کشف‌ آثار ۴۰۰۰ ساله در گرگان

تبلیغات بنری


به گزارش پایگاه اینترنتی تینو. تپه شو در بخش مرکزی شهر گرگان در استان گلستان واقع شده و در سال 1392 با شماره 11284 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. تپه کفش سازی برای اولین بار توسط باستان شناس سوئدی تی جی آرنی در سال 1311 شناسایی شد. توسط باستان شناس ژاپنی شیومی در دهه 1960 بر روی نقشه باستان شناسی قرار گرفت.

این تپه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با هدف تعیین حریم و پیشنهاد حریم تپه کفش سازی گرگان مورد کاوش قرار گرفت.

آقای مقداد موسوی رئیس کمیته آثار باستانی تپه کفاشی گرگان درباره آنچه از این حدس ها به دست آمد گفت: در این حدس ها یافته های ارزشمندی از عصر مفرغ میانی و جدید حوزه فرهنگی گرگان وجود دارد که قدمتی حدود 4000 سال دارند. به دست آمده از جمله بقایای یک کوره سفالگری، کوره کوره بقایای شواهد معماری و فرهنگی مانند سفال، ابزار سنگی و غیره است.

این باستان شناس افزود: گزارش نهایی و نقشه در حین اجرای پروژه تدوین می شود.

رئیس اداره باستان شناسی تل گرگان شوگیری درباره ضرورت تعریف حریم و پیشنهاد حریم این تپه گفت: شکل گیری روستای شوگیری در اطراف این منطقه، توسعه ساخت و سازها و نگرانی صاحبان آن از آن. الحاق به منطقه زمینه و تغییر کاربری، اجرای پروژه ای برای تعیین محدوده و پیشنهاد محدوده ضروری است. این کار ارزشمند باید توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شود.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *