پس از یک دهه توسعه، چین به طور رسمی از جنگنده رادارگریز J-35A در نمایشگاهی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس نیروی هوایی این کشور رونمایی کرد.
به گزارش تینو، نیروی هوایی چین امروز (دوشنبه) هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس خود را با نمایش پیشرفته ترین امکانات تسلیحاتی خود در نمایشگاه هوایی ژوهای که در استان گوانگدونگ برگزار شد، جشن گرفت.
بر اساس این گزارش، جنگنده J-35A یکی از ستاره های نمایشگاه امسال است که با پیوستن به نیروی هوایی چین، این کشور را به دومین کشور در استفاده از دو نوع جنگنده رادارگریز تبدیل کرده است.
فو کیانچائو، یک کارشناس هوانوردی نظامی چینی، معتقد است که هزینه G-35A احتمالاً ارزانتر از جنگنده سنگین G-20 است و به آن اجازه می دهد در مدت زمان کوتاه تری به تولید انبوه برسد.
سونگ ژونگ پینگ، کارشناس نظامی چینی معتقد است که نیروی هوایی این کشور اکنون به یک قدرت استراتژیک تبدیل شده است و تجهیزات پیشرفته ای مانند هواپیماهای رادارگریز، هواپیماهای باری بزرگ، بمب افکن ها، سیستم هشدار و کنترل زودهنگام هوابرد (AEW&C/AWACS) و ضد موشک های هواپیما سیستم ها و تانکرهای سوخت آماده شد.
به گفته سانگ، این تحولات چین را قادر می سازد تا امنیت ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود را بهتر تامین کند و از منافع حیاتی خود دفاع کند.
خبرگزاری رویترز در گزارشی به موضوع هواپیمای رادارگریز چینی G-35A پرداخت و نوشت: این جنگنده که بیش از یک دهه توسعه خود را ادامه داده است، امروز برای اولین بار در فرودگاه بین المللی ژوهای به نمایش عمومی گذاشته می شود. و نمایشگاه فضا نمایشگاه. .
این رسانه های انگلیسی به نقل از کارشناسان نظامی خود می افزایند که اگرچه بیش از 10 سال از اولین پرواز نمونه اولیه آنها یعنی G-31 می گذرد، اما اطلاعات دقیقی در مورد عملکرد و ویژگی های پنهان کاری G-35 در دسترس نیست.
با توجه به کالین کو، کارشناس موسسه مطالعات بین المللی “اس راجاراتنام” از سنگاپور گفت که به دلیل “محرمانه بودن فناوری های نظامی چین” تردیدهایی در مورد عملکرد این جنگنده وجود دارد. اما وی تاکید کرد که نباید این هواپیما را دست کم گرفت، زیرا دانشمندان چینی مطالعات پیشرفته ای در زمینه فناوری هواپیماهای جنگی از جمله فناوری های رادارگریز انجام داده اند.
این هواپیمای چینی در مقایسه با دیگر هواپیماهای رادارگریز این کشور مانند G-20 از نظر اندازه کوچکتر است و طراحی آن شبیه به هواپیمای آمریکایی لاکهید مارتین F-35 است که برای کاهش بازتاب راداری طراحی شده است. اما مشخص نیست که آیا G-35، مانند F-35، دارای لایه های جذب رادار و ارتباطات پیچیده و سیستم های راداری است که تشخیص آنها دشوار است یا خیر.
رویترز گزارش داد که یکی از چالش های اصلی چین در ساخت هواپیماهای جت پیشرفته، فناوری موتور توربوپراپ با کارایی بالا است و خاطرنشان کرد که اگرچه پکن در ابتدا از فناوری موتور روسی استفاده می کرد، گفته می شود که J-31 از موتورهای چینی WWS-13 استفاده می کند. همچنین ممکن است به موتورهای پیشرفته تر WS-19 مجهز شود که پتانسیل بهبود قدرت را تا 10٪ دارند.
این رسانه غربی در پایان گزارش خود نوشت که اگرچه چین هنوز در مرحله توسعه ناوهای هواپیمابر خود است و این ناوها هنوز عملیات دوربردی را خارج از شرق آسیا انجام نداده اند، نسخه دریایی J-35 انتظار می رود نقش مهمی در افزایش قدرت ناوگان دریایی چین و توانایی آن در قدرت نمایی در مناطق دوردست داشته باشد.
روزنامه چینی گلوبال تایمز نیز در مطلبی نوشت: نیروی هوایی چین 36 نوع از تجهیزات خود را برای نمایش هوایی و استاتیک به این نمایشگاه آورد که در میان آنها سامانه موشکی زمین به هوای HQ-19 دیده می شود.
به گفته فو کیانچائو، سیستم موشکی HQ-19 چینی مشابه سیستم تاد آمریکایی عمل می کند و قادر است موشک های بالستیک را حتی خارج از جو رهگیری کند.
بر اساس گزارش رسانه های چینی، نیروی هوایی چین علاوه بر جنگنده «G-35A» و سامانه «HQ-19»، جنگنده های «G-10C» و «G-16D»، H-6K بمب افکن و هواپیمای باری «Y-20»، «پهپادهای» WZ-7 و WZ-10 نیز به این نمایشگاه آورده شد.
نمایشگاه دوسالانه نیروی هوایی چین از فردا (سه شنبه) تا شنبه هفته آینده (7 آبان) پذیرای علاقه مندان است.