تینو – بهار خسروی: طبیعتاً این پیشنهاد مخالفت بسیاری از نمایندگان از جمله دکتر محمد مصدق را برانگیخت زیرا در ابتدای کار هیچ سود اقتصادی وجود نداشت.
علی رضا زمانی، پژوهشگر تهرانی درباره تاریخ و داستان شکلگیری راهآهن سراسری کشور، که نقطه شروعش در دل روستایی در منطقه غار تهران بود. وی توضیح می دهد: «سنگ بنای ساخت این ساختمان در 23 مهر 1306 در منتهی الیه جنوب پایتخت، خارج از دروازه گمرک، با وام 5 میلیون تومانی شکسته شد سالها از تصویب طرح تا افتتاح، یکی از سرسختترین مخالفان راهآهن ملی بود که راهآهن در آن زمان هیچ درآمد و سودی برای مردم نداشت. و احساس کرد که باید به جای آن یک کارخانه قند ساخته شود که بازده اقتصادی بیشتری داشته باشد.
از سوی دیگر راه آهن سراسری از شهرهای مهم تجاری ایران مانند اصفهان، شیراز، همدان و کرمانشاه عبور نمی کرد و بد نبود که این خط غرب کشور را به شرق آن متصل می کرد. ادامه این خط ریلی از انزلی تا تبریز بعید به نظر می رسد و خرید سالانه مقادیر زیادی آهن از انگلستان در ازای پول حاصل از درآمدهای نفتی دلیل دیگری بر مخالفت دکتر مصدق با راه اندازی راه آهن سراسری است.
ادامه مطلب را اینجا بخوانید
به گفته زمانی، ایستگاه راه آهن تهران در زمان جنگ جهانی دوم نقش مهمی در جابجایی تجهیزات و نیروهای متفقین و پیروزی آنها بر آلمانی ها داشت و به همین دلیل آن را کلید پیروزی می نامند.
شایان ذکر است که ساختمان ایستگاه راه آهن تهران یکی از بناهای تاریخی پایتخت در دوره پهلوی اول است و این محقق در تهران درباره جزئیات ساخت این بنا می گوید: «معماری برای ساخت ایستگاه راهآهن توسط ولادیسلاو ولادیسلاوویچ گارادتسکی اوکراینی اجرا شد که طراحی او از معماری در ایران باستان الهام گرفته شده بود و او این ساختمان را با استفاده از سبک معماری رسا و ایدهآل آن زمان طراحی کرد، این ساختمان دارای دو در بود، یکی برای عموم و درب. دیگر برای خانواده سلطنتی با گذشت زمان، به دلیل افزایش جمعیت و شدت حرکت با عبور از آن درب ورودی دیگری برای خروج مسافران ساخته شد تالار داخلی ایستگاه راه آهن یکی از بزرگترین فضاهای عمومی سرپوشیده ایران در آن زمان به شمار می رفت.