تینو – یکتا فراهانی: چه زمانی یک لوله خالی دیگر لوله خالی نیست؟ احتمالاً می توان گفت که وقتی صحبت از یک موتور جت می شود که از فناوری چرخش انفجار برای به حرکت درآوردن هواپیما با سرعت مافوق صوت استفاده می کند. یک نمونه موتور 2000 پوندی و 2000 پوندی رانش (VDR2) ونوس هوافضا است..
جهت گیری پایدار در موتورهای جدید
یکی از بزرگترین موانعی که برای عملی کردن پرواز مافوق صوت باید بر آن غلبه کرد، ساخت موتورهایی با قابلیت رانش مداوم است.
در حال حاضر، سیستمهای مافوق صوت معمولاً به گلایدرهایی متکی هستند که با راکتها به سرعتها و ارتفاعات بالا میروند و سپس با سر خوردن به ارتفاعات پایینتر به بیش از 5 ماخ شتاب میدهند.
با وجود این، اگر می خواهید هواپیماهایی بسازید که بتوانند از سانفرانسیسکو به توکیو در یک ساعت پرواز کنند، به چیزی شبیه موتور جت نیاز دارید..
جت رم VDR2
VDR2 که در نشست اخیر Up.Summit در بنتونویل، آرکانزاس رونمایی شد، در یک نسخه نمایشی ساده به طرز مضحکی به نظر می رسد، زیرا اساساً یک لوله خالی بدون قطعات متحرک است. این به این دلیل است که در درجه اول یک رم جت است که در آن هوای ورودی به جای چرخش پره های توربین مانند موتورهای جت معمولی، توسط سرعت رو به جلوی موتور فشرده می شود.
تحمل دمای بالا
دلیل جذابیت موتور جت برای پرواز مافوق صوت این است که به دلیل سادگی مکانیکی و عدم وجود قطعات متحرک می تواند دمای بسیار بالاتری را نسبت به موتورهای معمولی تحمل کند.
به گزارش سایت نیوتلاس، این موضوع مهمی است. زیرا هوای وارد شده به موتور با سرعت های مافوق صوت می تواند باعث شود دمای داخلی به 2130 درجه سانتی گراد (3860 درجه فارنهایت) برسد و پره های توربین یا اجزای مشابه به سرعت ذوب شوند.
با این حال، جا برای پیشرفت وجود دارد. VDR2 با موتور راکت انفجاری دوار (RDRE) همه چیز را یک قدم جلوتر میبرد، که محدودیتهای یک موشک یا موتور جت را با استفاده از یک اصل جدید دیگر غلبه میکند – باز هم بدون قطعات متحرک. بخش RDRE VDR2 از دو استوانه تشکیل شده است که بین آنها یک فاصله وجود دارد. بنابراین، مخلوط سوخت / اکسید کننده نیز در شکاف ریخته شده و مشتعل می شود.
بیشتر بخوانید:
هواپیماهای مافوق صوت در آسمان تا سال آینده
تصاویری از هواپیمای شگفت انگیز با سوخت هسته ای! | انقلابی در صنعت هواپیماسازی مافوق صوت
نیروی محرکه و کارایی بالا
مرحله بعدی کمی سخت است. اما اگر انفجار به درستی کنترل شود، یک واکنش و یک موج ضربه ای همراه ایجاد می کند که نتیجه موتوری است که با مشارکت فیلونترا بر اساس پروژه قبلی هوافضای ونوس ساخته شده است.
اگر Venus Aerospace به اهداف طراحی فعلی خود دست یابد، نیروی پیشرانه و راندمان بالایی برای به حرکت درآوردن یک هواپیما با سرعت تا 6 ماخ و در ارتفاع 17000 پا (52000 متر) خواهد داشت و 15 درصد کارآمدتر از موتورهای معمولی خواهد بود. .
انقلابی در هوانوردی پرسرعت
اندرو داگلبی، مدیر ارشد فناوری در ونوس هوافضا گفت: «این موتور سرعت صوت را به واقعیت تبدیل میکند. به این ترتیب، با توجه به تخصص آنها در احتراق هوای پرسرعت، ما از شراکت با Philontra برای آوردن این انقلاب به پروازهای پرسرعت هیجان زده هستیم.
انتظار می رود VDR2 اولین پرواز آزمایشی خود را در سال آینده با یک پهپاد آزمایشی انجام دهد که با سرعت مافوق صوت به دور شکاف می چرخد و گرما و فشار بیشتری تولید می کند.