به گزارش تینو، با صدور رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف اجباری نرخ بلیت هواپیما، قیمت بلیت در مسیرهای مختلف نسبت به نرخ مصوب قبلی 100 درصد افزایش یافت. این در حالی است که صنعت هوانوردی ایران تقریباً مجانی گاز می گیرد و بلیتش را با هزینه بالاتری نسبت به ایرلاین های خارجی می فروشد!
حتی در مسیرهای جنوبی با تقاضای کم در فصل تابستان، قیمت بلیت هواپیما افزایش یافت و به عنوان مثال در مسیر تهران – قشم که در حال حاضر تقاضای سفر پایین است، شرکت های هواپیمایی قیمت بلیت خود را بالاتر از نرخ مصوب تعیین کردند.
در دسامبر 1402 هجری شمسی بر اساس تصمیم دیوان عدالت اداری، شرکت های هواپیمایی قیمت بلیت پروازهای داخلی را بین 40 تا 70 درصد افزایش دادند. بر اساس رای دادگاه، ارزیابی در حوزه حملونقل هوایی در محدوده قیمتگذاری تعیینشده توسط دولت نیست و اصل بر این است که عرضه و تقاضا تعیینکننده قیمت خدمات است. اما وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری در مقابل این تصمیم موضع گرفتند و خواستار تجدید نظر در آن شدند.
البته چند روز پیش رئیس دیوان عدالت اداری طی نامه ای به وزیر راه اعلام کرد که تصمیم اولیه درست و تایید نهایی وی بوده و وزارت راه و شهرسازی در قیمت گذاری بلیت اهمال کرده است. اما سوال اینجاست که اگر قیمت بلیط هواپیما مشمول قیمت گذاری نیست و باید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود، تکلیف یارانه های نجومی سوخت چه می شود و چرا چنین اقدامی در حوزه حمل و نقل زمینی اعمال نمی شود؟ بار، مسافر، رانندگی تاکسی و تاکسی آنلاین؟
سوخت ارزان، بلیط گران
هواپیماهای مسافربری ایران به طور متوسط برای هر نفر 40 لیتر در ساعت بنزین مصرف می کنند. بنزین بر اساس فوب خلیج عربی لیتری ۲۷ هزار تومان است و شرکت های هواپیمایی تنها لیتری ۶۰۰ تومان می پردازند. بر اساس این ارقام به ازای هر ساعت کار هر نفر در صنعت هوانوردی ایران حدود 24 هزار تومان برای سوخت پرداخت می شود در حالی که ارزش واقعی این سوخت بیش از یک میلیون تومان است که خزانه داری آن را در قالب یارانه سوخت اختصاص می دهد.
آنچه جلب توجه می کند این است که با وجود این حجم از تخصیص یارانه، سقف قیمت مصوب بلیت هواپیما مثلاً در مسیر ساعتی تهران – مشهد یک میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده که 2 درصد آن مربوط به یارانه است. هزینه سوخت یارانه ای اما اکنون که رای دادگاه قطعی شده است، بلیت این مسیر بین 2 تا 3 میلیون تومان فروخته می شود که حدود 50 تا 130 درصد بیشتر از نرخ مصوب سوخت یارانه ای است.
جالبتر اینکه چندی پیش ایرلاین معروف ترکیه اعلام آمادگی کرد که در مسیر تهران – مشهد با قیمت بلیط کمتر از 1.5 میلیون تومان و البته با سوخت رایگان فعالیت کند!
کرایه ها و قیمت پیشنهادی برای بلیت پرواز در مسیرهای منتخب داخلی برای دو هفته آینده تصویب شده است
hamshahrionline به نقل از تینو