گرایش‌های مختلف مجذوب امام حسین(ع) می‌شوند | تفسیر زیارت زیارت عاشورا از زبان حجت الاسلام رجبی تهرانی

تبلیغات بنری


تینو – فرشاد شیرزادی: در پنجمین شب رسانه ای زینبیه که به منظور جهاد رسانه ای برگزار می شود، حاج مهدی الرباطی به مدیحه سرایی حضار پرداخت. محسن رجبی الطهرانی از شهر قم میهمان این هیئت بود و برای حاضران به ایراد سخنرانی پرداخت.

امام حسین (علیه السلام) به جهات مختلف جذب شد.

رجبی التهرانی گفت: برگزاری چنین جلساتی با هدف تبیین جهاد رسانه ای خوب است. به نظرم لازم است نکاتی در مورد وجود مقدس حضرت امام حسین (علیه السلام) بیان شود، چون این دیدار آخرین جلسه این هیئت است باید خود را نجات دهیم. بزرگان در طول تاریخ مطالب زیادی در مورد شخصیت امام حسین (علیه السلام) نوشته اند که نسل به نسل نقل شده و وظیفه ماست که به نسل های بعد از خود منتقل کنیم. امام حسینی را داریم که در زمان و مکان خاصی به دنیا آمد و بزرگ شد و در سال 61 هجری قمری در کربلا به شهادت رسید. اما حضور آنها در عین حال جنبه مقدسی دارد که محدود به زمان و مکان نیست. او از زمان و مکان فراتر رفت و مردم را با کاریزمای خود شگفت زده کرد. هر فردی فارغ از جهت گیری و عقیده اش جذب او می شود و به همین دلیل است که هزاران سال می گذرد و ما هنوز درباره او صحبت می کنیم.

علم اهل بیت علیهم السلام

فرمود: ما علم خاصی داریم و آن علم نورانیت امام حسین علیه السلام است. شناخت خدا شناخت روشنگری است. این بدان معناست که وجود این پادشاهی بسته نیست و هر کجا که باشد از بین نمی رود. همانطور که خداوند متعال در همه جا هست، نور نیز هست. امام حسین علیه السلام جایگاه تکوینی داشت. قول خدا با تو معنا دارد و مانند قول امام حسین (علیه السلام) با توست. می خواهم به چند قسمت از حج عاشورا که هر روز و در هر زمانی می خوانیم اشاره کنم. ما کلمه “چه” را چندین بار تکرار می کنیم. با روضه خوانی امام حسین علیه السلام شروع می شود و به ترحیم امام منصور ختم می شود. در حج عاشورا می خوانیم که خداوند مقام تو را گرامی داشت و من را نزد تو گرامی داشت. حقیقت این است که یکی از راه های شناخت معارف اهل بیت علیهم السلام این است که بدانیم به واسطه آنها به ما کرامت داده شده است. این غیر از کرامتی است که قرآن کریم می فرماید: «وَ یَعْطَلْنَا النَّاسِ أَعْطَیْنَا النَّاسِ».

به دنبال تبر از دشمنان

حجت الاسلام رجبی تهرانی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در حج عاشورا به برائت از دشمنان اشاره شده است. یعنی برای آنچه مرا از خلقت و از تو دور می کند استغفار می کنم. حج تا عاشورا یک حدیث قدسی است و به فرموده امام صادق (علیه السلام) با زنجیر صحیح و با سند طلا به سوی خدا می رود. من معتقدم که دل عاشورا گفت: مرا در دنیا و آخرت با خودت قرار بده و به من ثابت قدم گردان. در واقع اگر این نیست، پس فقر است. اما اجازه دهید به Mait برگردیم. این عزم به کجا می رود؟ حقیقت این است که این مرگ قرار است مرا به مقام محمود برساند و مقامی که پیامبر بزرگ اسلام (ص) نزد خداوند به آن رسید. سرانجام در می یابیم که دیدار با امام حسین علیه السلام دیدار با امام زمان علیه السلام است. امام حسین (علیه السلام) در حدیثی می فرماید: ما همه نور واحدیم.

در پایان حج عاشورا وقتی به سجده می رویم و در این مرحله انسان خود را گم می کند و این زیباترین جلوه بندگی است، می گوییم: ما فقط نمی خواهیم حسین علیه السلام را ملاقات کنیم. ولی ما می خواهیم حسین علیه السلام را هم ملاقات کنیم. اما ما می خواهیم با کسانی که دلشان با امام حسین (علیه السلام) است ملاقات کنیم.

در کشتی نجات به مقصد بشریت

رجبی تصریح کرد: عظمت عاشورا به هیچ وجه قابل توصیف نیست. ربّانی است که توکل بر پروردگار است و اگر بخواهیم مرگ را در حج عاشورا تبیین کنیم، باید بگوییم پیروی از پیشگامان. پس می گوییم تو یاور ما هستی و در راهی که پیش روی ما گشودی، این کشتی نجات، به مقصد بشریت برسیم، مولانا جلال الدین محمد الرومی در یکی از اشعار خود می گوید ایمان بهترین غزلی است که در وصف کربلاست: ای شهدای خدا کجایید/ وای بر دشت کربلا// کجایید ای جان ها/ پرنده ها از پرندگان هوا/ / کجایی ای آسمان// می دانی که آسمان را باز کردی// کجایی جان و مکان/ یکی به من می گوید کجایی// کجایی ای در زندان شکسته ای/ بدهکاران را آزاد کردی/ / کجایی در تانکر باز / کجایی صدای نیازمندان // در این با یک دست، دنیا کف دست اوست / وقتی داناتر باشی // ته دریا چهره های دنیاست. / از درخت خرما بگذر اگر صفوی // دلم نخل است، کف دستت کجاست / به دیار کتیبه خواهی دوید // به شمس تبریز الشرقی / آن اصل از اصل همه دیا.»

تفسیر شعر مولانا

رجبی ادامه داد: اینجا جای بحث نیست، بلکه شاعر می خواهد بگوید چه موقعیتی پیدا کردی! ای کسانی که از دنیاها و مراتب عبور کرده اید! بستر دریا به معنای مکان ناپایدار است. یعنی از عالم طبیعت گذشتی و خواستی جایت را برای امام حسین (علیه السلام) بگذاری و آنجا قعر دریا بود. بستر دریا مدام در حال ناپدید شدن است. خواننده با خواندن این غزل مولانا برای لحظه ای تصور می کند که اصلاً جهانی نیست و گویی همیشه آخرت وجود دارد.

امام حسین (علیه السلام) ضامن ماست

زیارت امام حسین (علیه السلام) زیارت مطلق است، یعنی خواندن آن در همه حال جایز است و زمان و مکان معین نمی کند. در این زیارت مطلقه مفاهیم معنا پیدا می کند و تا آخر بر یقین تأکید می کند: «از تو عزت کامل نزد خدا می خواهم و می خواهم در هجرت به سوی تو ثابت قدم باشم». این مهاجرت همه گونه است. از جایی به جای دیگر حرکت نکنید. بلکه باید در این قسمت از اعمال بد خود دست برداریم و بر اساس آنچه در آیه شریفه آمده است، خود را پاسخگو باشیم. خلاصه دیدار با امام حسین (علیه السلام) یعنی همه چیز را از چشم او ببینی و هر چیزی را مثل او دوست داشته باشی. به امام حسین (علیه السلام) هم می گوییم که ما نمی توانیم با شما باشیم و شما حامی ما باشید. یعنی ما همه چیز را به حسین (علیه السلام) می سپاریم و اوست که به امور ما رسیدگی می کند.

جهات مختلف جذب امام حسین (علیه السلام) می شود. تفسیر زیارت عاشورا از زبان حجت الاسلام رجبی تهرانی

مراسم رسانه ای زینبیه تا شب دهم صفر در میدان امام حسین (ع)، خیابان 17 شهریور، زینبیه پلاک برپا است.

تبلیغات بنری

hamshahrionline به نقل از تینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *