چرا افرادی که آلرژی دارند شب‌ها خوب نمی‌خوابند؟

تبلیغات بنری


تینو – عطر بندابی: حدود 40 درصد از کودکان و بزرگسالان مبتلا به آلرژی شکایت دارند که شب ها خوب نمی خوابند و حق با آنهاست. حقیقت این است که هر نوع آلرژی مزمنی که بینی، دستگاه تنفسی یا پوست را تحریک کند می تواند باعث مشکلات خواب شود.

دلیل آن علائم آزاردهنده آلرژی است که به شما اجازه نمی دهد خوب بخوابید. علاوه بر آبریزش بینی، سرفه و خس خس سینه که مانع خواب می شود، احتقان بینی می تواند تنفس را در طول خواب دشوار کرده و باعث خروپف و آپنه خواب (وقفه های ناخواسته در تنفس) شود.

دکتر محمد حسن بمانیان متخصص آلرژی و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار تینو وی در پاسخ به این سوال که چرا آلرژی باعث ایجاد مشکل در خواب می شود، توضیح می دهد: آلرژی به خصوص حساسیت بینی به دلیل اینکه باعث گرفتگی یا انسداد بینی می شود باعث اختلال خواب در فرد مبتلا می شود. دلیلش هم ساده است. گرفتگی بینی باعث تنفس دهانی و تورم غدد لنفاوی یا لوزه ها می شود. لوزه های متورم باعث می شود که فرد با دهان باز بخوابد و خروپف کند. اگر خروپف شدید باشد باعث کاهش شدید سطح اکسیژن در خون فرد می شود و در نتیجه خواب او را مختل می کند.

این متخصص آلرژی می افزاید: این شرایط باعث می شود فرد مبتلا – به ویژه کودکان – صبح ها چندین بار از خواب بیدار شود و از خواب مناسب و آرام لذت نبرد. در این صورت می گوییم آپنه خواب ایجاد شده است. در آپنه انسدادی خواب، راه هوایی مسدود می شود و تنفس متوقف می شود. فرد مبتلا به آپنه خواب دائما در طول روز احساس خستگی می کند. اگر کودک باشد، از این هم بدتر است. چون وقتی سر کلاس می نشیند همیشه احساس خستگی و خواب آلودگی می کند و این روی یادگیری او تاثیر می گذارد. زیرا از خواب شبانه بیشتر از سرحال شدن خسته می شود.

دکتر بامانیان به انواع مختلفی از آلرژی اشاره می کند که مهم ترین آن حساسیت فصلی است، دکتر بامانیان می گوید: اختلالات خواب تنها یکی از عوارض آلرژی است. آلرژی های شدید در صورت عدم درمان، باعث اختلالات گوش و اختلالات چشمی مانند آب مروارید و سینوزیت می شود. به عنوان مثال، فردی که آلرژی چشمی دارد، اغلب دچار خارش چشم می شود و مجبور است دائماً چشمان خود را با فشار بمالد. این باعث افزایش فشار در چشم و افزایش خطر ابتلا به آب مروارید می شود. نقایص انکساری چشم مانند آستیگماتیسم نیز ممکن است رخ دهد. حتی در برخی موارد فرد نیاز به پیوند قرنیه دارد.

این استاد دانشگاه ادامه می دهد: در آلرژی های فصلی یا آلرژی بینی ممکن است فرد حس بویایی و چشایی خود را از دست بدهد و کیفیت زندگی کاهش یابد و آلرژی به حنجره سرایت کند و صدای فرد برای همیشه تغییر کند. ممکن است به حنجره، گوش میانی و تجمع مایع در پشت گوش میانی گسترش یابد و منجر به از دست دادن شنوایی شود. حتی می تواند به ریه ها برسد و باعث آسم شود.

ادامه مطلب؛

این متخصص آلرژی می گوید: مواردی از حساسیت بینی هم داریم که به پولیپ ختم می شود. از آنجایی که پولیپ ها باعث انسداد بینی می شوند و فرد مجبور است از طریق دهان نفس بکشد، شکل فک در طولانی مدت تغییر می کند. اگر کودک آلرژی درمان نشده داشته باشد، در بزرگسالی به بریس و جراحی فک نیاز دارد. بنابراین، آلرژی فقط یک آلرژی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.

به گفته دکتر بامانیان، نکته مهم دیگر این است که اگر درمان آلرژی جدی گرفته نشود، کم کم آلرژی فرد چهارفصل می شود. در ابتدا فرد فقط برای یک فصل دچار آلرژی می شود، اما در صورت عدم درمان، بیماری دائمی می شود.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *