همه چیز درباره عالی‌ترین نشان نظامی ایران + تصاویر | این غیر نظامی مشهور هم نشان فتح دارد

تبلیغات بنری


نشان فتح در کنار نصر و ذوالفقار مهمترین نشان نظامی ایران است. پس از پایان جنگ، بیشترین جوایز فتح به رهبران دوران دفاع مقدس و بازماندگان برخی از شهدای درجه یک، دو و سه که حدود 800 نفر بودند، تعلق گرفت.

به گزارش اسنا به نقل از تابناک، نشان فتح برخلاف نشان ذوالفقار یکی از نشان های رسمی دوران جمهوری اسلامی است که به سربازان موفق ایرانی اعطا می شود.

لیست کاملی از اسامی دریافت کنندگان نشان فتح در رسانه ها منتشر نشده است اما با رصد آرشیو رسانه ها و فضای مجازی فهرستی از اسامی سربازان ایرانی که نشان فتح دریافت کرده اند را تهیه کرده ایم که در ادامه مشاهده می کنید:

از جمله مشهورترین و برجسته ترین دریافت کنندگان نشان فتح این رهبران ارشد هستند:

سردار محسن رضایی فرمانده نیروی زمینی ارتش در دوران دفاع مقدس 3 نشان درجه یک پیروزی دریافت کرد.

شهید صیاد الشیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش مدال پیروزی درجه یک دوران دفاع مقدس را دریافت کرد.

سردار رحیم صفوی فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس و امیر حسنی سعدی دومین فرمانده نیروی زمینی ارتش در دوران دفاع مقدس دو نشان فتح درجه یک و یک نشان فتح دریافت کردند. از کلاس دوم

شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده لشکر 41 ثارالله کرمان در دوران دفاع مقدس و فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پس از دفاع مقدس، امیر دریادار شمخانی جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس دوره و فرمانده نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران پس از مدال پیروزی دفاع مقدس، درجه یک، نشان فتح درجه دو را دریافت کردند.

همه چیز درباره نشان نظامی عالی ایرانی + عکس این غیرنظامی مشهور نشان پیروزی را نیز دارد

همه چیز درباره نشان نظامی تعالی ایرانی + عکس این غیرنظامی معروف نشان پیروزی را نیز دارد

همه چیز درباره نشان نظامی تعالی ایرانی + عکس این غیرنظامی معروف نشان پیروزی را نیز دارد

همه چیز درباره نشان نظامی تعالی ایرانی + عکس این غیرنظامی معروف نشان پیروزی را نیز دارد

از دیگر سربازان ایرانی که نشان فتح را دریافت کردند، می توان به سردار غلامعلی رشید و شهید احمد کاظمی، فرمانده لشکر 8 نجف اصفهان در دوران دفاع مقدس و فرمانده نیروی هوایی و زمینی سپاه پاسداران اشاره کرد. . که بعد از جنگ 3 مدال باز دریافت کرد. خلبان شهید بابایی، خلبان حبیب بقایی، امیر شهید منفرد نیاکی و شهید حسین همدانی نیز دو مدال از فتح یک دریافت کردند که یکی از آنها را به دلیل رهبری سپاه پاسداران ایران در سوریه در سال های 1370 تا 1372 دریافت کرد.

همه چیز درباره نشان نظامی تعالی ایرانی + عکس این غیرنظامی معروف نشان پیروزی را نیز دارد

یک مورد جالب این است که نشان درجه یک، دو و سه فتح به سردار مرتضی قربانی فرمانده 25 کربلا، 5 پیروزی، 9 بدر و 14 امام حسین در دوران دفاع مقدس تا دهه 70 اهدا شد. از این نظر سردار مرتضی قربانی رکورددار است.

از برندگان گمنام مدال فتح به پاس رشادت ها و شایستگی هایشان در سال های دفاع مقدس می گوییم:

امیر سرتیپ یعقوب علیاری فرمانده لشکر 58 ذوالفقار شمال غرب کشور که مدال پیروزی دفاع مقدس را دریافت کرد.

امیر سرتیپ بوردآب دارای مدال پیروزی درجه دو و سه و فرمانده تیپ، معاون و جانشین لشکر 21 حمزه عسکر آذربایجان در دوران دفاع مقدس بود.

سردار فتح الله جعفری، فرمانده یگان زرهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس، نشان فتح ۲ و فتح ۳ را بر تن دارد.

داود دانش جعفری، رئیس انجنیری نظامی و ستاد پشتیبانی وزارت جهاد بازسازی، از معدود غیرنظامیانی بود که مدال فتح را دریافت کرد و پس از جنگ دو دوره به عنوان نماینده مجلس فعالیت کرد. وزیر اقتصاد و عضو واقعی مجمع تشخیص مصلحت نظام.

علی رازم حسینی جانشین حاج قاسم سلیمانی در سپاه ثارالله 41 که بعداً ارتش را ترک کرد و بسیاری از مسئولیت های دولتی از جمله چندین استانداری را بر عهده گرفت و آخرین مسئولیت دولتی وی وزارت صمت در دولت روحانی بود. رزم حسینی همچنین در سال های پس از خروج از سپاه، سال ها سابقه فعالیت در شرکت های صنعتی و مدیریت واحدهای تولیدی را دارد.

امیر سرتیپ سیروس لطفی در دوران انقلاب فرماندهی لشکر 81 کرمانشاه را برعهده داشت و برای اولین بار در دوران دفاع مقدس فرماندهی لشکر 16 زرهی خزر را بر عهده داشت. حضور موفق در بسیاری از نبردها پس از جنگ به ستاد کل نیروها منتقل شد.

امیر سرتیپ محمد دانش پور استاد خلبان جنگنده های اف 5 در دوران دفاع مقدس، دارای نشان درجه یک فتح و فرمانده پایگاه هشتم شکاری و جانشین افسر اطلاعات نیروی هوایی ارتش پس از جنگ بود.

سردار سیف الله حیدرپور جانشین تیپ 44 قمر بنی هاشم جمهحال و بختیاری فرمانده تیپ 48 فتح کهگلوی و بویراحمد در دفاع مقدس و فرمانده دانشکده زرهی سپاه پاسداران پس از دفاع مقدس. سردار عباس رفاه، فرمانده یکی از گردان های لشکر 19 فجر فارس.

سرتیپ امیر سلیمانجا، شیمیدان نظامی، نشان درجه سه فتح. فرمانده لشکر 21 حمزه آذربایجان و فرمانده قرارگاه جنوب در دوران دفاع مقدس که پس از جنگ در معاونت اطلاعات و بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح خدمت می کرد.

امیر سرتیپ اسدالله حیدری فرمانده قرارگاه فتح یک ارتش در دوران دفاع مقدس.

امیر سرتیپ محمد جوادی فرمانده تیپ 316 زرهی همدان در دوران دفاع مقدس که عملیات پیروزمندانه پیروزی 6 را در سال 59 رهبری کرد.

سرهنگ خسرو آدمی نژاد فرمانده گردان تکاوران ارتش 64 ارومیه که در سال های دفاع مقدس و پس از آن در منطقه غرب کشور و اقلیم کردستان ماموریت های زیادی را انجام داد.

اما پس از آن، در سال‌های اخیر، نشان فتح به تعدادی از رهبران اعطا شده است:

شهید حسن بورعبدی در سال 1363 معاون تیپ 5 سپاه باقرالعلوم آذربایجان بود و پس از شهادت مدال پیروزی به وی اعطا شد.

سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در سال 1392 موفق به دریافت نشان پیروزی درجه یک شد.

سردار فدوی فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه که در سال ۱۳۹۳ به دلیل دستگیری ملوانان آمریکایی نشان درجه یک فتح را دریافت کرد.

امیر سرتیپ السیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در سال 1376 مدال فتح درجه یک را دریافت کرد.

امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در سال 1400 نشان درجه یک فتح را دریافت کرد.

سردار اسانلو فرمانده گردان غواصی لشکر 31 عاشورا و فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا در شمال غرب از سال 1390 تا 1402 با حفظ سمت فرماندهی قرارگاه عاشورا آذربایجان از سال 1387 تا 1400 در سال 1400 نشان پیروزی را دریافت کرد. در چند روز گذشته سردار اسانلو معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه بود.

نشان پایانی پیروزی درجه یک نیز به سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای عملیات موفقیت آمیز موشک صادق المعود 2 اعطا شد.

همه چیز درباره نشان نظامی تعالی ایرانی + عکس این غیرنظامی معروف نشان پیروزی را نیز دارد

همه چیز درباره نشان نظامی تعالی ایرانی + عکس این غیرنظامی معروف نشان پیروزی را نیز دارد

پس از جنگ سوریه نیز به تعدادی از رهبران مدال پیروزی اعطا شد که عبارتند از:

سردار عبدالله عراقی فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پاس قدردانی از جنگ سوریه نشان دوم فتح را دریافت کرد.
سردار ارجمندی فر جانشین قرارگاه حمزه سیدالشهدا در نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که به دلیل جنگ سوریه نشان فتح 3 را دریافت کرد.
سردار سرتیپ هامون محمد فرمانده نیروی زمینی گیلان و سردار حق بین فرمانده لشکر 16 قدس گیلان به دلیل حضور در سوریه نشان فتح 3 دریافت کردند.

سرتیپ عظیم فر فرمانده سپاه کهگلی و بویراحمد و فرمانده قرارگاه محمد رسول الله در سوریه که سال ها حضور در سوریه نشان فاتح دو را دریافت کرد.

سرتیپ شهابی فر، فرمانده تیپ 48 فتح کهگلی و بویراحمد که مدال درجه دو فتح را برای جنگ سوریه در سال 1998 دریافت کرد.

لازم به ذکر است سردار اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس به زودی این نشان را از فرماندهی کل سپاه دریافت خواهد کرد.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *