بازار حواله فروشی خودرو در فضای مجازی رونق گرفت | قیمت گزاف حواله‌ خودروی ری را را درآگهی ها ببینید

تبلیغات بنری


به گزارش تینو به نقل از مهر، نگاهی به سایت های ثبت تبلیغات اینترنتی و البته کانال های تلگرامی نشان می دهد که از روز گذشته تبلیغات فروش محموله خودرو در این فضا مانند گذشته رایج شده است.

در این میان آنچه جالب توجه است افزایش آگهی های فروش خودرو ری را با نقل و انتقالات به ویژه مربوط به طرح جوانان جمعیت با سهم 50 درصدی در تحویل خودرو و بدون نیاز به 230 میلیون کسری است. تومان; بدین معنی که متقاضیان طرح حمایت از خانواده و جوانان مشمول هیچ یک از شرایط مربوط به ثبت نام در قرعه کشی نمی باشند و تولد دوم یا بعدی آنها فقط باید در تاریخ 24/08/1300 باشد.

بنابراین بیشترین میزان فروش تبدیلی مربوط به این گروه یعنی خودروی «ری را» است که به عنوان محصول جدید شناخته می شود و حتی میزان تولید این خودرو نیز از سوی شرکت سازنده اعلام نشده است.

این میزان فروش نقل و انتقالی است در حالی که شرکت ایران خودرو رسماً در اطلاعیه خود اعلام کرده است که تنها در صورت اختصاص خودرو به فرد موظف به تحویل کالای درخواستی است در غیر این صورت هیچ تعهدی نخواهد داشت مگر اینکه شاهد یک رشد نقل و انتقالاتی که در وب سایت ها و کانال های تلگرامی می فروشیم.

اما جست و جو در فضای مجازی نشان می دهد که قیمت تبدیل خودروی ری تا 450 میلیون تومان اعلام شده است که مطمئنا مشتریان دلال زیادی را به خود جذب خواهد کرد.

بازار سیاه انتقال پول از چه زمانی رونق گرفت؟

بازار خودرو از اواسط سال ۱۳۹۶ با تلاطم مواجه شده و قیمت خودرو در بازار آزاد نسبت به قیمت های مصوب کارخانه به شدت افزایش یافته است. این افزایش قیمت خودرو به حدی رسید که برخی خودروها در بازار آزاد دو برابر قیمت مصوب کارخانه به فروش رفتند.

در نتیجه شکاف روزافزون قیمت مصوب و قیمت آزاد خودرو، بسیاری از افراد با انگیزه نوسان و حفظ دارایی های سرمایه ای خود به جمع متقاضیان خودرو از کارخانه پیوستند، به طوری که متقاضیان واقعی خودرو بودند. در شرایط سختی قرار گرفتند و برخی از آنها نتوانستند خودروی مورد نیاز خود را تهیه کنند و مجبور شدند به بازار آزاد بروند و خودروهایی را با قیمت بالا خریداری کنند که این امر علاوه بر تاثیر روانی گرانی، افزایش را به همراه داشت. در نارضایتی مردم از بازار خودرو. .

پس از افزایش فاصله قیمت خودرو بین کارخانه و بازار، دولت و شورای رقابت برای مدیریت بازار خودرو و تحویل تعداد محدودی خودرو به تعداد زیادی از متقاضیان، روش قرعه کشی را در دستور کار قرار دادند. برای حل مشکل عدم تناسب عرضه و تقاضا در بازار خودرو.

بر این اساس، دو خودروساز بزرگ کشور به طور جداگانه در بازه های زمانی مختلف اقدام به ثبت نام قرعه کشی خودرو و ایجاد محدودیت برای ثبت نام کنندگان کردند، اما در واقع نتوانستند تقاضای سرمایه در بازار و در نتیجه برنده خودرو را مدیریت کنند و در در عین حال می تواند خودروی خود را به عنوان نمایندگی بفروشد و از اجاره و سود ده ها میلیون تومانی استفاده کند.

در آن زمان به دلیل سودهایی که از این راه وجود داشت، خرید و فروش حواله به بازاری غیررسمی تبدیل شد که افراد زیادی در آن نقش داشتند; اگر خوش بین باشیم، این بازار دو طرف دارد: افرادی که پول نقد دارند اما نمی توانند برای خرید خودرو ثبت نام کنند و دسته دیگر که ثبت نام کرده اند اما پول کافی برای تکمیل پرداخت ندارند. اینجاست که معاملات تبدیل خودرو در بازار آزاد داغ می شود. بازاری که هم فروشنده تبدیل خودرو «به ظاهر» سود می برد و هم خریدار تبدیل خودرو «به ظاهر» به هدف خود می رسد.

اما در دنیای واقعی، ما در این بازار غیررسمی واسطه ها را مشاهده کرده ایم. تاجرانی که بازار خودرو را به دلیل وضعیت نامناسب تولید و عرضه خودرو، بازاری سودآور می‌دانستند، برای کسب ثروت بیشتر از همه روش‌ها استفاده می‌کردند و به لطف قرعه‌کشی، سود بیشتری در بازار خودرو به‌دست می‌آوردند.

حتی پس از حذف سیستم بخت آزمایی خودرو در اسفند 1401 ه. نقل و انتقالات خودرو به راحتی قابل مشاهده بود. این در حالی است که بارها وزارت حراست و سازمان حمایت از غیرقانونی بودن خرید و فروش حواله و حق ثبت در سامانه یکپارچه خبر داده اند.

در مجموع با نگاهی به هفت سال گذشته می توان گفت که سیاست گذاران به جای حل مشکلات آشفته بازار خودرو، با اعطای سهمیه و اجاره خودرو، نه تنها بازار را کنترل کردند، بلکه به تقویت بخش غیررسمی نیز پرداختند. بازار تبدیل، فروش نمادهای ملی و بیش از هر زمان دیگری خودرو را از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه تبدیل کرده است.

تبلیغات بنری

hamshahrionline به نقل از تینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *