خودروهای خودران که با فناوریهای پیشرفتهای مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و حسگرهای پیشرفته هدایت میشوند، یک نوآوری بزرگ در صنعت خودرو هستند و سازندگان وعده افزایش ایمنی جادهها، بهبود مصرف سوخت و افزایش تجربه رانندگی را میدهند.
اما آیا این خودروها به اندازه کافی قابل اعتماد هستند تا جایگزین خودروهای سنتی شوند؟ تصادف تاکسی بدون راننده در چین با یک عابر پیاده که گفته می شود بدون مجوز در حال عبور از خیابان بود، بهانه ای شد برای صحبت در مورد ایمنی و قابلیت اطمینان این مدل از خودروها که در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.
محدودیت های تکنولوژیکی
فناوری خودروهای خودران بر مجموعه ای از حسگرها، دوربین ها و رادارها متکی است که اطلاعات محیطی را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کنند. این سیستم ها می توانند به سرعت واکنش نشان دهند و تصمیمات پیچیده ای را اتخاذ کنند که برای ایمنی راننده و سرنشین بسیار مهم است.
با این حال، هر فناوری محدودیت های خاص خود را دارد. شرایط نامساعد جوی، مشکلات نرم افزاری و خرابی سخت افزار می تواند بر دقت و کارایی این سیستم ها تأثیر بگذارد. از سوی دیگر، یکی از بزرگترین چالش های پیش روی خودروهای خودران، مسائل اخلاقی و قانونی است. در مواردی که تصادف اجتناب ناپذیر است، تصمیم سیستم رانندگی خودمختار برای انتخاب بین آسیب رساندن به سرنشینان خودرو و سایرین در جاده سوالات پیچیده ای را ایجاد می کند.
بهبود صنعت حمل و نقل
با این حال، خودروهای خودران پتانسیل بالایی برای بهبود ایمنی و کارایی در حمل و نقل دارند، اما هنوز چالش های زیادی پیش روی این فناوری وجود دارد. با پیشرفت های بیشتر در فناوری، بهبود زیرساخت ها و قوانین مناسب، انتظار می رود که اعتماد عمومی به این خودروها افزایش یابد، اما تا آن زمان، احتیاط و بررسی های دقیق برای اطمینان از قابل اعتماد بودن این خودروها ضروری است.
آمار اعتماد مردم به خودرو
بر اساس آمارهای گزارش شده، خودروهای خودران دو برابر بیشتر از خودروهای معمولی درگیر تصادف می شوند. از آنجایی که آمریکا خانه این خودروها است، 93 درصد آمریکاییها نگران برخی از جنبههای خودروهای خودران هستند و کاستیهای ایمنی و فناوری در راس فهرست نگرانیها قرار دارند.
81 درصد از آمریکایی ها هرگز با ماشین خودران رانندگی نکرده اند. 51 درصد از مصرف کنندگان گفتند که بعید است ظرف پنج سال آینده یک ماشین خودران داشته باشند. تنها 12 درصد از مصرف کنندگان به این فناوری اعتماد زیادی دارند.
بیشتر بخوانید:
تصادفات منجر به مرگ خودروهای خودران
در سال های اخیر این مدل از خودروها باعث تصادفات مختلفی شده اند که با توجه به مدرن بودن این فناوری در مقایسه با آمار تصادفات انسانی عجیب به نظر نمی رسد. به عنوان مثال، در سال 2018، یک خودروی خودران اوبر با یک عابر پیاده در آریزونا برخورد کرد و عابر پیاده را کشت.
این تصادف اولین تصادف مرگبار با خودروی خودران بود. این تحقیق نشان داد که سیستم خودران قادر به تشخیص عابران پیاده به موقع و واکنش مناسب نیست. مورد دیگری در سال 2016 رخ داد که یک خودروی تسلا خودران با یک تریلر برخورد کرد و راننده آن کشته شد. سیستم خودران تسلا قادر به تشخیص تریلر سفید رنگ در آسمان صاف نبود، بنابراین خودرو با سرعت زیاد وارد زیر تریلر شد.
hamshahrionline به نقل از تینو