۳۰ مدال المپیاد جهانی به نام دانش‌آموزان ایرانی | المپیادی‌ ها بدون کنکور به دانشگاه می‌روند؟

تبلیغات بنری


تینو – لیلا شریف: ایران بدون احتساب مدال های المپیاد فیزیک و علوم زمین توانست 22 مدال شامل 10 طلا، 10 نقره و 2 برنز در 5 المپیاد و آمریکا با 18 طلا و چین با 15 طلا در رده های اول و دوم. با توجه به مدال های دو المپیک دیگر، تعداد مدال های ایران به عدد 30 می رسد.

اهمیت المپیاد علمی جهانی چیست؟

دانش آموزان از سراسر جهان علاقه مند به شرکت در مسابقات علمی دانش آموزی بین المللی معروف به المپیاد علمی جهانی هستند. هر کشور با توجه به زیرساخت های خود امکان ثبت نام در رشته های مختلف را برای دانشجویان فراهم می کند تا بتوان سطح تحصیلی دانشجویان را سنجید و مسیر ادامه تحصیل آنها را در بهترین دانشگاه ها مشخص کرد. از طرفی این مسابقه به بستری برای سنجش سطح علمی کشورهای مختلف تبدیل شده است. به همین دلیل مسئولان آموزشی در ایران با برنامه ریزی دقیق در دهه های مختلف تلاش کرده اند تا راه را برای کسب رتبه برتر در این مسابقات بین المللی برای دانش آموزان ایرانی هموار کنند.

تاریخ سازی در المپیک

امسال خاطرات خاصی برای المپیک ایران رقم خورد. از میزبانی المپیاد فیزیک پس از 19 سال تا کسب رتبه در اولین المپیاد هوش مصنوعی و کسب 5 مدال طلا برای 5 شرکت کننده ایرانی در المپیاد نجوم. ایران در نخستین روزهای مردادماه میزبان المپیاد جهانی فیزیک پس از 19 سال در دانشگاه صنعتی اصفهان با همکاری آموزش و پرورش بود. اولین المپیک در سال 2005 در ایران برگزار شد و اصفهان امسال میزبان 350 دانش آموز المپیکی و مربیان آنها از 46 کشور بود. در کنار این میزبانی افتخاری، اولین المپیاد هوش مصنوعی نیز امسال برگزار شد و دانش آموزان ایرانی نیز از این مسابقات عقب نماندند و توانستند حضوری پررنگ در این المپیاد داشته باشند. بر اساس اطلاعات موجود، لازم به ذکر است که تیم ایران مدال برنز تیمی و مقام هجدهم اولین المپیاد جهانی هوش مصنوعی در المپیاد نجوم و اخترفیزیک را با 5 دانش آموز ایرانی که یکی از آنها دختر است، کسب کرد. . او توانست 5 مدال طلا کسب کند که بی نظیر بود و با کسب مقام اول جهان بالاتر از آمریکا، کانادا و رومانی قرار گرفت.

ایران در رده سوم المپیک جهانی قرار گرفت

طبیعتاً سید رضا حسینی، رئیس باشگاه دانشمندان جوان، بدون نگاه به مدال های المپیاد فیزیک و علوم زمین، به تشریح مدال های المپیک پرداخت و در این باره به همشهری گفت: با پایان المپیاد علمی 2024، در روز هفتم. بیشترین تعداد کشورهای شرکت کننده در المپیاد جمهوری اسلامی ایران (از 53 تا 110 کشور) پس از کشورهای آمریکا و چین با مجموع 10 مدال طلا، 11 نقره و 4 برنز در رتبه سوم جهان قرار گرفتند. الحسینی تصریح کرد: دانشمندان کشور عزیزمان در سال 2024 موفق به کسب مقام اول در المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک و رتبه چهارم در المپیاد زیست شناسی و فیزیک رتبه هشتم در المپیاد شیمی شدند. رتبه در المپیاد زیست شناسی و اخترفیزیک، المپیاد کامپیوتر و رتبه نوزدهم در المپیاد ریاضی. وی ادامه داد: دانش آموزان ایرانی نیز امسال برای اولین بار در المپیاد جهانی علوم زمین شرکت کردند و موفق به کسب دو مدال نقره و دو مدال برنز شدند.

30 درصد مدال آوران دختر هستند

اکثر شرکت کنندگان در المپیاد را دانش آموزان سمپادی (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) تشکیل می دهند و بر اساس اطلاعات سیدرضا حسینی، رئیس باشگاه دانش پژوهان: «بیشتر دانش آموزان سمپادی، دانش آموزان عادی هستند که طبیعی است، زیرا سالانه حدود 20 هزار نفر به مدارس سمپاد می روند. این آمار و ارقام، نکته حائز اهمیت حضور پررنگ دختران در گروه مدال هاست و در این خصوص حسینی گفت: دختران 30 درصد مدال ها را به خود اختصاص می دهند اما شرکت کنندگان زن و مرد برابر هستند. امسال حضور دختران نیز نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است و این یعنی حضور دختران ایرانی در مجامع بین المللی بسیار مهم است.

مشکل المپیک

در حال حاضر 14 رشته المپیاد داریم که 7 برنامه آن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و از کنکور و مشارکت بنیاد ملی نخبگان معاف است. اگرچه برای برخی از المپیادها کلاس های ویژه ای در نظر گرفته شده است، اما نباید از این نکته غافل شد که این دانش آموزان به دلیل تمرکز بر مسابقات با مشکل مواجه می شوند و از روند آموزشی روزانه عقب می مانند.

سیدرضا حسینی، رئیس باشگاه دانشمندان جوان در این باره توضیح داد: دانش آموزان پایه دهم و یازدهم باید روی المپیاد تمرکز کنند و 90 درصد روی این حوزه و 10 درصد روی دوره های آموزشی معمولی تمرکز کنند 20 درصد معدل معدل دهم و یازدهم در نمره ورودشان به دانشگاه موثر است، بین مدال گرفتن یا معدل خوب در کنکور سرگردان هستند یعنی نوعی تنش ایجاد می شود برای آنها، یعنی اگر مدال نگیرم، چرا باید معدلم را از دست بدهم و نتوانم در دانشگاه های خوب درس بخوانم؟

الحسینی در این باره گفت: این مشکل باعث می شود تعداد شرکت کنندگان در روند المپیک 36 هزار نفر کاهش یابد.

این مشکل به دنبال ایده های جدید منجر شد. به گفته رئیس باشگاه دانش پژوهان، «برنامه ای برای حل این چالش تدوین شد و رئیس جمهور دستور پیگیری این موضوع را دادند و در مرکز بررسی راهبردی ریاست جمهوری، معاونت علمی و دولت بررسی شد. شورای اقتدار.» دبیرخانه با اجرای این طرح موافقت کرد.» در این طرح پیشنهاد شده است که معدل دوازدهم المپیاد جایگزین پایه های دهم و یازدهم شود و در صورت عدم کسب مدال از این معدل نیز استفاده کنند پیشنهاد می شود از بین 14 المپیک فعلی، 7 المپیاد به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، در حالی که 7 المپیاد دیگر از چنین امتیازی برخوردار نیستند، مثلاً ما تیم های المپیاد جهانی هوش مصنوعی و اقتصاد را داریم امتیازی نداریم اما المپیاد ریاضی و نجوم داریم و آنها سهمیه دارند «امسال برای اولین بار توانستیم در المپیاد جهانی اقتصاد مدال نقره بگیریم اما سهمیه ای به ما اختصاص نداد.»

تبلیغات بنری

hamshahrionline به نقل از تینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *