نقش‌ زنان باستانی ایران با نگاه امروز در آثار این زن نقاش ایرانی خیره کننده است

تبلیغات بنری


به گزارش پایگاه اینترنتی تینو. نمایشگاه نقاشی انفرادی هلیا سلمانی از 25 آذرماه در گالری کاما تهران برپاست و تا 30 آذرماه ادامه دارد. این دومین نمایشگاه انفرادی این نقاش 38 ساله است که در تهران برگزار می شود. آثار السلمانی در حدود 60 نمایشگاه داخلی و خارجی به نمایش درآمد.

هلیا السلمانی در اثر خود که نام آن را «نومیره» برگزید، زندگی پس از مرگ و انسانی را به تصویر کشید که هرگز از بین نمی‌رود. در آثار این نقاش جوان، زن عنصر ثابتی است که در بیشتر آثارش با چهره حیوانات ترکیب می شود و استعاره ای از احساسات پیچیده انسانی است. در بیشتر آثار هیلیا ماهی ها ظاهری برجسته دارند که خود هنرمند آن را نمادی از باروری زنان و زمین می داند.

این نقاش به تینو می گوید: نقش ماهی به عنوان اولین عنصر در دوره های زمین شناسی ظاهر می شود و البته به دلیل آب و هوای زندگی من نقش ماهی در کارم فراوان است. سیمرغ نماد خرد و جاه طلبی است. به خصوص هنگامی که با فرم زنانه ترکیب شود.

السلمانی می گوید: «همه نگاره ها عالم بالا و ملکوت را نشان می دهد و برگرفته از نقاشی ایرانی است. تزییناتی مانند زیورآلات بدن شخصیت ها را می پوشاند که همگی زن هستند و این خود نمادی از پوشش در هنر ایرانی اسلامی است.

پوشاندن زنان با جواهرات و زیور آلات گرانبها نیز به این دلیل است که این هنرمند، زن را نماد زیبایی جهان می داند. در آثار این نقاش تاثیر ابوالهول های دوران هخامنشی به چشم می خورد. این هنرمند در آثار خود از عناصر کهن ایرانی استفاده می کند که تلفیقی از طراحی و نقاشی است که در تکنیک رنگ روغن ایجاد شده است و بیشتر تزیینات برگرفته از جواهرات دوره اشکانی، ساسانی و هخامنشی است.

نقش زنان ایران باستان در آثار این نقاش ایرانی شگفت انگیز است

شهرام صفرونلو، تحلیلگر و پژوهشگر هنر، درباره آثار هلیا السلمانی می گوید: “آثار هلیا سلمانی سرشار از چالش، تحرک، دگرگونی، سیالیت و تعلیق است. میل به رهایی ابدی در ابدیت مطلق، دیوارهای محدودیت ها و دلبستگی ها را در هم می شکند و فریاد مرگ و تولد دوباره می زند. وجود او آب است و پادشاه او. زندگی ماهی است، انسان نتیجه رشد و نمو است و روح و بدن انسان محصول برتر و نهایی است.» این شرایط و فرآیندها بدن های منعطف و پیچیده ای را از انحلال و زندگی مرگ تولید می کنند، زندگی ای که منادی آفرینش است. در بطن خلاقیت، پیچیدگی در تعدد عناصر نهفته است در ترکیب بندی اشکال و رئالیسم پوچ، فرم سرد و احساسی صورت ماهی که همه چیز را احمقانه و معلق می کند، محقق ما را به این میل می رساند که در زیر هر فلس ماهی تن، یکی از رازهای درونی آن را کشف کند بدن را می توان در بدن های دیگری دید که آثار این هنرمند را به وجود آورده اند.

هلیا سلمانی متولد 1365 در ساری است و مدرک کارشناسی ارشد نقاشی را از دانشگاه هنر تهران دریافت کرده است. او حدود 20 سال سابقه کار در هنرهای تجسمی دارد. وی در حال حاضر علاوه بر تدریس خصوصی طراحی، مدرس دانشگاه هنر الزهرا، مدرس دانشگاه شریعتی و دبیر آموزش و پرورش است.

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری hamshahrionline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *