تینو – علی الله سلیمی: یوم الله نهم ربیع الاول که یکی از ایام شادی منتظران و زمان تجدید میثاق با امام حاضر ذکر شده است، یکی از مناسبت های خاص در تاریخ تشییع جنازه به شمار می رود. آقا، ورود حجه (سلام الله علیها) به امامت را گرامی می دارند و برای آشنایی بیشتر با حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، پاسخگویی به شبهات در مورد مهدیه و سفر به زیارتگاه ها، به ویژه زیارت گاه برگزار می کنند. مسجد. جمکران به استقبال یاد امامت حضرت مهدی (عج) میروند و در مورد تبیین فلسفه بیعت با امام زمان (عج) در نهم ربیع میرویم. با حجت الاسلام روح الله حریزاوی معاون سازمان تبلیغات اسلامی گفت وگو کرد.
- نظر شما در خصوص تبیین فلسفه، شرایط و الزامات بیعت با امام زمان (علیه السلام) با ذکر مصادیق عملی و امروزی مانند مسئله حمایت از فلسطین و غزه که یکی از آنهاست چیست؟ از مظاهر عملی بیعت با امام زمان (عج) در عصر حاضر؟
ترازوی جهت گیری دینی در ترک حرام و انجام فرائض خلاصه نمی شود و وصل بودن به سلسله امامت و تمسک به امام معصوم شرط رسیدن به ایمان عملی است. در حج امام زمان رضی الله عنه آمده است: «اللّه مولای الزمان صلوات الله علیه… و در قسمتی دیگر از این حج می خوانیم». «خدایا، من در این روز و در همه روزها، عهد و پیمان و غیر آن بر گردنم است. یعنی عهد با امام، همراهی و تلاش برای رسیدن به شرایط تجلی است. انعقاد عهد نیز به شکل قلب است و بر شیعیان آن حضرت بر اساس قاعده تبعید واجب است. از شرابخوار هیچ مسلمانی حق پذیرش ظلم را ندارد و فلسفه غیب و ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و حرکت ظلم ستیزی ایشان را می توان به استکبار ستیزی تعبیر کرد و اندیشه غیب از خودش جدا نمی شود. مهدویت برخاسته از جریان عدالت در اوایل اسلام است و از سوی دیگر ائمه برای حفظ ارکان دین ناگزیر به همراهی با ظالمان زمان خود (علیهم السلام) بودند. و مقابله با همه مستکبران و مستکبران جهان به امر خداوند در هنگام ظهور او.
عن اسحاق بن یعقوب از امام زمان (علیه السلام): «هیچ یک از پدرانم بر گردن ظالم زمان نیفتاد و این راه است. خارج از برادر.» «فونقی» یعنی هر یک از پدرانم با ظالم آن زمان که بر گردنشان بود بیعت کردند، اما من قیام می کنم و با ظالمی بر گردن من بیعت نیست.
به این معنا، مقاومت در برابر ظلم و ستم از ویژگی های بارز صاحبان حجت (علیهم السلام) است. مبارزه حق و باطل و سراى اسلام و سراى کفر در طول تاریخ ادامه دارد و تا روز ظهور حضرت مهدى (عج) ادامه خواهد داشت. همان بنى اسرائیل که طبق روایت در یک روز هفتاد پیامبر را به شهادت رساندند و در غیبت حضرت موسى (علیه السلام) راه فریب در مورد پیامبر خدا یوسف (علیه السلام) و گوساله پرستى را پیش گرفتند. بر او باد)، امروز الگوهای ظالم هستند. کسانی که خود را بر اساس نژادپرستی، انسان های درجه یک و انسان های دیگر پست تر از خود و در جنایت و نسل کشی مردم مظلوم و بی دفاع می دانند که شعار سال ها در برابر این همه جفا این است که اراده خداوند کامل است و لطف خدا حافظ است، آنها از همه جانهای دنیا که گرفته اند جلوترند و امروز بیش از 40000 مسلمان اعم از سالخوردگان، زنان و کودکان بی دفاع در آوارگی و در زیر خاک به شهادت رسیدند. حکومت بی رحم ترین و بی رحم ترین مردم در آن زمان، صهیونیسم. اگر جبهه اسلام منتظر منجی بشریت نتواند این ظلم را انکار کند و وفاداری خود به امام زمان را با این دکترین عملی در مقابله همه جانبه با ظلم عصر ما منطبق نبیند، نمی بینند. پیروان این عصر حضرت حجه (سلام الله علیها) و هیچ وفاداری به فلسفه مهدوی به این معنا ندارند.
- به نظر شما تبیین و ترویج ضرورت و شرایط بیعت خانواده با امام زمان (عج) با محوریت نقش مادر در روز نهم ربیع چیست؟ الاخر در تبیین فرهنگ مهدوی در جامعه؟
خانواده بستر اصلی تربیت فرزندان مهدوی است. اولین و محوری ترین نهاد جامعه که مسئولیت تربیت انسان را بر عهده دارد، خانواده است و پیوند عمیق مادر و فرزند در فضایی سرشار از محبت خانوادگی، به عنوان عنصری که ارزش هایی مانند مراقبت و مسئولیت را منتقل می کند، جایگاه ویژه ای دارد. حضرت امام رضی الله عنه می فرمایند: «این مادری که فرزند در آغوش او رشد می کند، بزرگترین مسئولیت و شریف ترین کار دنیا یعنی تربیت فرزند و ورود انسان به جامعه است». رسول گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله به والدین توصیه کرد: فرزندان خود را طوری تربیت کنید که مرا و اهل بیتم و قرآن را دوست بدارند.
مادر با نقشی که در فرزندآوری و تربیت نسل ایفا می کند می تواند در زمینه سازی برای ظهور نقش اساسی داشته باشد. این دقیقاً همان جایی است که دشمن ایستاده است و با هجمه های ویرانگر و جنگ نرم رسانه ای سعی دارد به میدان مادر حمله کند تا بر روند تحصیل مهدوی تأثیر بگذارد. بنابراین کانون تضاد حق و باطل در دنیای امروز خانواده است و در این میان مادر نقش اساسی و محوری دارد. در این سال ها دشمن تلاش زیادی کرد تا نقش مادری و همسری را کم کند و به نظر می رسد به نکته مهمی دست زد و ما باید تمام تلاش خود را برای دفاع از حریم خانواده به کار بگیریم.
همان گونه که حضرت خدیجه (سلام الله علیها) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) با پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امیرالمؤمنین (علیه السلام) برای رسیدن به آن عهد و پیمانی ناگسستنی بستند. از اهداف اولیای الهی، علاقه زنان به این امر، به نقش پررنگ زنان و مادران در عرصههای مختلف، بهویژه در تربیت نسل مهدوی اشاره شده است. این چرخه تربیتی در واقع مسیری است که از دوران بارداری و شیردهی شروع می شود و تا جوانی ادامه می یابد و مادر با سازوکار محبت خود از کودکی تا بزرگسالی فرزند را به عشق مهدی فاطمه (سلام الله علیها) تربیت می کند.
- رابطه نهم بهار و همکاری مطلوب در جمهوری اسلامی را چگونه تبیین می کنیم و حرکت کشور و کارگزاران آن به سوی این هدف آرمانی انقلاب اسلامی را چگونه نقد و بررسی می کنیم؟
بارزترین تأثیر انقلاب اسلامی در زمینه گسترش اندیشه مترقی انقلاب است. تشیع با پیروزی انقلاب اسلامی توانست تصویری قوی، آرمانی و آرمانی از مهدویت در عرصه فلسفه تاریخ و روند تمدنی ارائه دهد. پس از جنگ سرد و گذار از دوران جنبش های چپ و انقلاب اکتبر روسیه، ایدئولوژی سرمایه داری در عرصه تمدنی پیشتاز شد و الگوی حکومت داری را گسترش داد و آن را بر حاکمان مسلمان و غیرمسلمان جهان تحمیل کرد. جهان و از طریق روابط سیاسی و اداری و نیز با سازمان های بین المللی. او هژمونی فکری ساختار حکمرانی جهانی را دنبال کرد. تا اینکه انقلاب اسلامی به عنوان وحی و شکل گیری الهی در برابر جهان بینی غریزی و ماتریالیسم خودخواهانه وارد میدان نزاع شد. گفتمان انقلاب اسلامی با الگوی حاکمیت توحیدی خود اعم از هستی شناسی و معرفت شناسی واقع گرایانه توانست راه نجاتی مبتنی بر معنویت، عقلانیت و عدالت را به جهانیان ارائه دهد. تصویر آرمانی انقلاب اسلامی که در فتوحات غرب و شرق رها شده بود، در اندیشه مهدوی در کانون توجه مسلمانان و دیگر آزادیخواهان جهان قرار گرفت.
کارگزاران نظام ولایتمدار و مهدویانی که باید حامی اهل بیت و متعهد به نظام توحیدی باشند، به عنوان کارگزاران می توانند از گفتمان حاکم بر حکومت، به ساختن اندیشه آرمانی و آرمانی کمک کنند. در مسیر هژمونی قرار می گیرند و به عنوان بازیگران متعهد می توانند بر اساس نقش دوم حاکمیت پس از خانواده در آموزش و پرورش قرار گیرند که مسیر جامعه ما را برای رسیدن به جامعه ای هدایت پذیر و آماده ظهور تسهیل می کند. مسئولان باید بتوانند توسعه پایه های خیر و رفع آفات و آسیب ها و موانع را در دستور کار رهبری جامعه قرار دهند و آرمان های والای حضرت حجه (سلام الله علیه) را در یک سو قرار دهند. در برابر شر عصر، یعنی صهیونیسم جهانی، در راس برنامه آنها قرار دارد.
- عرض می کنم که برجسته کردن موضوع بیعت با ولی شرعی در آیه با امام زمان (عج) یکی از مصادیق تمدید روز نهم ربیع الاخر در این عصر است.
به حکمت پروردگار عالم پس از غیبت حضرت ولی عصر(عج)، دوره آموزشی ویژه ای برای دستیابی بشر به مقام الهی و ولایت در نظر گرفته شد. علم و دانش تبیین طریقه و تعلیم بر اساس معارف اهل بیت علیهم السلام بر عهده علما و محدثان است که در حال حاضر از ولایت مطلقه فقهی برخوردارند، زیرا از یک نسب هستند. پیشوای علمای امروزی ادامه دهنده نهضت مهدویت است که راهی است که شیوخ و صالحان آغاز کرده اند و به فضل خداوند متعال این پرچم توسط ولی فقیه به حضرتعالی تحویل داده خواهد شد. نماینده عام امام زمان (علیه السلام) دانست. نظام حکومتی در انقلاب اسلامی بر اساس هویت و ماهیت تمدن مهدوی که مبتنی بر تعالی طلبی انسان است که آرمان جامعه یکپارچه مهدوی است، شکل گرفت. در اینجا تمدن مهدوی و سلسله آن جمهوری اسلامی از سایر تمدن ها متمایز می شود. امامت و ولایت شیعه با پیوند خود با منابع فهم دینی و مرجعیت تعلیم و تربیت، راه ورود قرائت های سکولار از دین را می بندد. تحقق فطرت در تمدن اسلامی که امتداد تمدن مهدوی است صورت می گیرد و همه فطرت و اسلام کامل با ظهور انسان کامل محقق می شود انشاالله. مقام معظم رهبری در یکی از بیانات خود در سال 1359 در این زمینه فرمودند: «حقیقت مردم سالاری دینی این است که نظام باید با هدایت الهی و اراده مردم اداره و اداره شود که یا هدایت الهی در آنها نیست – مانند دموکراسی های به اصطلاح غربی که ظاهراً اراده مردم را دارد، اما هدایت الهی ندارد – یا اگر هدایت الهی دارد، پس خواست مردم نیست یا هیچ کدام، یعنی مردم، در امور کشور دخالت نمی کنند و صدا و اراده دارند، پس در جمهوری اسلامی، یعنی جایی که هدایت الهی و اراده مردم کار می کند، هدایت الهی وجود ندارد. با هم در ساختن نظام و بر اساس این نظریه عدم تعادل در مباحث دانشگاهی و محافل پژوهشی وجود ندارد.
در نظریه امامت شیعه، قابلیت تغییر و تحول انسان به امام سپرده شده است و دامنه صلاحیت ایشان همه جوامع بشری در طول تاریخ را شامل می شود و این هدایت همه روابط را در جهت توحید قرار می دهد. نظریه ولایت فقیه مدعی تمدن اسلامی مبتنی بر توانایی تکامل انسان، بسترسازی عصر ظهور انسان کامل و احیای گفتمان جامع ائمه و امامان است. دعوت به حکومت توحیدی مبتنی بر نظریه ولایت فقیه در دستور کار قرار دارد.
- برجسته سازی جایگاه مسجد جمکران شریف به عنوان یکی از مکان های شایسته و نورانی برای بیعت و تقرب با امام زمان (عج) در روز نهم ربیع و در طول سال را چگونه ارزیابی می کنید؟
وفاداری و پیوند ناگسستنی شیعیان با حضرت حجه (سلام الله علیه) عهدی است که باید پیوسته تجدید شود. خواندن دعای استغفار و دعای عهد بر آن حضرت، نوعی اعلام وفاداری و التزام به پیامبر و آرمان اوست. مسجد جمکران که به دستور معظم له ساخته شده است، مهمترین پایگاه شیعیان شیفته و ارادتمند به حضرت بقیه الله، روح ما فداه است. مقام معظم رهبری همواره از مسجد جمکران به عنوان مکان مورد رضایت خداوند و حضرتش یاد می کنند و بر حضور همگان در این مکان مقدس و کسب فیض تاکید می کنند. مرحوم آیت الله بهجت می فرمودند: انصافاً جمکرانی اینجا شبیه مسجد سهله آنجاست. و در جای دیگر می گویند: متأسفانه همه برای برآوردن حوائج شخصی خود به مسجد جمکران می روند و نمی دانند که خود پیامبر اکرم چه دعایی برای تعجیل در تسکین خود می خواند. یکی از وظایف حضرتش این است که به مسجد مقدس جمکران رفته و در آنجا نماز بخوانند و در آنجا نماز بخوانند. بر اساس آمار سالانه بیش از بیست میلیون عاشق دلسوخته از اقصی نقاط امت اسلامی و جهان در این پایگاه معنوی گرد هم می آیند و رهبر معظم انقلاب درخواست کردند که اقدامات لازم برای افزایش این تعداد به سه نفر انجام شود. . بارها اینکه خود پیامبر دستور افتتاح این مسجد را داده و مردم را به رفتن به آن دستور داده است، بر مقام و عظمت آن می افزاید و وظیفه همه ما را دو چندان می کند. و در کتاب خلاصه البلادان از کتاب منس الحسین از آثار شیخ الصدوق با سند صحیح و صحیح از امیرالمؤمنین علیه السلام. که خطاب به حذیفه فرمود: «ای پسر یمن، در اولین ظهور، سرور آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) از شهری به نام قم ظهور کند و مردم را به سوی حق بخواند و همه خلقت را بخواند! از مشرق و مغرب به آن شهر رو کن تا اسلام تجدید شود… ای پسر یمن این سرزمین مقدس و پاک از هر پلیدی… بنای آن هفت در هشت باشد و حق خود را قرار دهند بر این کوه سپید، نزدیک شهر باستانی، در کنار مسجد است و قصری قدیمی – کاخ مجوس، و آن را «جمکران» می گویند، از زیر مناره آن مسجد، نزدیک محل جبران پیر بود…»
حکومت دینی مبتنی بر نقش و دیدگاه مهدوی در گسترش تربیت مهدوی و گسترش این تمدن و توجه به اماکن وفاداری به پیامبر(ص) مؤثر است، چنانکه مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان اجرایی مسجد جمکران فرمودند: اهل معنى و اهل ذکر و ذکر این مکان را دوست داشتند، ولى توده مردم، حتی ما دانشجویان، غافل بودیم. نهادهای سیاسی معنوی این سهل انگاری است که مردم نسبت به ارزش هایی که در دسترس آنهاست و می توانند از آن استفاده کنند، زمانی که کنترل جامعه و محیط بر جامعه الهی بود، ماهیت آن این است که معنویت مردمی می شود جلوی چشم قرار می گیرد و دل ها جذب آن می شود.
hamshahrionline به نقل از تینو