تینو – یکتا فراهانی: اولین هواپیمای هیدروژنی جهان می تواند 9 روز بدون توقف در سراسر جهان پرواز کند. اما مشکل اصلی حفظ وضعیت هیدروژن مایع در دمای بسیار پایین، نزدیک به صفر مطلق، در طول پرواز 9 روزه است.
هیدروژن سبز
تیم Ateam در Les Sables-d'Olonne فرانسه به رهبری کاشف سوئیسی برتراند پیکارد در حال ساخت هواپیمای هیدروژنی به نام Climate Impulse هستند.
این هواپیما که Climate Impulse نام دارد برای پرواز بدون توقف در اطراف استوا در تنها 9 روز طراحی شده است و فقط با هیدروژن سبز کار می کند.
هواپیماهای خورشیدی
هدف بلندپروازانه ساخت هواپیماهای هیدروژنی دور زدن جهان با استفاده از این هواپیماها برای اولین بار است. تاریخ پرواز این هواپیما برای سال 2028 برنامه ریزی شده است و قرار است آزمایش های آن از سال 2026 آغاز شود.
شایان ذکر است که پیکارد به خاطر پروازهای پیشگام خود در سراسر جهان با یک بالون خورشیدی و هواپیمایی به نام Solar Impulse مشهور است. با این حال، او ادعا می کند که هواپیماهای خورشیدی برای هوانوردی تجاری کاربردی نیستند.
بیشتر بخوانید:
تصاویر: هواپیمای هیدروژنی که پنج برابر سریعتر از سرعت صوت و پنج برابر سریعتر از کنکورد حرکت می کند.
یک هواپیمای جدید خورشیدی در سراسر جهان پرواز می کند
مشکل در جابجایی باتری
او اضافه می کند که اگر هواپیماهای بزرگتر داشته باشند، به باتری های بزرگتری نیاز دارند و بخشی از انرژی آنها برای حمل باتری های سنگین هدر می رود. به گفته پیکارد، استفاده از هیدروژن کارآمدتر است.
اقدام اقلیمی و طراحی منحصر به فرد
پروژه هواپیمای هیدروژنی به عنوان یک اقدام ماجراجویی و آب و هوایی با هدف بازگرداندن اعتماد به راه حل های تکنولوژیکی برای منافع عمومی توصیف می شود. همچنین هدف آن نشان دادن پتانسیل هیدروژن سبز به عنوان منبع سوخت پایدار برای حمل و نقل هوایی است.
بسیاری از مردم می گویند که شما نمی توانید هوانوردی را کربن زدایی کنید. پیکارد در مصاحبه ای با CNBC Tech: The Edge گفت: «انگیزه آب و هوا فریاد من در برابر شکست گرایی، علیه شک و تردید، علیه همه افرادی است که می گویند راه حلی وجود ندارد.
ویژگی های فنی منحصر به فرد
Climate Impuls دارای ویژگی های فنی منحصر به فردی برای رسیدن به هدف بلندپروازانه خود است. هنر مفهومی برای Climate Impulse یک انحراف رادیکال از شبح آشنای هواپیماهای سنتی را نشان می دهد.
پیکارد تأیید می کند که این هواپیما عمدتاً در اطراف مخازن هیدروژن ساخته خواهد شد.
طراحی متمایز
طراحی متمایز این هواپیما شامل یک کابین مرکزی کوچک برای خلبانان است که توسط دو مخزن بزرگ هیدروژن مایع احاطه شده است. یک بال نازک این اجزا را به هم متصل می کند. هر تانک همچنین دارای یک ملخ و دم در جلو است که به پیشرانه و پایداری کمک می کند.
چالش های فنی در ساخت و ساز
با این حال، اشکال اصلی حفظ هیدروژن مایع در دمای بسیار پایین، نزدیک به صفر مطلق، در طول پرواز 9 روزه است.
رافائل دینلی، که بر طراحی و ساخت Climate Impulse نظارت میکند، گفت: «چالش بزرگ فناوری ساخت این هواپیما حول دو مخزن هیدروژن مایع است که در دمای ۲۵۳- درجه سانتیگراد نگهداری میشود و تامین انرژی موتورهای الکتریکی از طریق پیل سوختی
به همین دلیل، تیم مورد بحث برای ایجاد مخازن حرارتی منحصر به فردی که می تواند وضعیت سوخت را در طول کل پرواز حفظ کند، کار کرد.
تکنولوژی پیشرفته
ساخت Climate Impulse به شدت بر مواد و فناوری های پیشرفته متکی است. به همین دلیل این پروژه با شرکت علمی Syensqo برای توسعه این سیستم های پیشرفته همکاری کرد.
الهام کادری، مدیر عامل Syensqo، همچنین گفت: “ما هیجان زده هستیم که بخشی از این سفر نهایی هستیم، سفری بدون توقف و بدون انتشار در سراسر جهان (سفر) با سوخت هیدروژن سبز.”
ترویج هوانوردی سبز
به گزارش Interestingengineering، انتظار می رود ساخت هواپیمای Climate Impulse دو سال طول بکشد. این نسخه پس از دو سال تحقیق، توسعه و طراحی فشرده توسط تیمی تحت حمایت Airbus و Capgemini منتشر شد.
با وجود تمام این چالش ها، تیم Climate Impulse امیدوار است که همه چیز طبق برنامه آنها پیش برود.
در حالی که جهان با نیاز فوری به کاهش انتشار کربن دست و پنجه نرم می کند، Climate Impulse گامی جسورانه به سوی آینده ای سبزتر برای هوانوردی برمی دارد.
hamshahrionline به نقل از تینو