8 پروژه‌ ویژه ای که معطل FATF نماند | نقاط درخشان کارنامه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم چه بود؟

تبلیغات بنری


تینو – گروه سیاسی: موفقیت هایی که در حوزه دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم به دست آمد، ثابت کرد که بحث «ف.اً تو ت و» مانع کار اقتصادی در کشور نمی شود. این موضوعی است که به یکی از موضوعات داغی تبدیل شده است که در رقابت های اخیر انتخاباتی شاهد بحث های داغی بوده است.

بر اساس گزارش روز شنبه مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به نمایندگان مجلس، ایران توانست برای گسترش مبادلات و تعاملات تجاری و اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی «F.A.H.T.F» را بپذیرد. دستاورد پروژه های بزرگ داخلی و خارجی در سه سال اخیر گواه این مدعاست. در زیر به بررسی برخی از این پروژه ها می پردازیم.

1

پروژه فوق العاده “Umavia”.

پروژه: پروژه چند منظوره سد و نیروگاه

ملت: سری لانکا

تاریخ افتتاحیه: 5 مه 1403

فعالیت: صدور خدمات فنی و مهندسی

ارزش تقریبی: 500 میلیون دلار

اهمیت پروژه: تولید سالانه 290 گیگاوات ساعت انرژی، آبرسانی به 5000 هکتار از اراضی کشاورزی و انتقال 145 میلیون متر مکعب آب از مناطق پرباران به مناطق خشک.

2

فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی

8 پروژه ویژه که FATF به تاخیر نیفتاد، چه نقاط روشنی در کارنامه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم وجود دارد؟

پروژه: پروژه پلت فرم و تاسیسات تولید گاز

منطقه: عسل

تاریخ افتتاحیه: 6 سپتامبر 1402

فعالیت: تولید گاز

یادداشت مخصوص: آغاز تولید گاز از فاز ایرانی میدان پارس جنوبی پس از 20 سال وقفه

درآمد سالانه: 5 میلیارد دلار

اهمیت پروژه: افزایش روزانه 56 میلیون مترمکعبی تولید گاز و میعانات گازی در کشور یعنی افزایش حدود یک درصدی تولید ناخالص داخلی با اجرای یکی از نادرترین عملیات فنی مهندسی در جهان.

3

توسعه بندر چابهار

8 پروژه ویژه که FATF به تاخیر نیفتاد، چه نقاط روشنی در کارنامه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم وجود دارد؟

پروژه: جذب سرمایه گذاری بلند مدت

منطقه: استان چابهار، سیستان و بلوچستان

تاریخ امضا: 25 مه 1403

فعالیت: تجهیز و توسعه بندر چابهار

کشور سرمایه گذار: هندوستان

اندازه سرمایه گذاری: 370 میلیون دلار قابل افزایش است

یادداشت مخصوص: کمک به توسعه شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب و ایجاد یک مسیر تجاری جدید در منطقه

اهمیت پروژه: تجهیز و بهره برداری پایانه های کانتینری و عمومی بار در بندر شهید بهشتی چابهار، انتقال بخش مهمی از ترانزیت دریایی کشور به چابهار، افزایش و تسهیل همکاری ها در زمینه ترانزیتی هند و افغانستان از طریق ایران، توسعه محور شرق و مکران ساحل، و توسعه منطقه منطقه ای. همکاری ایران، هند و روسیه در زمینه زیرساخت های حمل و نقل و ترانزیتی منطقه ای

4

پتروشیمی گچساران

پروژه: ایجاد مجتمع پتروشیمی

منطقه: شهرستان چچساران و کهکیلویه و بویراحمد

تاریخ افتتاحیه: 26 جولای 1402

فعالیت: تولید اتیلن

اندازه سرمایه گذاری: 1.3 میلیارد یورو

یادداشت مخصوص: این عمل پس از حدود 19 سال به عنوان ایرانی ترین “آلوین” کشور

اهمیت پروژه: همکاری حدود 70 شرکت دانش بنیان داخلی، تامین خوراک مجتمع های واقع در مسیر خط لوله اتیلن غرب، ایجاد فرصت شغلی برای حدود 3 هزار نفر و ایجاد ثروت در منطقه

5

انتقال گاز روسیه به ایران

پروژه: قرارداد گاز مشترک

منطقه: در چارچوب کریدور شمال – جنوب

تاریخ امضا: 6 جولای 1403

فعالیت: حمل و نقل گاز

مبلغ مبادله مالی سالانه: 10 تا 12 میلیارد دلار

یادداشت مخصوص: برداشتن گامی بزرگ در جهت تبدیل ایران به هاب گاز منطقه ای

اهمیت پروژه: قبول هزینه ساخت خط لوله از روسیه، تامین گاز پایدار، حل اختلافات داخلی، افزایش قابل توجه ظرفیت و ثبات صادرات گاز ایران و ایجاد خط انتقال گاز شمال به جنوب.

6

فاز دوم فرودگاه امام خمینی (ره)

پروژه: آغاز ساخت فاز دوم فرودگاه امام خمینی (ره)

منطقه: استان تهران

تاریخ: 4 دسامبر 1402

نوع همکاری: قرارداد مشترک ایران و چین

اندازه سرمایه گذاری: 2.5 میلیارد یورو

یادداشت مخصوص: تکمیل فاز دوم فرودگاه امام خمینی (ره) پس از 15 سال

اهمیت پروژه: ساخت ترمینال به مساحت 410000 متر مربع، توسعه زیرساخت های هوانوردی فرودگاه، استفاده از آخرین فناوری ها در اجرای پروژه و بهبود چشمگیر خدمات ارائه شده به مسافران در پروازهای خارجی و حتی داخلی.

7

موافقتنامه احداث خط ریلی رشت – آستارا

8 پروژه ویژه که FATF به تاخیر نیفتاد، چه نقاط روشنی در کارنامه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم وجود دارد؟

پروژه: توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی در چارچوب کریدور شمال-جنوب

منطقه: دو نسل

تاریخ: 27 مه 1402

نوع همکاری: قرارداد مشترک ایران و روسیه

اندازه سرمایه گذاری: 1.6 میلیارد یورو از روس ها

مدت زمان پروژه: 48 ماه

یادداشت مخصوص: تکمیل حلقه مفقوده مسیر غربی کریدور شمال – جنوب

اهمیت پروژه: اتصال جنوب آسیا به شمال اروپا و فعال شدن ظرفیت ریلی کشور در این منطقه پس از حدود دو دهه

8

ساخت پل Astrachae

پروژه: پل مرزی جدید خودرو بین ایران و جمهوری آذربایجان

منطقه: استان گیلان، منطقه مرزی ایران و جمهوری آذربایجان

تاریخ افتتاحیه: 9 ژانویه 1402

نوع همکاری: همکاری مشترک ایران و جمهوری آذربایجان

مقدار اعتبار: 8.5 میلیون یورو

یادداشت مخصوص: افتتاح یکی از محورهای مرزی ایران و جمهوری آذربایجان

اهمیت پروژه: تسهیل ترانزیت کالا از ایران و جمهوری آذربایجان به کشورهای CIS (اتحادیه کشورهای مستقل) و اروپای شرقی و دسترسی جمهوری آذربایجان به خلیج فارس و دریای عمان.

تبلیغات بنری

hamshahrionline به نقل از تینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *