به گزارش «تینو»، یکی از مشکلات بازار خودرو در شرایط فعلی میزان عرضه است. برخی از داده ها نشان می دهد که تقاضای سالانه بازار حدود 1 تا 1.5 میلیون دستگاه است. این در حالی است که برخی کارشناسان میزان تقاضای خودرو در ایران را حدود 2 میلیون دستگاه می دانند. در چنین شرایطی مهمترین راه کاهش قیمت خودرو افزایش حجم تولید خودرو است
همانطور که در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده، حجم تولید خودرو باید به 3 میلیون دستگاه افزایش یابد تا نیاز بازار تامین شود، اما آخرین آمار نشان می دهد صنعت خودرو اگرچه مجوز افزایش آن را دریافت کرده است، اما به سمتی نمی رود. اهداف ثابت حرکت نمی کند. قیمت ها و دلیل آن عدم تعادل انرژی و قطع برق است.
کاهش 14 درصدی گردش مالی تولید خودروهای داخلی
آخرین اطلاعات نشان می دهد که حجم تولید خودروهای صنعت داخلی از 91 هزار و 605 دستگاه در آذرماه سال گذشته به 78 هزار و 804 دستگاه افزایش یافته است که به این معنی است که حجم تولید خودرو در آذرماه امسال نسبت به آذرماه 14 درصد کاهش داشته است. سال گذشته
همانطور که آمارها نشان می دهد در 3 سال گذشته هر زمان که فصل تابستان فرا می رسد از گردش مالی تولید شرکت های خودروسازی کاسته شده است. به عنوان مثال مجموع تولید شرکت های ایرانی خودرو، سایپا و پارس خودرو در تابستان امسال بالغ بر 231 هزار و 649 دستگاه بوده که نسبت به تابستان قبل از آن 3.1 درصد و نسبت به سال 1393 7.5 درصد کاهش نشان می دهد. علت اصلی این مشکل. قطعی برق در صنعت خودروسازی رخ می دهد زیرا شرکت های خودروسازی طی 3 سال گذشته همواره با قطعی برق در تابستان مواجه بوده اند.
اما امسال این قطعی برق به دلیل عدم تعادل گاز به فصل سرما رسید و باعث کاهش تولید خودرو در اوزار شد، در واقع کمبود گاز و حتی گازوئیل محدودیتی در تامین سوخت نیروگاه ها ایجاد کرده است و این امر منجر به کاهش تولید برق شده است.
تلاشی که شکست خورد
آمارها نشان می دهد شرکت های خودروسازی در سال جاری تلاش کرده اند سطح تولید خود را افزایش دهند. به طوری که گردش مالی تولید در ماه های اردیبهشت و خرداد به بالاترین حد خود از سال 1400 تاکنون رسید و حتی در خرداد ماه گردش تولید 3 شرکت خودروسازی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به 100 هزار دستگاه رسید اما در تابستان متوقف شد. به دلیل برق گردش مالی محصول به 80 هزار صوم رسید
با شروع پاییز در مهرماه با بهبود وضعیت عرضه برق در صنایع، سطح تولید خودرو افزایش بیشتری یافت و مجموع تولید 3 کارخانه خودروسازی در اولین ماه از فصل پاییز به 94 هزار دستگاه رسید، اما با کاهش دما و شروع هوای سرد که باعث کمبود سوخت نیروگاه ها و کاهش برق شد، گردش مالی تولید در آذرماه به 78 هزار و 804 دستگاه رسید، قطعی برق در پاییز امسال و سطح تولید همچنان ادامه دارد. سطح اکتبر مشخص شد که گردش مالی سالانه شرکت های خودروسازی در سال جاری ممکن است از مرز یک میلیون خودرو عبور کند.
کاهش تولید پژو و شاهین
یکی دیگر از دلایل کاهش تولید خودرو در آذرماه امسال نسبت به سال گذشته، تغییر ترکیب تولید خودرو است.
به نظر می رسد شرکت های خودروسازی در تلاش هستند تا به سمت سبد محصولات جدید حرکت کنند; به همین دلیل سطح تولید برخی محصولات قدیمی را کاهش داده اند. به عنوان مثال بر اساس آمارهای موجود در آذرماه امسال نسبت به آذرماه سال گذشته بیشترین کاهش تولید خودرو، کاهش گردش مالی گروه پژو بوده و این موضوع عامل مهمی در کاهش حجم است. از کل گردش مالی خودروسازان
خودروی ایران در سال جاری حداقل 15000 خودرو کمتر در گروه پژو تولید کرده است که نشان دهنده کاهش 62.4 درصدی نسبت به سال گذشته است که خودروی ایران نیز تولید هایما را 68.6 درصد کاهش داد.
در شرکت سایپا، گردش مالی خودروهای شاهین بیش از 42 درصد کاهش داشته است. سال گذشته سایپا 4615 دستگاه خودرو تولید کرد که امسال این تعداد به 2659 دستگاه رسید که در بین سایر محصولاتی که تیراژ آنها در آذرماه امسال کاهش یافته 13.4 درصد کاهش داشته است.
تغییرات تولید خودرو در گروه های مختلف در آذرماه سال جاری نسبت به آذرماه سال گذشته – دستگاه