۳هزار صندلی برتر دانشگاهی به دانش‌آموزان محروم رسید | کارنامه آموزش و پرورش دولت سیزدهم

تبلیغات بنری


تینو – فرشاد شیرزادی: آموزش و پرورش از آن دست وزارتخانه هایی است که دامنه و حضورش در خانه هر ایرانی گسترده است. نزدیک به 15 میلیون دانش آموز و والدین آنها و بیش از یک میلیون معلم و فرهنگی این وزارتخانه را به خانواده بزرگی تبدیل کرده اند که همه ایرانیان حداقل 12 سال در طول زندگی خود با آن در ارتباط هستند. سه جنبه مهم آموزش یعنی دانش آموز، معلم و مدرسه، هر کدام دنیایی پویا و گسترده دارند که وزرای آموزش و پرورش را به چالش می کشد. رضا مراد صحرایی از 18 خرداد 1402 تا امروز یکی از مدیران این وزارتخانه است که با او درباره عملکردش در مسائل مختلف آموزش و پرورش به گفت وگو نشستیم.

مهمترین مسائل و مشکلاتی که وزارت آموزش و پرورش طی سه سال گذشته در دولت شهید رئیسی با آن مواجه بوده چیست؟ چه اقداماتی برای این وزارتخانه انجام داده اید؟

دولت سیزدهم و مدارس را در فضای بسیار ناامیدکننده ای به دلیل کرونا شروع کردیم. سوالی که از خانواده ها و دنیا پرسیده می شد: آیا مدارس باز می شوند؟ چه زمانی باز می شوند و چه اتفاقی می افتد؟
اتفاق مهمی که باید می افتاد، زمینه سازی برای بازگشایی مدارس بود و این اتفاق هم افتاد. در سال 1401 میلادی پس از وقفه ای طولانی، مدارس افتتاح شد و نشاط به جامعه و خانواده ها بازگشت. علاوه بر این، کیفیت به آموزش و پرورش بازگشت و دانش آموزانی که مدت زیادی را در فضای مجازی سپری کردند، مجبور شدند به فضای واقعی بازگردند. این موضوع جنبه های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی ظریفی داشت که می شد ساعت ها درباره آن صحبت کرد. اگرچه این موضوع با ناآرامی‌های ۲۵ شهریور و ناآرامی‌های پس از آن مواجه شد، اما مدارس باز شدند. حقیقت این است که تمام توطئه هایی که برای جلوگیری از باز شدن مدارس انجام شد، شکست خورده است. اینکه ممکن است بچه ها از کرونا آسیب ببینند و دانش آموزان زیادی بمیرند و خیلی مسائل دیگر… هیچ کدام از اینها اتفاق نیفتاده است و معلوم می شود که دشمن از تعطیلی مدارس ما خوشحال است و به همین دلیل ناراحت و ناراضی است. باز شدن آنها، ایجاد فضایی برای اینکه این اتفاق نیفتد. شما مستند دارید که در مهر 1400 و در مهر 1399 تلاش کردند که این کار را انجام دهند و در آنجا هم شکست خوردند. مسائل اجتماعی و فضای تبلیغاتی قابل توجهی با این تصمیم همراه شد.

آقای وزیر رتبه معلمان در دولت سیزدهم کجاست؟

قانون طبقه بندی حدود 10 سال روی میز دولت باقی ماند. رئیس جمهور شهید در جریان انتخابات گفت که ما این قانون را اجرا می کنیم. ضمناً کد طبقه بندی تهیه شد و معلمان در حال بارگذاری مدارک خود بودند. طبقه بندی یک کار بی سابقه در کشور ما است که در همه جا بی سابقه است. این امر همزمان با جنگ مشترک مهر و آذر در سال 1401 رخ داد که خود یک رویداد بزرگ بود. طبقه بندی یکی از خواسته های دیرینه معلمان اجرا شد و چالشی که با آن روبرو بود معلمانی بود که به طبقه بندی آنها اعتراض داشتند. امروز، این به یک آزمایش برچسب زدن تبدیل شده است و 580000 نفری که برچسب خورده بودند و به برچسب زدن اعتراض داشتند به آنچه می خواستند رسیدند. در فروردین 1402 هجری قمری که مسئولیت وزارت معارف را بر عهده گرفتم، وظیفه اولیه من تکمیل این طبقه بندی بود که امروز تکمیل شده است.

با کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش که بزرگترین وزارتخانه کشور است، چه کردید؟

چالش سوم کمبود نیروی انسانی است که آن هم یک چالش بلندمدت است. اولین باری که این چالش توسط وزیر آموزش و پرورش در سال 1396 مطرح شد، گفتند که با یک بازنشستگی بزرگ روبرو هستیم. به گفته وزیر آموزش و پرورش در خوشبینانه ترین حالت، تا چهار سال آینده 560 هزار معلم کمبود خواهیم داشت. در اردیبهشت 1400، قبل از انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، رئیس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که تا سال 1400 با کمبود حداقل 200 هزار معلم مواجه خواهیم شد. این مشکل نیز بسیار جدی بود و ما در سال 1402 هجری قمری با چالش مواجه شدیم اما امروز حل شده است.

سیستم طبقه بندی تا چه اندازه بر کیفیت کار معلمان تأثیر می گذارد؟

آموزش و پرورش در حال حاضر محل مهاجرت کارمندان دولت است. در حالی که قبلاً اینطور نبود. معلمان در اولین فرصتی که داشتند از تحصیل فرار کردند! امروز به معلم مسئولیت های مهمی در شهرش پیشنهاد می شود و او نمی پذیرد. چون اگر برود رتبه اش را از دست می دهد. اما این شروع داستان است. طبق قانون، اجرای طبقه بندی شامل دو مرحله اصلی است. مرحله اول ایجاد طبقه بندی بالاخره به پایان رسید و حدود 900000 معلم رده بندی خود را دریافت کردند. این مرحله مرحله استقرار است، در حالی که مرحله دوم مرحله ارتقاء طبقه بندی است. این بدان معناست که افرادی که به رتبه ای دست یافته اند باید در مدت 5 سال سعی کنند رتبه خود را حفظ کنند. آنها یا درجات خود را حفظ می کنند، یا ارتقا می یابند یا ممکن است تنزل رتبه پیدا کنند. قانون طبقه بندی این مشکل را پیش بینی کرد. بنابراین فهرستی از ترفیعات تهیه شد که اصلاح طبقه بندی است و تلاش ما بر این است که قبل از پایان دولت به دبیرخانه دولت ارائه شود تا دولت بعدی این موضوع را تایید کند.

موضوع مهم بعدی در نظام آموزشی ما کنکور است. مشکل پیچیده ای که سال هاست حل نشده باقی مانده و عواقب جدی برای فرزندان نوجوان ما دارد آیا این مشکل پیچیده در دوران مسئولیت شما حل شد؟

امروز که در خدمت شما هستم امتحانات پایه دوازدهم به پایان رسید و توانستیم برای اولین بار در کشور یک نظرسنجی سراسری از وضعیت شناختی و شناختی فرزندانمان در پایه دوازدهم در تمامی دروس انجام دهیم. . نتایج کشور آگاهانه، آگاهانه و عمدا منتشر شد. متأسفانه با اپیدمی سیاسی شدن مواجه هستیم، اما برخی از این موضوع علیه دولت استفاده کرده اند. اگر دولت ها مسئول نمرات دانش آموزان هستند، پس دولت قوه مجریه نیست. کلاس دوازدهم در این دولت فقط یک سال بود. هدف ما این بود که حجاب را از حقیقت دور کنیم و نشان دهیم که وضعیت نظام آموزشی کشور خوب نیست. این نتیجه عملکرد ما و نگاه ما به جایگاه بالای آموزش و پرورش است. تحقیر تعلیم و تربیت در توضیحات مقام معظم رهبری در جلسات معلمان در سال های 1401 و 1402 مشهود بود و ایشان به عبارت و روشی دیگر به آن اشاره کردند.

نتیجه کار و نتایج آن چه بود؟

نتیجه این شد که برای تمام مدارس کشور کارنامه صادر کردیم تا دانش آموزان، مربیان و معلمان از جایگاه علمی مدرسه خود مطلع شوند. آن را با شهر و شهرستان خود مقایسه کنید. حتی برای هر معلمی این امکان وجود داشت که یک معلم فیزیک در یکی از شهرهای استان کرمان از عملکرد دانش آموزانش در فیزیک امروز مطلع شود. وضعیت آنها در رابطه با دانش آموزان همان شهر چگونه است و نسبت به استانداری و استان چگونه است؟ این مشکل باعث ارتقاء معلمان و دانش آموزان می شود. این موضوع نتیجه مهمی داشت و تاثیر شگفت انگیزی در ورود دانشجویان مناطق محروم به دانشگاه های کشور داشت. دانش‌آموزان مناطق محروم به‌طور واضح توانستند از بهترین 3000 صندلی کشور بهره‌مند شوند که پیش از این برایشان امکان‌پذیر نبود. تعداد پذیرفته شدگان رشته پزشکی از اولین داوطلبان کنکور در مناطق محروم تا پذیرفته شدگان رشته های پزشکی افزایش یافت که به شهادت وزیر بهداشت در مجمع ارزشیابی افزایش یافت. تعداد دانشجویان پذیرفته شده در رشته پزشکی

البته امسال 3 پایه 10 و 11 و 12 در امتحان نهایی شرکت کردند. واکنش دولت سیزدهم به این اقدام چه بود؟

ضمناً امسال (1403) هر سه نمره را به عنوان امتحان نهایی گرفتیم و هر سه نمره در این آزمون شفافیت قرار گرفتند. حدود 90 میلیون پاسخنامه در این یک ماه تصحیح شد، به گونه ای که تا به حال در کشور ما و هیچ جای دیگری سابقه نداشته است. البته اعتراف می کنم که این کار بزرگ با چالش هایی روبرو بود اما نتیجه قابل دفاع است و تکرار 5-6 بار آن نوید تربیت نسلی را می دهد که گام دوم را محکم برمی دارد. برخی اصرار داشتند که به سال 1406 موکول شود، اما دولت اعلام کرد که می توانیم زیرساخت ها را با محدودیت هایی بسازیم. اما کار خوب نباید به تعویق بیفتد چرا که کشور در ده سال گذشته به دلیل تأخیر در اجرای کنکور آسیب زیادی دیده است.

یکی دیگر از چالش های پیش روی آموزش و پرورش کمبود یا فرسایش فضاهای آموزشی است که نیاز به نوسازی و نوسازی دارد. چه اقداماتی در این زمینه انجام داده اید؟

در دولت شهید رئیسی همه اذعان دارند که ایران تبدیل به کارگاه مدرسه سازی شده است. بیش از 7000 مدرسه تکمیل، تجهیز یا ساخته شده است. نکته مهم در این افتخار بزرگ که دلیل اضافه شدن بیش از 4 میلیون متر مربع به فضای آموزشی در کشور بود این است که در مناطقی که سرانه تحصیلی پایین است، مدرسه ساختیم. یکی از آفت های کنونی این است که تمام قدرت یا بخش قابل توجیه قدرت در تهران متمرکز شده است. وقتی مردم می خواهند عملکرد دولت را تحلیل کنند، بر آنچه در تهران می بینند تمرکز می کنند. در حالی که تهران ایران نیست. تهران یکی از استان های ایران است. 64 درصد از این مدارس را در روستاها ساختیم. در شهرهای محروم مدرسه ساختیم. مشارکت اهداکنندگان در این مدت 300 درصد افزایش یافت. مدارس روستایی توسعه یافت. 192 مدرسه فنی ساختیم. حدود 300 مدرسه متوسطه در دست ساخت است. هر باغ زمستانی کارخانه ای برای آینده است. در این سه سال هیچ اتفاق ناگواری در مدارس کشور رخ نداده است که جای تشکر دارد. بیش از 5 محموله تجهیزات آزمایشگاهی و کشت به مدارس ارسال شد. ما تا پایان سال 1402 نزدیک به 100000 کلاس درس را بازسازی کردیم. در پروژه شهید رجبیان این بهسازی از امروز آغاز می شود. 80000 کلاس درس دیگر تا پایان تابستان ساخته خواهد شد.

شما به درستی بیان کردید که تهران ایران نیست. تعداد دانش آموزان در کلاس های بسیاری از مدارس تهران گاهی به 40 نفر می رسد. روند نوسازی و بازسازی مدارس تهران امروز چگونه پیش می رود؟

حدود 5 درصد مدارس کشور دارای تراکم بالاتر از 35 درصد هستند. تراکم ملی ما تقریباً 26 نفر در هر کلاس است. در بعضی جاها بیشتر از 35 و در بعضی جاها کمتر است. موارد بالای 45 خیلی کمه و دلیلش اصلا سیستم برنامه ریزی ما نیست. عوامل بیرونی بر این موضوع تحمیل شده است; مثلا مهاجرت. در سراسر تهران همه مشکلات ما ناشی از مهاجرت است. مهاجرت در کشور ما باید تنظیم شود. به خصوص میهن پرستان. گاهی در تابستان 10000 دانش آموز به شهر اضافه می شود. چه کاری می تواند انجام دهد؟ مگر می شود به این سرعت مدرسه ساخت؟ بنابراین، آموزش و پرورش سیگنال هایی را به سایر نهادها صادر می کند تا قوانین را بر اساس نیازها اصلاح کنند. مهاجرت به کشور ما نباید به این راحتی باشد. به خصوص در مورد شهروندان. اما ما همچنین برای کاهش این تراکم برنامه ریزی کردیم. در 33000 کلاس درس ساخته شده در بیش از 7000 مدرسه، تمرکز بر مکان هایی است که سرانه فضای آموزشی کمتر از 5 متر و 28 سانتی متر است. ما روی این آمار تمرکز کردیم. در تهران هم همینطور است.

راهکاری برای جبران کمبود مدارس در تهران
شهر تهران از مشکل بحرانی رنج نمی برد، اما شهرهای اطراف دچار مشکل هستند. شهرستان های تهران دچار مشکلاتی هستند و مشکلات آنها جدی است. رونق مدرسه سازی در اطراف تهران شبیه آنچه در استان های محروم می گذرد. با نگاهی به برنامه زمان بندی مدارس کشور در می یابیم که سهم شهرها در استان تهران به اندازه روستاهای محروم است و به سرعت در حال پیشرفت است. در برخی از مناطق تهران مشکل فضای ساختمانی داریم. در آخرین سفر رئیس جمهور شهید به مناطق 17 و 18 و به دستور ایشان و تایید آن سفر، مقرر شد 10 مدرسه در آن منطقه ساخته شود. بلافاصله اعلام کردند که از هفته آینده آماده شروع کار هستیم و فقط به ما فضا دادند، چون در تهران جای مدرسه سازی نیست. ما کاری را که باید در مورد مدارسمان انجام می دادیم. امروز مراسم آجرچینی اولین مدرسه را شروع کردیم و کار شروع شد. اما در تهران باید بیشتر فکر کرد. شهرک های ساخته شده با قانون مطابقت نداشتند. من هیچ اغماض نکردم و به مراجع قانونی هم مراجعه کردم. شهرک هایی در غرب تهران ساختیم که طبق قانون باید به ازای هر 200 واحد یک مجتمع ساخته می شد. ما آن را نساختیم و اکنون با جدیت پیگیر آن هستیم و می سازیم. سیاست عدالت خواهی در سراسر کشور و تهران حاکم است. در نتیجه در تهران در مناطقی با تراکم بیشتر و مدارس کمتر مدرسه می سازم. حتی می توانید آن را در جای دیگری خرج کنید.

تبلیغات بنری

hamshahrionline به نقل از تینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *