تینو – لیلا شریف: علیرغم همه توجه به ورزش دانش آموزی، این ورزش جدی گرفته نمی شود و بسیاری از مدارس این کلاس را به فضایی برای بازی های گروهی فوتبال، والیبال و… در مدارس تقلیل داده اند، موضوعی که نشان می دهد. اثرات منفی آن در سالهای پس از رسیدن ایرانیان به بیست سالگی.
نگاهی اجمالی به قد دانشآموزان و سرانههای ورزشی این واقعیت را نشان میدهد که هنوز ورزش برای ایرانیها و البته سیستم آموزشی در اولویت نیست، به همین دلیل است که هنوز باید به شنیدن دردهای حرکتی و مشکلات اضافه وزن عادت کنیم. سنین
دانش آموزان سفت می شوند
اختلالات اسکلتی و عضلانی در کودکان و نوجوانان به دغدغه بسیاری از والدین تبدیل شده است و بر اساس تنها آماری که در سال های پایانی دهه 80 از این اختلالات منتشر شد، باید بگوییم که کم تحرکی، بی حالی و برنامه ریزی نامناسب زنگ مدرسه. میز و صندلی غیراستاندارد به ترتیب 50% و 40% در بروز ناهنجاری های قد در دانش آموزان تاثیر دارند.
مدیرکل تربیت بدنی و تربیت بدنی آموزش و پرورش در این خصوص گفت: بر اساس آمار 64.4 درصد دانش آموزان حداقل یک ناهنجاری در قد دارند که در دختران بیشتر است و همچنین 69 درصد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی و 72 درصد دانش آموزان پسر دبیرستانی حداقل یک ناهنجاری در قد دارند، علاوه بر این، 57.6 درصد از پسران دبیرستانی و 58.5 درصد از پسران دبیرستانی دارای ناهنجاری قد هستند.
این مشکل در سالهای کرونا که وابستگی دانشجویان به تلفن همراه به اوج خود رسیده بود، مشهودتر به نظر میرسید تا جایی که بهروز عطارباشی، دانشیار گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران، آماری عجیب در این مورد منتشر کرد. همانطور که او بیان کرد توجه کنید. پس از همه گیری کرونا، 30 درصد اختلالات اسکلتی عضلانی دانش آموزان اضافه شد.
بحران چاقی
عدم تحرک باعث شده است که کودکان و نوجوانان برای رهایی از اضافه وزن به رژیم های بی پایان متوسل شوند اما با برقراری سبک زندگی سالم و برنامه ورزشی مستمر دیگر نیازی به این دستور غذا نیست.
بر اساس آمار اعلام شده از سوی مدیرکل سلامت شهرداری تهران، 48 درصد دانش آموزان تهرانی از اضافه وزن رنج می برند و متأسفانه این مشکل زمینه را برای ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون و … فراهم می کند.
این در حالی است که تنها دانشآموزان ساکن تهران نیستند که از مشکلات اضافه وزن رنج میبرند، به گفته معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش 33 درصد دانشآموزان کشور از مجموع 16 میلیون دانشآموز را تشکیل میدهند. و 600 هزار نفر از مشکلات جدی در زمینه بحران چاقی و مشکلات ساختاری عمودی رنج می برند.
شکی نیست که شیوع چاقی در بین کودکان و نوجوانان منجر به بروز بسیاری از بیماری ها در سنین بالاتر خواهد شد، به ویژه زمانی که بدانیم میزان چاقی در بین ایرانیان از سال 59 تا کنون 5 برابر شده است.محمد هاشمی، دبیر اجرایی هشتمین همایش پیشگیری و درمان چاقی در ایران در این خصوص هشدار داد: «ببله از 15 درصد کودکان و نوجوانان کشور ما از چاقی رنج می برند. بروز چاقی در کودکان و نوجوانان یک مسئله بهداشتی بسیار مهم است زیرا چاقی دوران کودکی باعث می شود در آینده جمعیت جوان تری با بیماری های غیرواگیر داشته باشیم.
ما معلم ورزش نداریم
ریشه کم تحرکی و تعلل در بین دانش آموزان به دلایل مختلفی برمی گردد و واقعیت این است که علاوه بر نبود فضای کافی و تجهیزات مناسب برای ورزش دانش آموزان، کمبود معلم ورزش و استفاده از معلمان آموزش ندیده این مشکل را تشدید کرده است. .
برای درک بهتر بحران کمبود معلم ورزش و پیامدهای آن، شاید بهتر است به آمار و ارقام ارائه شده توسط صادق ستاری فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش تکیه کنیم: «در حال حاضر حدود 36 تا 36 هزار معلم ورزش در مدارس هستیم، اما باید گفت که با کمبود حدود 50 هزار معلم ورزش در مدارس مواجه هستیم.
ستاری فرد همچنین در سخنانی با اشاره به اینکه بخشی از کمبود معلم با واگذاری مسئولیت به معلمان مقطع ابتدایی حل می شود، گفت: بخشی از این کمبود را با تربیت معلم ابتدایی پوشش می دهیم و همچنین باید در نظر داشت که با توجه به کمبود معلمان. معلمان دبستان “تربیت بدنی در مناطق مختلف، ما توزیع متفاوتی داریم.”
این کمبود باعث شده تا برخی از مدارس ابتدایی از معلم ورزش محروم شوند و از سوی دیگر کلاسی که قرار است برای سال های آینده به تربیت بدنه دانش آموزی بپردازد به محلی برای بازی های غیراصولی تبدیل شده است.
فضای ورزشی 34 سانتی متری برای دانش آموزان
سهم سرانه ورزش دانش آموزان کافی نیست و در حالی که طبق استانداردهای جهانی 4 متر سهم سرانه ورزش دانش آموزان در نظر گرفته شده است، متاسفانه سهم سرانه فضای ورزش دانش آموزان در رشته فضای باز و سرپوشیده است. فضا در ایران 34 سانتی متر مربع (34 صدم متر مربع) است.
رئیس اداره فضایی و تجهیزات ورزشی وزارت آموزش و پرورش سال گذشته این سرانه را در رسانه ها منتشر کرد، شاید با توسعه زیرساخت ها شرایط لازم برای افزایش سرانه ورزش کودکان و نوجوانان فراهم شود.
فقر جسمی در کودکان نهفته است
پرهام پارس نژاد دبیر انجمن فیزیوتراپی ایران در گفتگو با یکی از خبرنگاران همشهری به تشریح عدم تحرک در نسل جدید پرداخت و گفت که این مشکل چگونه می تواند برای بدن مشکل ایجاد کند.
به گفته وی، «کودکان قبل از بلوغ ممکن است دچار ناهنجاری هایی در ناحیه گردن، پشت گردن، زانوها و مچ پا شوند، مانند زانوبند، قوس بیش از حد کمر و سر به جلو، همه این موارد حتی برای خود فرد مشکلی ایجاد نمی کند و درد به نظر ما فیزیوتراپیست ها به عنوان یک بیماری شناخته می شوند.
پارسا نژاد با این توضیحات درباره مشکلاتی که ممکن است بدن هر کودک و نوجوانی با آن مواجه شود، توضیح داد: کاهش فضای آموزشی و کوچک شدن حیاط مدرسه باعث شد تا دانش آموزان ما علاوه بر این کمبودها، با ضعف حرکتی مواجه شوند میزهای مدرسه با قد و قامت دانشآموزان تناسب ندارد، اینکه دانشآموز دبستان پشت میز مشابهی که دانشآموز سالهای بالاتر از آن استفاده میکند، به این معناست که دانشآموز در تمام دوران تحصیل در شرایط مناسبی ننشیند.» ستون فقرات او از حمایت مناسب برخوردار نیست.»
20 درصد دانش آموزان از آسیب های اسکلتی رنج می برند
وی در سخنان خود با بی توجهی به کیف های مدرسه و نقش آن در ایجاد مشکلات قد گفت: متاسفانه می بینیم که کیف های مدرسه بسیار بزرگتر از سایز بچه ها هستند و از طرفی این کیف ها را بسیار سنگین می کنند. وزن زیادی بر روی ناحیه گردن وارد می کنند که باعث ایجاد فشار بر روی شانه و کمر کودکان می شود و ثبات ستون فقرات گردنی را بر هم می زند. بیایید ببینیم که این افراد میانسال دچار آسیب هایی مانند بیرون زدگی دیسک گردن و آرتروز در ستون فقرات گردن می شوند.
نزدیک به 20 درصد دانشآموزان به دلیل بیتوجهی در مدرسه دچار آسیبهای اسکلتی و عضلانی میشوند، این آماری است که پارسینگاد در صحبت از تشدید ناهنجاریهای قدی در کودکان و نوجوانان به آن تکیه کرد.
استفاده روزافزون از گوشی های هوشمند در غیاب ورزش کافی، آسیب های اسکلتی را تشدید کرده است. این متخصص طب فیزیکی درباره این مشکل توضیح داد و گفت: استفاده بیش از حد از گوشی های هوشمند و رایانه باعث شده است که بسیاری از کودکان و نوجوانان دچار مشکل «فروارد سر به جلو» شوند و این ناهنجاری فشار زیادی به مفاصل دهانه رحم و دیسک های مفصلی وارد می کند. هرچه تحرک و ورزش بیشتر به برنامه زندگی کودکان اضافه شود، این مشکل کمتر است.
عدم تطابق بین ورزش مدرسه و ساختار استخوانی کودکان
همانطور که ورزش مناسب می تواند نوشدارویی برای رفع مشکلات اسکلتی بدن باشد، ورزش نکردن مناسب برای کودکان و نوجوانان نیز می تواند برای فوتبال مضر باشد. مربی ورزش باید این موارد را بررسی کند و ورزش را توصیه کند اما متاسفانه در مدارس ما این مشکل رعایت نمی شود و جمعا یک سری ورزش را به دانش آموزان توصیه می کنند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم برای معاینه دانش آموزان از فیزیوتراپیست استفاده کنید، زیرا این روش می تواند از آسیب های اسکلتی عضلانی جلوگیری کند.
وی از عیادت تعداد زیادی از دانش آموزانی که به دلیل ورزش نامناسب دچار آسیب دیدگی شده اند، خبر داد و گفت: متأسفانه تعداد زیادی از دانش آموزان با ارائه ورزش های پر استرس مانند فوتبال در مدرسه دچار ضعف رباط می شوند. گاهی اوقات با صدمات متعدد به فیزیوتراپی می روند و اغلب این ضعف منجر به شکستگی و آسیب تاندون ها و رباط ها می شود.
دردهای پیری ریشه در ورزش های معیوب دوران کودکی دارد
پارسینگاد افزود: متأسفانه وقتی دانشآموزان بدون توجه به ساختار بدنی خود در مدرسه ورزش میکنند، در سنین بالا با مشکلات عدیدهای مواجه میشوند که ریشه همگی در مدرسه و دوران کودکی دارد. افرادی که در دوران کودکی ورزش های شدیدی را انجام می دادند که با شرایط بدنی آنها سازگار نبود و در بزرگسالی مجبور به کار در فضای اداری می شوند و تحرک آنها کمتر می شود، بیشتر در معرض آسیب هایی مانند آرتروز ستون فقرات، بیرون زدگی دیسک و درد عضلانی هستند. .
وی به خانواده ها توصیه کرد و گفت: ما نیز مانند غذا باید تنوع غذایی داشته باشیم و خانواده ها باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که در برنامه روزانه فرزندانشان انواع حرکت وجود داشته باشد همانطور که کودکان نباید دچار سوء تغذیه شوند همچنین بهتر است همه اعضای خانواده به نحوه نشستن و خوابیدن خود توجه کنند و اگر یکی از آنها در وضعیت صحیح نشسته نیست به او تذکر دهند که وضعیت خود را اصلاح کند.
hamshahrionline به نقل از تینو