به گزارش سایت تینو، خط ریلی ایران و چین به حیات خود بازگشته است و روز گذشته پس از مدت ها با اعزام قطار کانتینری دو بار به چین، آغاز فعال شدن این خط راهبردی راه آهن بود. ایجاد. آیا تردد قطارها در این مسیر این بار ادامه خواهد داشت؟
راه آهن ایران و چین بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب است که از دورترین نقاط چین تا قلب اروپا امتداد دارد. بخش عمده ای از این کریدور ریلی، در واقع بخش اصلی آن از ایران می گذرد و چینی ها با فعال کردن طرح کمربند و جاده، علاقه زیادی به فعال کردن آن دارند.
این کریدور ریلی قادر است کالاهای تجاری را از بنادر تجاری چین به استانبول به عنوان دروازه اروپا و از آنجا به تمامی نقاط قاره سبز ارسال کند و در مسیر خود به کشورهای قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان دسترسی آسانی دارد.
بخشی از این مسیر از ایران به چین از سال 1393 فعال بوده و سالی چندین بار کالا را به ایران حمل می کند. اما قطارهای چینی به دلایلی در بازگشت با مشکل کمبود کالا مواجه می شوند و راز خنک سازی راهرو در همین مشکل نهفته است.
بازگشت قطار رویایی
تردیدی نیست که دو طرف خطوط ریلی شرق و غرب علاقه زیادی به فعال سازی این خط دارند. اما در حال حاضر فاز اول کریدور ایران به چین فعال است. قطار کانتینری باری دوبار ایران و چین دیروز از بندر خشک آپارین اسلامشهر در جنوب تهران حرکت کرد و قرار است تا حدود 14 روز دیگر در دورترین مقصد خود در چین توقف کند.
این قطار را مدیرعامل راه آهن ایران، معاون سفیر چین در تهران، سفیر قزاقستان در تهران و کاردار ترکمنستان در تهران همراهی می کردند و مواد معدنی ایران را به مقصد منتقل می کند. نکته امیدوارکننده و جالب ماجرا این است که 10 روز پیش قطاری حامل قطعات خودرو از چین راهی ایران شد و تا چند روز دیگر به مقصد می رسد. در واقع دو هفته اخیر را می توان شلوغ ترین دوره این کریدور ریلی نامید چرا که همزمان دو قطار فعال شد و میل به فعال سازی این مسیر استراتژیک را زنده کرد.
تداوم ترافیک مهم است
کریدور راه آهن چین-اروپا ریشه های مختلفی در چین دارد. اما قطارهایی که تاکنون راهی ایران شده اند از بندر اپو حرکت کرده اند. این قطارها پس از عبور از کشورهای آسیای میانه به ویژه بندر آکتائو قزاقستان از مرز اینچبرون وارد ایران می شوند اما از مرز سرخ نیز امکان ورود وجود دارد.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین معتقد است آنچه در این مسیر ریلی حائز اهمیت است، ادامه حرکت قطارها و بسترسازی برای ارسال کالا از ایران به چین است. وگرنه در مقاطع مختلف قطارهای چینی از این مسیر به ایران می آمدند و حتی در زمانی که خودروسازی ایران با کمبود قطعات یدکی مواجه بود، در سفرهای 14 روزه در چند نوبت محموله لوازم یدکی را وارد ایران کرد.
مجیدرضا حریری در گفت و گو با همشهری افزود: مشکل خط ریلی ایران و چین این است که کالاهای مورد نیاز قطارها در چین همیشه آماده است اما در ایران چون عمده صادرات ما به چین برای فلزات و پتروشیمی ها قادر به ارسال قطار نیستیم.
وی در خصوص اینکه چرا مجتمع معدنی و پتروشیمی برای ارسال قطار به چین وجود ندارد، می گوید: صادرکنندگان این منابع از جمله معادن و پتروشیمی ها پیش از این زیرساخت های لازم را برای ذخیره و انبار این محموله ها در بنادر جنوبی فراهم کرده اند. اکنون به دلیل نبود چنین زیرساختهایی در ایستگاههای راهآهن، ترجیح میدهند صادرات خود را از طریق دریا به روش قدیمی انجام دهند.
hamshahrionline به نقل از تینو