تینو: چند سالی است که تلویزیون در ساخت و پخش سریال ها قافیه را از دست داده است. حالا رقیبش یعنی شبکه نمایش خانگی حرف اول را در بین مخاطبان می زند. این موضوع ربطی به پایتخت نشینان و عموم شهرهای بزرگ و کوچک ندارد.
* وقتی سریال های تلویزیونی را با سریال های شبکه نمایش خانگی مقایسه می کنیم، از هر زاویه ای شبکه نمایش خانگی توانسته با موفقیت بیشتری فعالیت کند. این تنها به تولید و پخش سریال محدود نمی شود، بلکه به نمایش های واقعیت و مسابقات نیز محدود می شود.
*شبکه نمایش خانگی بیشترین حضور بازیگران مطرح و شناخته شده و کارگردانان و تهیه کنندگان سریال را دارد. این در حالی است که تلویزیون از چنین افرادی خالی شده است. گاهی اوقات حتی چهره های شناخته شده به دلیل کیفیت پایین برنامه های تولید تلویزیون دیده نمی شوند. تصادفی نیست که می گویند تلویزیون مخاطب ندارد. زیرا طبق آمار منتشر شده از سوی شرکت ملی رسانه، سریالی است که تعداد مخاطبان آن در بهترین حالت به 40 درصد می رسد. طبق گزارش ها، این سریال سال گذشته با کاهش 57 درصدی بیننده مواجه شد.
* سازندگان و سازندگان سریال در شبکه خانگی بیشتر دیده می شوند، در حالی که بازیگران و چهره های شناخته شده بیشترین بازی را در شبکه دارند و دستمزدهای میلیاردی دریافت می کنند. البته گاهی این دستمزدها پرداخت می شود.
*در حال حاضر بسیاری از بازیگران سرشناس دستمزدی از حداقل یک میلیارد تا سقف 3 تا 4 میلیارد دریافت می کنند، این در حالی است که حق دستمزد و هزینه بالای تولید در شبکه نمایش خانگی باعث می شود سکوها گاهی از ثبات مالی برخوردار نباشند. از بیش از 400 پلتفرم که مجوز فعالیت دارند، تنها 5 پلتفرم درآمد قابل توجهی دارند و بقیه در این زمینه موفق نیستند.
* البته دستمزدهای میلیاردی و کلان برای بازیگران یا عوامل نمایش خانگی درجه دو یا سه نیست. در همین شبکه، سازندگان سریال بیشترین پول را برای بازیگران درآمدزا خود خرج می کنند. در حالی که بقیه نمایندگان کمترین دستمزد را دریافت می کنند.
* برنامه سازان و کارگردانانی چون مهران مدهری و رامبد جوان برنامه های «دورهمی» و «خندوان» را در تلویزیون تهیه کردند و سریال های خود را روی تریبون ها بردند. الان دیگر برای تلویزیون برنامه نمی سازند.
*تلویزیون در میان سریال های متعددی که تولید و پخش می کند، تنها چند سریال از سازندگان سرشناس دارد که به صورت فصلی نیز تولید و پخش می شوند، مانند پایتخت، ظهر. «خ»، «زیرزمینی» و … اشاره کرد اما بقیه سریال ها در کیفیت و تنوع نتوانستند با سریال های شبکه خانگی رقابت کنند.
* درست است که تلویزیون همیشه در جذب تبلیغات موفق بوده است و در گذشته های دور تبلیغات توانسته بود برای تلویزیون درآمدزایی کند، به ویژه در میان سریال های تلویزیونی و برنامه های ورزشی; اما از نظر سازمان نسبت به قبل از تبلیغات راضی نیست. اما در این بخش نمی توان گفت که تلویزیون شبکه خانگی از تلویزیون پیشی گرفته است.
* هجوم حامیان مالی و تبلیغات در شبکه نمایش خانگی در یک سال گذشته به قدری زیاد شده است که در میانه پخش یک سریال 2 یا 3 بار تبلیغات پخش می شود که البته مورد انتقاد بینندگان سریال قرار می گیرد. سکوها؛ زیرا معتقدند به دلیل خرید اشتراک و استفاده از حجم اینترنت نباید این اتفاق بیفتد.
hamshahrionline به نقل از تینو