قاب دودی برای چشمان شما

تبلیغات بنری


الهمشهری – نیلوفر ذوالفقاری: تا چند سال پیش از عینک آفتابی برای مصارف آرایشی و یا برای بهبود ظاهر افراد استفاده می شد تا یک ضرورت برای حفظ سلامت چشم. خیلی ها عینک آفتابی را یک اکسسوری لوکس غیر ضروری می دانستند و شاید الان عجیب به نظر برسد، اما حتی برخی از افراد از زدن عینک آفتابی خجالت می کشیدند! اما اکنون عینک آفتابی جای خود را در میان وسایل شخصی ضروری و مورد نیاز برای حفظ سلامت چشم ها باز کرده است و کودکان چه پیر و چه کوچک متوجه شده اند که باید در روزهای آفتابی آن را با خود ببرند.

نور مضر خورشید

به میانه فصل فرمانروایی خورشید رسیده ایم، تابستانی که خورشید به شدت می تابد و البته چشم ها را خیره می کند. اگرچه نور خورشید حیات بخش است، اما می تواند مضر نیز باشد. پرتوهای فرابنفش (UV) خورشید دارای سه نوع طول موج هستند: A، B و C. نوع A بیشتر توسط عدسی چشم جذب می شود و به چشم آسیبی نمی رساند. نوع C جذب لایه اوزون می شود و به زمین نمی رسد در حالی که قسمتی که برای چشم مضر است نوع B است که باعث سوختگی پوست نیز می شود. این همان طول موجی است که باید از رسیدن آن به چشم جلوگیری کنیم زیرا به شدت به بینایی ما آسیب می رساند. دانشمندان بر این باورند که قرار گرفتن زیاد در معرض اشعه UVB می تواند در طولانی مدت باعث بیماری های چشمی صعب العلاج مانند آب مروارید، تغییر در مرکز بینایی، ناخنک و حتی آفتاب سوختگی شود. این بیماری ها می توانند باعث تاری دید، درد و قرمزی چشم، اشک، اختلال موقت بینایی و در برخی موارد منجر به نابینایی شوند. قرار گرفتن طولانی مدت و محافظت نشده در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند منجر به آسیب به شبکیه شود. آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث ایجاد توده های ابری در لبه قرنیه شود که ممکن است متورم شده و باعث دوبینی شود.

چرا عینک آفتابی؟

قرار گرفتن در معرض مقدار کمی اشعه ماوراء بنفش برای تولید ویتامین D ضروری است، اما قرار گرفتن در معرض طولانی مدت برای چشم مضر است. از آنجایی که عینک آفتابی تا 100 درصد اشعه UV را جذب می کند، استفاده از عینک آفتابی و تا حدودی کلاه لبه دار برای جلوگیری از آسیب اشعه ماوراء بنفش ضروری است. عینک آفتابی نوعی عینک است که مقدار زیادی نور خورشید را جذب می کند و اشعه های مضر خورشید به ویژه اشعه ماوراء بنفش که اندازه گیری خواهد شد را کاملا جذب می کند. حداقل نور مورد نیاز برای دید طبیعی 2cd/m350 است، اما تا 2cd/m2000، چشم انسان راحت است و احساس خیره شدن و خستگی نمی کند. در بسیاری از محیط های بیرونی، میزان نور بسیار بیشتر از این است. در مورد نور مرئی، عینک آفتابی دو خاصیت دارد: عبور نور و رنگ. عینک آفتابی استاندارد به طور معمول 15 تا 25 درصد نور را از خود عبور می دهد که برای اکثر فعالیت های روزانه کافی است. در سایه، میزان نوری که با این عینک دیده می شود؛ حدود 2cd/m60 است که برای دیدن کافی است. البته برای برخی از فعالیت هایی که در محیط های بسیار روشن انجام می شود; عینک تیره الزامی است استفاده از عینک آفتابی برای کودکان ضروری است، زیرا ساختار چشم کودکان به ویژه عدسی چشم آنها شفاف و ظریف است و مقدار زیادی اشعه ماوراء بنفش و نور آبی می تواند وارد چشم آنها شود و باعث تغییرات شبکیه و حتی تغییرات شدید شود. . از دست دادن بینایی در طول زمان.

اگر عینک نزنیم

هنگامی که نور خورشید از هر سطحی مانند آب، یخ یا شیشه منعکس می شود، شدت تابش آن شدیدتر می شود. به این اثر تابش خیره کننده می گویند که می تواند روی چشم ها تاثیر منفی بگذارد. ایجاد ناخنک، آب مروارید، آسیب قرنیه به ویژه هنگام اسکی روی برف و آب و آسیب ماکولا که عمدتاً ناشی از امواج مادون قرمز است، از جمله آسیب های ناشی از امواج نامرئی به ویژه نوع UVB است. برخی از افراد بیشتر در معرض بیماری های چشمی ناشی از اشعه ماوراء بنفش هستند. افراد مبتلا به بیماری های چشمی خاص باید همیشه از چشم های خود در خارج از خانه محافظت کنند. در کشور ما سالانه بیش از هزاران نفر تحت عمل جراحی آب مروارید قرار می گیرند. در طی این جراحی ها، عدسی طبیعی چشم برداشته می شود، بنابراین چشم در برابر خطرات ناشی از اشعه ماوراء بنفش آسیب پذیرتر است. داروهای حساس کننده نور (داروهایی که پوست شما را نسبت به نور حساس تر می کنند) می توانند چشمان شما را نسبت به نور حساس تر کنند. نور خورشید باعث دژنراسیون ماکولا می شود که می تواند بر وضوح و وضوح بینایی تأثیر بگذارد و حتی باعث نابینایی شود. به عنوان مثال، هنگامی که طول موج B به برف می تابد، می تواند باعث کوری قابل درمان شود و بینایی خود را بین 12 تا 48 ساعت از دست بدهد. عینک آفتابی نمی تواند از چشم ها در برابر نور بسیار شدید برخی از منابع تولید کننده نور محافظت کند. جوشکاری، نور شدید خورشید، شرایط برفی شدید، یا نگاه مستقیم به نور خورشید (مانند خورشید گرفتگی) از مواردی هستند که هر یک از آنها بدون محافظت مناسب می توانند باعث مشکلات جدی چشم و حتی از دست دادن دائمی بینایی مرکزی شوند.

عینک استاندارد چیست؟

اکنون که تمام مضرات نور شدید خورشید بر چشم را مرور کردیم، باید به دنبال راه حلی برای جلوگیری از ورود این اشعه های مضر به چشم باشیم. راه حل استفاده از عینک آفتابی است. اینجاست که استاندارد عینک آفتابی اهمیت بیشتری پیدا می کند. یک عینک آفتابی خوب باید بتواند 98 درصد یا بیشتر از اشعه ماوراء بنفش خورشید را جذب کند، به عبارت دیگر، یک دستگاه UV متر موجود در یک فروشگاه نوری باید میزان UV400 را در آزمایش عینک آفتابی نشان دهد. وجود این فاکتور حفاظتی ویژگی اصلی عینک آفتابی استاندارد است. هنگام انتخاب عینک آفتابی دقت کنید که رنگ آن به قدری تیره نباشد که چشمان شما از پشت آن دیده نشود. چنین عینکی بینایی شما را کاهش می دهد. لنزهای غیر استاندارد معمولا سطحی ناهموار و غیر یکنواخت دارند. برای اطمینان از عدم وجود اعوجاج لنز، می‌توانید عینک بزنید و به یک سطح منظم مانند لبه میز یا خطوط بین کاشی‌ها نگاه کنید و سر خود را بالا و پایین، چپ و راست حرکت دهید. اگر لنز استاندارد باشد، این خطوط در حین حرکت چشم شما صاف می مانند، در غیر این صورت دچار اعوجاج می شوند. عینک آفتابی باید کل ناحیه چشم و نواحی اطراف آن را بپوشاند. مطالعات نشان داده است که اشعه ماوراء بنفش از اطراف قاب عینک آفتابی کوچک عبور کرده و به چشم می رسد. رنگ های مختلف عینک آفتابی نیز ممکن است هنگام انتخاب شما را سردرگم کند بهترین رنگ برای عینک آفتابی خاکستری است که با وجود کاهش نور، رنگ اشیا و محیط اطراف را برای کاربر تغییر نمی دهد. عینک آفتابی قهوه ای و سبز نیز در بازار موجود است. عینک قهوه ای نور آبی آسمان را کاهش می دهد و حساسیت به تفاوت رنگ را افزایش می دهد که برای سفرهای طولانی بسیار عالی است. به طور کلی بهترین رنگ برای عینک آفتابی ابتدا خاکستری و سپس قهوه ای است. به دنبال عینکی باشید که شیشه آن ضد خش باشد. بسیاری از عینک های موجود در بازار دارای لنزهای شکننده هستند.

ظاهر عینک نیز مهم است

البته در خرید عینک آفتابی ابتدا باید از کیفیت استاندارد آن اطمینان حاصل کنیم، اما در هر صورت ظاهر آن ها نیز مهم است. اولین چیزی که باید به آن توجه کنید اندازه قاب است. فریم عینک باید اندازه مناسب صورت باشد. انگار که مخصوص صورت شما ساخته شده است. معمولاً سه عامل مهم در انتخاب فریم عینک وجود دارد که به ترتیب عبارتند از: اندازه لنز، اندازه پل و اندازه دسته. تمامی این اندازه ها باید مطابق با استانداردهای مشخص شده و متناسب با یکدیگر باشند. نکته بعدی توجه به فرم صورت برای انتخاب فریم عینک مناسب است. عینک آفتابی با فریم تیره بیشتر برای افرادی با صورت گرد مناسب خواهد بود. این افراد باید عینکی را انتخاب کنند که صورت آنها را باریکتر نشان دهد و فرم صورت آنها را به بیضی نزدیک کند. یعنی شیشه هایی که عرض آنها بیشتر از ارتفاع آنهاست. برای افرادی که صورت بیضی دارند، هدف اصلی حفظ تعادل صورت است. به همین دلیل این افراد باید از انتخاب عینک آفتابی خیلی بزرگ خودداری کنند. این افراد ترجیح می دهند فریم عینک را با توجه به سایز صورت خود انتخاب کنند. در نهایت کسانی که صورت بیضی دارند بهتر است عینکی را انتخاب کنند که خط بالایی آن از خط ابرو شروع می شود. عینک های آفتابی مربعی و مستطیلی، چهره افراد با صورت های مربعی را نامتعادل می کند. بنابراین این افراد برای حفظ تعادل در چهره خود باید فریم های گرد را انتخاب کنند. تطبیق اندازه عینک با اندازه صورت بسیار مهم است و در نهایت باعث می شود که فرد عینک هایی با استانداردهای لازم را انتخاب کند.

تقلبی نخرید

شاید گرانی عینک آفتابی خوب یا میل به تنوع در داشتن عینک های مختلف، عده ای را به خرید عینک تقلبی وسوسه می کند، اما اگر میزان آسیب دیدگی خود را می دانستند، قطعا در این تصمیم اشتباه تجدید نظر می کردند. عینک آفتابی باعث باز شدن مردمک می شود و اگر این عینک ها غیر استاندارد باشند و نتوانند اشعه ماوراء بنفش را جذب کنند، تمام اشعه های مضر به داخل چشم نفوذ می کنند. در لنز عینک های دودی ارزان قیمت از ماده ای استفاده شده است که تنها 40 درصد اشعه ماوراء بنفش را جذب می کند و به همین دلیل چنین عینک هایی برای چشم بسیار مضر هستند. بهترین راه برای شناخت و انتخاب عینک دودی استاندارد استفاده از دستگاه UV متر است که اغلب در عینک فروشی های معتبر یافت می شود. بدون استفاده از این دستگاه برای تشخیص سطح عینک دودی، انتخاب عینک دودی مناسب حتی برای چشم پزشکیان دشوار و غیرممکن خواهد بود. این دستگاه باید UV را برای عینک های 98 درصد یا بالاتر نشان دهد. گاهی اوقات علامت 400UV در کنار برخی از عینک های دودی درج می شود که نشان دهنده قابلیت محافظتی آن عینک است. اگرچه تقلیدها ارزان تر هستند، اما همه عینک های دودی گران قیمت را نمی توان استاندارد در نظر گرفت و همه باید توسط دستگاه تست شوند. عینک های بی کیفیت ممکن است دارای شیشه موج دار باشند. لیوان ها را جلوی نور ماه بگیرید و آن ها را بالا و پایین ببرید. خمش نور را بررسی کنید، اگر جهت نور به هم نخورد، شیشه عینک شما صاف و بدون موج است.

مراقبت از گنج چشم

چشمان ما دریچه ای به تمام زندگی است و اهمیت سلامتی آنها آنقدر آشکار است که نیازی به صحبت در مورد آن نیست. به غیر از استفاده از عینک آفتابی استاندارد، کارهای دیگری نیز وجود دارد که می توانیم برای حفظ سلامت چشمان خود انجام دهیم. یکی از این دغدغه ها انجام فعالیت ها در نور کافی است و نور خوب نوری است که به اندازه کافی روشن و خیره کننده نباشد و به طور مساوی توزیع شود. نور کم یا خیره کننده باعث می شود چشم بیشتر کار کند و در نتیجه فشار روی آن را افزایش می دهد. مطالعه در نور شدید نیز می تواند باعث آسیب شود. مکانیسم های مختلفی را می توان برای ایجاد این آسیب پیشنهاد کرد که یکی از آنها افزایش شدت نور صفحه نمایش است. برای اینکه در محیط های روشن به خوبی دیده شود، صفحه نمایش باید نور بیشتری داشته باشد. بیشتر اوقات ما این کار را به صورت دستی انجام می دهیم یا بسیاری از دستگاه های الکترونیکی مانند تلفن های همراه و تبلت ها این تغییر را به طور خودکار انجام می دهند. انعکاس شدید نور نیز برای چشم مضر است. بهترین راه برای مراقبت از چشمان خود هنگام کار بر روی صفحه نمایش این است که هر 30 دقیقه تا یک ساعت یکبار توقف کنید، به اطراف نگاه کنید و مکرر پلک بزنید. این عمل جریان های عصبی چشم را فعال می کند و از نزدیک بینی جلوگیری می کند. مردمک چشم بسته به نوری که به آن می تابد باز و بسته می شود اگر نور محیط با صفحه نمایش، موبایل یا تبلت شما همخوانی نداشته باشد، چشم به خود فشار می آورد تا با محیط سازگار شود در صفحه نمایش تلفن همراه یا تبلت خود در یک محیط تاریک. مرکز صفحه باید حدود 10 تا 20 سانتی متر زیر چشم شما باشد. به تامین ویتامین های بدن خود توجه کنید، دست های آلوده به چشم ها نزنید و برای شستن پلک ها از مواد شوینده ملایم استفاده کنید. چالش ها و مسائل. .

تاریخچه صنعت عینک آفتابی

مخترعان نسل اول عینک آفتابی ساکنان قطب شمال بودند. آنها صفحاتی از دندان های شیر دریایی را به شکاف باریکی بریدند و آنها را صاف گذاشتند. این عاج ها سوراخ هایی داشتند که به آن ها امکان دید را می داد و به این ترتیب از چشمانشان در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کرد. امپراتور روم یکی از اولین استفاده کنندگان فنجان های دودی در خارج از مناطق شمالی و قطبی بود. اسناد باستانی نشان می‌دهد که از شیشه‌های کریستالی دودی در دادگاه‌های چین باستان برای پوشاندن حالات صورت هنگام پاسخ‌گویی استفاده می‌شد. جیمز آیکوچ در قرن هجدهم با لنزهای رنگی در عینک آزمایش کرد. اعتقاد بر این بود که لنزهای سبز یا آبی می توانند نوع خاصی از نقص بینایی را اصلاح کنند. سرانجام در آغاز قرن بیستم استفاده از عینک آفتابی در بین افراد مشهور و مشهور رواج یافت. اولین عینک آفتابی سلولوئیدی ارزان قیمت توسط سم فاستر در سال 1929 در آمریکا ساخته شد. در حال حاضر شهر شیامن در چین بزرگترین تولید کننده عینک آفتابی در جهان است و سالانه 120 میلیون عینک آفتابی به نقاط مختلف جهان صادر می کند. در ایران اولین عینک آفتابی در زمان قاجار به کشور آورده شد و با شروع سفرهای ناصرالدین شاه به خارج از کشور می توان او را اولین فردی که در ایران عینک آفتابی زد نامید. عینک آفتابی در سال های بعد در دوران پهلوی و پس از حمله متفقین به ایران محبوبیت بیشتری پیدا کرد.

تبلیغات بنری

hamshahrionline به نقل از تینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *