شهروندی آنلاین: 77 سال سن دارد اما در صورت و حرکاتش اثری از سن و سال نیست. او چابک و تیزبین است و حرکات و حرکاتش از انرژی که نشانه جوانی به حساب می آید، نیرو می گیرد. مهدی هاشمی بیش از نیم قرن سابقه بازیگری دارد و به نقش های فراموش نشدنی روی صحنه، تلویزیون و سینما جان بخشیده است. او این روزها با دو فیلم پرفروش «تگزاس 3» و «پول و پارتی» به حضورش در سینما ادامه میدهد، هرچند نقشهایی که در این دو فیلم بازی کرده به اندازه آثار فوقالعادهاش نیست. 5 نقش مهم سینمایی در کارنامه بازیگری مهدی هاشمی را مرور کردیم.
مرگ یزدگرد (بهرام بیضایی، 1377)
بر اساس نمایشنامه ای به همین نام اثر بهرام بیضایی، داستان یزدگرد سوم است که از ترس مسلمانان به مرو می گریزد و به آسیاب پناه می برد و در آنجا کشته می شود. مبید، سرکردی و فرمانده لشکر یزدگرد سوم در آسیاب ملاقات می کنند تا آسیابان (مهدی هاشمی)، همسر و دخترش را به جرم خودکشی محاکمه کنند. روایات آسیابان و همسرش و دخترش مطابقت ندارد: یکی می گوید شاه را به خاطر تجاوز به زنش کشته است و دیگری می گوید جسدی که با لباس پادشاه وسط آسیاب افتاده بود. آسیابانی که توسط شاه کشته شد تا همه باور کنند که شاه مرده است. مقامات آسیابان و خانواده اش را تبرئه می کنند و در همان زمان ارتش عرب از راه می رسد. الهاشمی در نقش آسیابان توانایی قابل توجهی در به تصویر کشیدن رنج، خشم، ترس، شجاعت، ظلم و ناامیدی دارد.
دو فیلم روی یک بلیط (داریوش فرهنگ، 1369)
یک کارگردان سینما پس از سال ها اقامت در آمریکا برای کارگردانی اولین فیلم خود به ایران بازگشت. قهرمان فیلم (هاشمی) به دلیل تصادف نمی تواند به کار خود ادامه دهد. فیلم باید به موقع به جشنواره برسد و کارگردان پس از جست و جوی فراوان فروشنده خیابانی (هاشمی) را پیدا می کند که شباهت زیادی به بازیگر فیلم دارد. کارگردان تصمیم می گیرد از فروشنده خیابانی در فیلم استفاده کند. از طرفی اولین بازیگر زن درگیر مسائل خانوادگی می شود و قصد دارد به آمریکا سفر کند. اول «مرگ یزدگرد» و سپس سریال «سلطان و شعبان» به کارگردانی داریوش فرهنگ بود که نشان از توانایی هاشمی در دو نقش داشت. این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد از نهمین جشنواره فیلم فجر برای آل هاشمی شد.
ناصرالدین شاه، بازیگر سینما (محسن میخلاف، 1370)
میرزا ابراهیم خان، عکاس (مهدی هاشمی) که در سفر به فرنگ است، پس از بازگشت به وطن، آرزوی ازدواج با عطیه محبوبش را در سر می پروراند. در طول سفر او مجذوب این فیلمبردار شد. زحمات مظفرالدین شاه او را نگران آینده سینما می کند و از شاه می خواهد که تکالیفش را انجام دهد. شاه به فراشباشی دستور می دهد که میرزا ابراهیم خان را نزد پسرش (ولیعهد) بفرستد، اما فراشباشی به اشتباه او را نزد شاه بابا (نصرالدین شاه) می فرستد! شاه قاجار که خود مخالف سینماست و خودش بر فیلم ها سانسور می زند، عاشق یکی از بازیگران فیلم قدیمی (گلنار در «دختر لیر») می شود و برای رسیدن به معشوق، حکومت را رها می کند و به دنبال سینما می رود. . شمایل هاشمی در این فیلم از چارلی چاپلین یاد می کند که به نوعی نماد سینما برای نسل های زیادی بود. او که در دربار شاه بابا عکاس است، درگیر سیاست است و تاوان عشقش به سینما را می دهد.
همسر (مهدی فخیم زاده، 1372)
زن و شوهری در شرکتی کار می کنند که رئیس شرکت به جرم اختلاس دستگیر شده است. مرد (مهدی هاشمی) که سمت قائم مقامی شرکت را برعهده دارد، یقین دارد که به عنوان رئیس شرکت انتخاب می شود، اما هیئت امنا است که همسر او را انتخاب می کند. مردی که تحمل رهبری همسرش را ندارد در محیط کار و در نتیجه خانواده مشکلاتی ایجاد می کند. ما هنوز در آغاز دهه 1470 هستیم و صحبت هایی در مورد برابری زن و مرد که در چند سال اخیر بسیار مطرح شده است، فقط در آن زمان شنیده می شد. «همسر» از این نظر فیلمی پیشرو است چرا که روابط جنسیتی در جامعه را در چارچوب داستانی جذاب و بازی های پرنشاط به تصویر می کشد. الهاشمی به خوبی نقش مردی را بازی کرد که ذاتاً پست یا سلطه گر نیست، اما بر اساس هنجارهای اجتماعی نمی تواند رهبری همسرش را تحمل کند.
آقایوسف (علی الرفاعی، 2009)
آگیوسف (هاشمی) کارمند بازنشسته ای است که با دخترش رعنا زندگی می کند. پسرش خانه و زندگی خود را رها کرد و به کانادا رفت. آگیوسیف برای تامین مخارج زندگی خود و دخترش به مدت 5 سال است که از چشم دخترش پنهان خانه های مردم را تمیز می کند. اتفاقاتی در این خانه ها رخ می دهد که مستقیماً به او مربوط می شود و زندگی او را تغییر می دهد. الهاشمی در این فیلم برخلاف بیشتر نقشهایش بازی درونی مبتنی بر نمایش احساسات و عواطف انسانی دارد. اگیوسف چیزهایی را از چشم دخترش پنهان می کند و الهاشمی در ترسیم این شخصیت بر اساس این پنهان کاری از استراتژی متفاوتی استفاده کرده است.
hamshahrionline به نقل از تینو