کشف دورترین کهکشان شبیه به راه شیری

تبلیغات بنری


تینو – یکتا فراهانی: راه شیری مجموعه عظیمی از ستاره ها، غبار و گاز است. این کهکشان مارپیچی نامیده می شود، زیرا اگر از بالا یا پایین به آن نگاه کنیم، مانند یک چرخ در حال چرخش به نظر می رسد که خورشید بر روی یکی از بازوهای مارپیچی قرار دارد، در فاصله 25000 سال نوری از مرکز کهکشان.

دورترین کهکشان، مانند کهکشان راه شیری

REBELS-25، کهکشانی شبیه کهکشان راه شیری که در کیهان اولیه وجود داشت، مدل‌های مرسوم را با ساختار منظم خود که حاکی از تکامل سریع کهکشانی است، به چالش می‌کشد.

ستاره شناسان دورترین کهکشان راه شیری را کشف کرده اند که REBELS-25 نام دارد. این کهکشان دیسکی شبیه کهکشان های معمولی است که امروزه یافت می شوند. با این حال، قدمت آن به زمانی برمی‌گردد که کیهان تنها 700 میلیون سال قدمت داشت. این کشف، نظریه‌های رایج در مورد تشکیل کهکشان‌ها را به چالش می‌کشد، که نشان می‌دهد چنین کهکشانی‌ها باید ساختارهای آشفته‌تری از خود نشان دهند.

شکل گیری اولیه کهکشان ها

کهکشان‌هایی که امروزه می‌بینیم با همتایان عظیم و پر هرج و مرج که اخترشناسان معمولاً در کیهان اولیه مشاهده می‌کنند بسیار فاصله دارند. ژاکلین هاج، ستاره شناس دانشگاه لیدن در هلند و یکی از نویسندگان این مطالعه، می گوید: «بر اساس درک ما از شکل گیری کهکشان ها، ما انتظار داریم که اکثر کهکشان های ابتدایی از نظر ظاهری کوچک و آشفته باشند.

بیشتر بخوانید:

تبدیل بزرگترین کهکشان ها به کوتوله

همه چیز درباره لکه قرمز روی مشتری که در یک کاسه ژلاتین می چرخد

شورشیان -25; ناهنجاری کیهانی

گاهی کهکشان‌های اولیه کثیف با هم ادغام می‌شوند و سپس با سرعتی باورنکردنی آهسته به اشکال صاف‌تری تبدیل می‌شوند. نظریه‌های کنونی نشان می‌دهند که برای منظم بودن کهکشانی مانند راه شیری، باید میلیاردها سال تکامل را پشت سر گذاشته باشد. با این حال، شناسایی REBELS-25 این محدوده زمانی را به چالش می کشد.

کشف موارد غیرمنتظره: چرخش منظم REBELS-25

طبق گزارش scitechdaily، در این مطالعه که در ماهنامه‌های انجمن سلطنتی نجوم منتشر خواهد شد، ستاره‌شناسان دریافتند که REBELS-25 دورترین کهکشان دیسکی با چرخش بالا است که تاکنون کشف شده است. نور این کهکشان چرخش منظم REBELS-25 را زمانی که کیهان تنها 700 میلیون سال سن داشت غیرمنتظره کرد.

لوسی رولند، دانشجوی دکترا در دانشگاه لیدن می‌گوید: «دیدن کهکشانی شبیه به راه شیری خودمان که به شدت تحت تسلط چرخش است، درک ما از سرعت تکامل کهکشان‌های جهان اولیه به کهکشان‌های عادی در جهان کنونی را به چالش می‌کشد.

کشف دورترین کهکشان شبیه کهکشان راه شیری

مشاهدات آینده با دقت بالاتر

REBELS-25 اولین بار توسط همین تیم در مشاهدات قبلی شناسایی شد، همچنین با استفاده از ALMA، واقع در صحرای آتاکاما در شیلی، انجام شد.

در آن زمان، این یک کشف هیجان انگیز بود که نشانه هایی از دگرگونی را نشان می داد. اما وضوح داده ها به اندازه کافی خوب نبود که بتوان مطمئن شد. برای آشکارسازی درست ساختار و حرکت کهکشان، تیم رصدهای بعدی را با استفاده از ALMA با وضوح بالا انجام داد که ماهیت رکوردشکنی آن را تایید کرد.

رانسیک اسمیت، محقق دانشگاه جان موریس لیورپول در بریتانیا و یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید ALMA تنها تلسکوپ موجود با حساسیت و وضوح مورد نیاز برای دستیابی به این هدف است.

مفاهیم کیهان شناسی و مشاهدات آینده

یافتن شواهد بیشتر از ساختارهای پیچیده تر یک کشف هیجان انگیز خواهد بود، زیرا این کهکشان دورترین کهکشانی است که تاکنون چنین ساختارهایی در آن مشاهده شده است.

مشاهدات آتی REBELS-25، همراه با سایر اکتشافات کهکشان های در حال چرخش اولیه، احتمالاً درک ما را از شکل گیری اولیه کهکشان ها و تکامل کیهان به عنوان یک کل تغییر خواهد داد.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *