چالش بنزینی دولت چهاردهم | شیوه سهمیه‌بندی بندی بنزین تغییر می کند؟

تبلیغات بنری


به گزارش تینو، پیش بینی می شود تولید روزانه بنزین تا پایان برنامه هفتم توسعه به 129 میلیون لیتر برسد. این ماده قانون برنامه هفتم توسعه است که در صورت اجرا طی پنج سال آینده ایران بار دیگر با بحران تراز بنزین مواجه خواهد شد. همچنین بر اساس آخرین برآوردها مصرف روزانه بنزین در مردادماه امسال بیش از 127 میلیون لیتر بوده است.
به گزارش همشهری، مسعود مزکیان رئیس جمهور در تبلیغات انتخاباتی خود در خصوص افزایش قیمت بنزین در دولت چهاردهم گفت: مردم بدانند بدون رضایت مردم کاری از پیش نمی بریم. وی اخیرا از روند مصرف این فرآورده نفتی انتقاد کرده است. او می‌گوید: فکر نمی‌کنم هیچ آگاه، هیچ علمی و دغدغه‌ای چنین سیاستی و این نوع نگاه را بپذیرد و منطقی نیست که ما بنزین را به قیمت دلار آزاد و آزاد بخریم. بفروشش.” با قیمت یارانه ای.»
وی تاکید کرد: من (به عنوان دولت) نه پول گندم دارم، نه پول دارو، نه برای مستمری بگیران، بلکه بنزین را 50 تومان 10 تومان می فروشم. محسن پاک نژاد وزیر نفت نیز حل و فصل مناقشه بنزین را اولویت کاری خود اعلام کرد و تاکید کرد: افزایش قیمت بنزین در حال حاضر در برنامه دولت نیست و در حال حاضر راه حل قیمتی مد نظر نیست.

تغییر روش جیره بندی

علی قنبری، کارشناس اقتصادی:
وضعیت مصرف بنزین مناسب نیست و برای حل مشکل بنزین باید روش سهمیه‌بندی عوض شود و دولت در تصمیم‌گیری در همه ابعاد زندگی مردم و آثاری که دارد دقت کند.
تصمیم دولت باید به گونه ای باشد که همه از این نعمت بهره مند شوند و حتی افرادی که خودرو ندارند سهمیه بنزین را بگیرند.
اما در چهار دهه گذشته، به جای این سیاست که طبقه محروم و طوایف اول، سوم و حتی چهارم را به اقشار بالاتر هدایت کند، آنهایی که هشت و نه و ده ساله هستند، اعمال شده است. و قبایل از این حمایت مستقیم بهره مند شده اند.
اگر دولت قصد افزایش قیمت بنزین را دارد، ابتدا باید سهم معینی را برای مردم در نظر بگیرد و سپس راهکار قیمت گذاری را اجرا کند که نیازمند کار دقیق کارشناسان است.

آینده بنزین در دولت چهاردهم

مصرف روزانه بنزین در ایران در فاصله سال‌های 1392 تا 1403 با افزایش بیش از 87 درصدی از 68 میلیون لیتر به بیش از 127 میلیون لیتر در مردادماه امسال رسیده و پیش‌بینی می‌شود رشد مصرف بیش از رشد تولید و افزایش عرضه باشد. عدم تعادل اکنون مهم ترین چالش پیش روی دولت چهاردهم این است که چگونه می توان از این چالش عبور کرد؟
رئیس جمهور گفت قانون برنامه هفتم توسعه را اجرا می کنم، اما این قانون درباره بنزین و سایر حامل های انرژی چه می گوید؟ اولین مصوبه این است که تولید روزانه بنزین در پنج سال آینده به 129 میلیون لیتر و نفت و گاز به 130 میلیون لیتر برسد. یکی دیگر از مفاد مهم این قانون این است که سازمان برنامه و بودجه موظف است برای رفع عدم تعادل بنزین، ایجاد تنوع در سبد سوخت کشور و اجرای وظایف پدافند غیرعامل و قانون هوای پاک با وزارتخانه‌های نفت، کشور همکاری کند. ، صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران، طرح جامع تامین و تخصیص حامل های انرژی به شبکه حمل و نقل کشور شامل بنزین، گاز نفت، گاز مایع، برق و گاز فشرده را تهیه کرده اند. گاز طبیعی ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون و تقدیم آن به تصویب هیأت وزیران. از این منظر یکی از وظایف مهم دولت چهاردهم تهیه این طرح جامع خواهد بود که در نیمه دوم سال جاری رونمایی می شود.

افزایش قیمت بله یا خیر
نرسی قربان کارشناس انرژی:

راه حل بحران کمبود بنزین راه حل های مختلفی دارد و اکنون با افزایش جمعیت، تقاضا روز به روز در حال افزایش است. در حالی که عرض یکسان است. از سوی دیگر، خودروهای موجود در بازار چندین برابر از میانگین مصرف جهانی فراتر می روند. به همین دلیل تقاضا روند صعودی به خود گرفته است. علاوه بر این متأسفانه به دلیل تحریم ها نتوانستیم تولید بنزین را افزایش دهیم که منجر به عدم تعادل بنزین شد. در این حالت دو راه برای رفع عیب بنزین وجود دارد. یکی افزایش تولید و دیگری افزایش قیمت آن به گونه ای که کاهش تقاضا را تجربه کنیم. از آنجایی که قیمت ها قابل افزایش نیست، ما مجبور به اتخاذ راه حل های غیر قیمتی هستیم. مثلا جایگزینی خودروهای بنزینی با خودروهای برقی که زمان زیادی می طلبد. از سوی دیگر افزایش تولید بنزین راه حل ساده ای نیست. زیرا نیازمند سرمایه و فناوری است. نتیجه این است که تنها راه سریع برای حل عدم تعادل بنزین، افزایش قیمت است که به دلیل تبعات اجتماعی آن مورد توجه قرار نمی گیرد.

واکنش مجلس به معمای بنزین

رمضان علی سنگدوینی، نایب رئیس کمیته انرژی شورا:
مجلس اجازه افزایش قیمت بنزین را نمی دهد. هر کاری انجام می شود نباید اجازه داد که به اقشار پایین و ضعیف جامعه آسیب وارد کند. وقتی انرژی و سوخت گران می شود، همه جاده ها را تحت تاثیر قرار می دهد. هر سیاستی که دولت بخواهد اجرا کند باید با مجلس و مردم هماهنگ شود. دولت باید به مردم بگوید در صورت صرفه جویی در مصرف سوخت، به آنها پاداش داده می شود و مبلغی که پس انداز کرده اند به آنها بازگردانده می شود و به خزانه شخصی آنها می رود. ما نباید موضع یک جانبه بگیریم و فقط به رسالت مردم نگاه کنیم.

تبلیغات بنری

hamshahrionline به نقل از تینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *