به گفته هامشاهری آنلاین ، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال ، “چین مجموعه ای از ابزارهای جنگ تجاری را برای برخورد با شرکت های آمریکایی آماده کرده است” ، نوشت که چین در پاسخ به موج جدید تعرفه های ایالات متحده ، خود را برای یک جنگ تجاری کامل آماده کرده است.
براساس این گزارش ، پکن با تکیه بر ابزارهای گسترده مانند لیست سیاه ، محدودیت صادرات و فشار بر چند ملیتی ، شرکت های آمریکایی را مستقیماً هدف قرار داده است و هدف آن تبدیل نقشه حداکثر فشار دولت ترامپ با ضربه زدن به منافع اقتصادی واشنگتن در بازار چین است.
براساس این گزارش ، دولت پکن اعلام کرده است که تعرفه های خود را در واردات ایالات متحده 5 ٪ افزایش می دهد. این اقدام متقابل پس از اجرای تعرفه های جدید ایالات متحده در اواسط روز و در زمان 5 ٪ انجام شد.
در اقدامی تهاجمی تر ، دونالد ترامپ اعلام کرد که تعرفه کالاهای چینی به 5 ٪ افزایش می یابد. این تحولات به وضوح منعکس کننده حرکت هر دو کشور به سمت یک جنگ اقتصادی کامل است.
وال استریت ژورنال نوشت ، با این حال ، در حالی که ترامپ به ابزارهای سنتی تعرفه ها توجه کرده است ، استراتژی چین فراتر از آن است. این تمرکز بر ضربه زدن به شرکت های آمریکایی که وابسته به بازار چین هستند ، تمرکز دارد.
ابزارهای پکن برای فشار اقتصادی بر آمریکا
براساس این گزارش ، چین در سالهای اخیر مجموعه ای از ابزارها را ایجاد کرده است تا بیشترین فشار را بر اقتصاد خود با کمترین هزینه وارد کند. این ابزارها عبارتند از:
*کنترل صادرات مواد حیاتی مورد استفاده در صنعت فناوری و دفاعی ایالات متحده.
*تحقیقات نظارتی و ضد سمی علیه شرکتهای آمریکایی فعال در چین.
*لیست نهاد Unleltive ، که شرکت های آمریکایی را به بازار چین مسدود می کند.
و برای حفظ دسترسی به بازار چین به انتقال فن آوری های کلیدی فشار بیاورید.
به گفته یک مقام سابق امنیت ملی ایالات متحده ، ایوان مودروس ، چین به طور سیستماتیک ابزارهایی را طراحی کرده است که با ایجاد یک مزیت نامتقارن در جنگ تجاری می تواند از ایالات متحده مانور بیشتری داشته باشد.
روی فناوری و شرکتهای حساس تمرکز کنید
در پاسخ به اقدامات اخیر ترامپ ، چین شش شرکت آمریکایی از جمله Shield AI و Sierra Nevada (فعال در دفاع و هوافضا) را ذکر کرده است. این کشور همچنین صادرات برخی از کالاهای استراتژیک به شرکت هایی مانند Photonics آمریکایی و هواپیماهای بدون سرنشین را ممنوع اعلام کرده است.
از طرف دیگر ، چین در سالهای اخیر برای پیشبرد اهداف ژئوپلیتیکی خود از ضد تنظیمات استفاده کرده است. به عنوان مثال ، در سال 4 ، چین در واقع با تأخیر در تأیید ادغام اینتل با نیمه هادی برج اسرائیل ، توافق را شکست داده است. همچنین تحقیقات اخیر علیه عملکرد DuPont در چین انجام شده است که بخشی از درآمد آن را از سرزمین اصلی چین و هنگ کنگ کسب می کند.
با هدف گرفتن مارک های غیرنظامی
براساس این گزارش ، فشار چین اکنون فراتر از شرکت های دفاعی است و شامل مارک های مصرف کننده است. PVH ، صاحب مارک های کالوین کلین و تامی هیلفیگر ، برای حذف منطقه شینجیانگ از زنجیره تأمین خود (مطابق با قانون ایالات متحده) در لیست سیاه چین قرار دارد. شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی Illumina همچنین به دلیل تلاش برای محدود کردن رقبا از چین به بازار ایالات متحده توسط پکن هدف قرار گرفته است.
با آغاز سال ، چین در مجموع 5 شرکت آمریکایی را در لیست سیاه خود قرار داده و احتمالاً شرکت های بیشتری را هدف قرار می دهد.
محدودیت هایی که چین قصد مشاهده آن را داشت
اگرچه چین ابزارهای زیادی دارد ، اما برخی از گزینه های دقیق تر ، مانند کاهش شدید یوان یا فروش گسترده اوراق بهادار خزانه داری ایالات متحده ، در حال حاضر در دستور کار قرار ندارند زیرا ممکن است به اقتصاد داخلی چین آسیب برساند. پکن در تلاش است تا ثبات مالی خود را حفظ کند و از طرف دیگر ، روابط تجاری خود را با کشورهای جنوب شرقی آسیایی مانند کامبوج ، لائوس و تایلند تقویت کند. چین همچنین به دنبال کاهش وابستگی دلار با ترویج استفاده از یوان در معاملات تجاری است.
کشش
روزنامه آمریکایی در بخش پایانی خود نوشت که با تشدید درگیری های اقتصادی ، هر دو کشور نشانه هایی از وقفه در روابط اقتصادی را نشان می دهند. در حالی که برخی از چند ملیتی در سالهای اخیر سرمایه گذاری مستقیم خود را در چین کاهش داده اند ، بسیاری از آنها هنوز بازار چین را ترک نکرده اند. با این حال ، گزارش اخیر اتاق بازرگانی ایالات متحده نشان می دهد که اکثر شرکت های آمریکایی چین را بزرگترین منبع خطر ژئوپلیتیکی می دانند.
براساس این گزارش ، با حرکت دو کشور به سمت یک درگیری اقتصادی بی سابقه ، شرکت های آمریکایی باید خود را برای عواقب جدی تر آماده کنند.