن بر اقتدار ناتک نوری تاکید شده بود و موسیقی حماسی هم داشت. بخشی از تصور عمومی مبنی بر اینکه گوینده نماینده وضع موجود است با این فیلم شکل گرفت. بسیاری از چهره هایی که معمولا در تریبون های رسمی ظاهر می شوند جلوی دوربین حمایت خود را از رئیس مجلس پنجم اعلام کردند. از سوی دیگر جمعی از سینماگران ارشد پس از انقلاب در ستاد وزیر سابق آموزش و پرورش حضور داشتند. سیف اللهداد، بهروز افخمی و احمد مرادپور، سازندگان فیلم تبلیغاتی خاتمی، راهی را آغاز کردند که بعدها طرفداران زیادی پیدا کرد. حتی مصاحبه تلویزیونی خاتمی که مهندس مهدی حجه به عنوان بازجو در آن حضور داشت نیز به این موضوع اختصاص داشت: در حالی که مصاحبه تلویزیونی هیچ تفاوتی با آنچه در دوره های قبل می دیدیم نداشت. زمانی که انتخابات برگزار شد، خیلی ها از تاثیر فیلم تبلیغاتی نامزد بر میزان رای او از مردم صحبت کردند.

1380

کثرت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روزهای شلوغی را برای سازندگان فیلم های تبلیغاتی رقم می زند. در حالی که تعدادی از کارگردانان مطرح سینما برای برخی از کاندیداها مستندهای تبلیغاتی تهیه کردند، کارگردان فیلم های تبلیغاتی برخی از نامزدها چندان شناخته شده نبود. اگر در انتخابات 1976 تمرکز بر لبخند وزیر سابق آموزش و پرورش به عنوان وسیله ای برای کشیش بود، در انتخابات 1980 خشم و اشک رئیس جمهور موفق شد. در یکی از شلوغ ترین دوره های انتخابات ریاست جمهوری، هیچ فیلم تبلیغاتی نامزدی به اندازه فیلم احمدرضا درویش برای خاتمی تاثیرگذار نبود. جالب اینجاست که ضیاءالدین دری تهیه کننده فیلم تجاری علی فلاحیان بود و فیلم تجاری احمد توکلی را به همراه اکبر نبوی کارگردانی کرد. در نهایت، رئیس جمهور فعلی که دوره تبلیغاتی هوشمندانه تری داشت، برنده انتخابات شد.

1384

در سال 1383 افراد کمی روی شهردار وقت تهران حساب باز می کردند. در نبرد ستاد تبلیغات، ستاد احمدی نژاد کمترین نفوذ را داشت. در حالی که برای مصطفی معین، رخشان بنی اعتماد، هاشمی رفسنجانی، کمال تبریزی و رسول صدر عاملی (احمدرضا درویش نیز در ستاد قالیباف حضور داشت) فیلم‌های تبلیغاتی تهیه کردند، تهیه‌کنندگان فیلم‌های تبلیغاتی به ترتیب علی لاریجانی و مهدی کروبی بودند. مهدی فخیم زاده و بهروز افخمی فیلم احمدی نژاد ساخته شد. فیلم شمقدری از کیفیت هنری پایینی برخوردار بود اما در صحنه های مبتذل این فیلم تفاوت احمدی نژاد با بقیه نامزدها کاملا مشخص بود. به جای پوسترهای شیک و گران قیمت، ستاد احمدی نژاد به دیوارنویسی به سبک دهه 60 روی آورد. احمدی نژاد همچنین از تلویزیون هوشمندانه استفاده کرد و مسلماً مؤثرترین عضو ستاد تبلیغاتی خود بود که قوانین روز را زیر پا گذاشت و به طور شگفت انگیزی بر بخش بزرگی از رای دهندگان تأثیر گذاشت. این اتفاق در دور دوم انتخابات رخ داد. این لحن ساده و غیررسمی احمدی نژاد بود که نه مانند مقامات نظام بلکه مانند مردم عادی صحبت می کرد و نحوه رویارویی با رقیبش بود که او را از خیابان بهشت ​​به سمت کشیش رساند.

2008

در سال 88 مجید مجیدی، احمدرضا درویش و مهدی کرم پور هر کدام فیلم‌های جداگانه‌ای را تولید کردند که نامزد اصلی اصلاح‌طلبان را به تصویر می‌کشید. کارگردانی فیلم کروبی را بهروز افخمی و علی معلم بر عهده داشتند و محسن رضایی ترجیح داد ساخت فیلمش را به یک مستندساز بسپارد. جواد شمقدری مانند 4 سال پیش بار دیگر فیلم احمدی نژاد را کارگردانی کرد و مانند 4 سال پیش در ستاد احمدی نژاد هنرمند مطرحی حضور نداشت و خودش مدیریت فضای رسانه ای و تبلیغاتی را بر عهده داشت. مهمترین فیلم در انتخابات سال 88 مناظره تلویزیونی موسوی و احمدی نژاد بود. به همین ترتیب، پس از فیلم شاعرانه و نوستالژیک مجیدی که در دهه 60 موسوی را به تصویر کشید، در دومین فیلم به کارگردانی درویش، هسته اصلی اثر از مناظره جنجالی موسوی و احمدی نژاد بیرون آمد. در خرداد 1387 احمدی نژاد پشت هر ایده و برنامه تبلیغاتی ظاهر می شد.

1392

در سال 92 که حسن روحانی در تلویزیون کلیدی را از جیب خود درآورد، برخی چنین طرحی و این صحنه را مهم می دانستند، اما نتایج نظرسنجی ها نشان می داد که این کلید روی مردم تاثیر گذاشته است. به خصوص در شهرها. این بار مناظره های تلویزیونی بیشترین نقش تبلیغاتی را داشت و بیشتر انرژی ستاد نامزدهای ریاست جمهوری صرف بازی در مناظره ها شد. بحث هایی که صحنه آن برای جلوگیری از حوادث سال 88 کمی تغییر کرد. فیلم تبلیغاتی روحانی که توسط کارگردان مستند (حسین دهباشی) تهیه شده بود، بیشتر از فیلم تبلیغاتی قالیباف (به کارگردانی بهروز شعیبی) و یا فیلم تبلیغاتی ژورنالیستی و مدرن بود. فیلم سعید جلیلی (به کارگردانی حسین شمقدری. در نهایت فردی که بهترین کمپین تبلیغاتی را داشت برنده مبارزات انتخاباتی شد.

1396

انتخابات 2016 تحت کنترل مجازی کل کشور برگزار شد. حالا اینستاگرام و تلگرام از پوسترها و ویدیوهای تبلیغاتی مهمتر هستند. پخش زنده حضور کاندیداها در جمع هوادارانشان در اینستاگرام مهمترین سکانس تبلیغات ریاست جمهوری بود. سالی که در نهایت نام کارگردان مستند رئیس جمهور مشخص نشد و رضا میرکریمی و محمدمهدی اصغرپور تنها در حدس و گمان به عنوان تهیه کننده فیلم تبلیغاتی روحانی شناخته شدند. مجید توکلی کارگردان «متولد ۶۵» امسال فیلم تبلیغاتی جهانگیر جهانگیری و محمدعلی فارسی مستندساز فیلم تبلیغاتی شهید ابراهیم رئیسی را کارگردانی کردند.

1400

در دوران انحطاط صنعت سینمای تجاری، خبری از حضور کارگردانان مشهور در اردوی نامزدهای ریاست جمهوری نبود. اسامی تهیه کنندگان فیلم برخی از نامزدها به طور رسمی برای رسانه ها فاش نشد. از مهم ترین فیلم های این دوره می توان به دو مستند «ابراهیم» و «خادم ملت» اشاره کرد که درباره شهید ابراهیم رئیسی ساخته شده است. اولین تریلر عبدالناصر همتی از تلویزیون پخش نشد و فیلم قاضی زاده هاشمی بیشترین واکنش را در فضای مجازی به همراه داشت.

تبلیغات بنری

hamshahrionline به نقل از تینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *