می‌گویند حامد بهداد برای پول این فیلم را بازی کرده! | من و حامد بهداد پیش از این هم …

تبلیغات بنری


به گزارش تینو، فیلم سینمایی «مفتبر» دومین تجربه عادل تبریزی در مقام کارگردان است. این فیلم که فضایی مشابه با اولین اثر او، «جیگا» دارد، با گذشت یک ماه از اکران، با حدود 400 هزار تماشاگر تا کنون 21 میلیارد تومان فروش داشته است. این فیلم کمدی به عنوان پرفروش ترین فیلم این هفته به بهانه اکران این فیلم با کارگردان این اثر به گفت و گو نشستیم.

آیا سناریو برای شما طراحی شده است؟ او از روند تولید «مفتبار» برایمان می گوید.

طراحی فیلم برای آقای فرحخش آزاد بود و وقتی به من اضافه شد، نظرم را در مورد سناریو بیان کردم و با فیلمنامه نویسان ایده را توسعه دادیم و فضاها و دیالوگ ها را به پیشنهادم به فیلم اضافه کردیم. سعی کردم یک تقلید سینمایی (تقلیدی کمیک از یک اثر هنری دیگر) ایجاد کنم. به عنوان مثال، در گفتگوی آغازین، عبارت “آیا دریا طوفانی است یا آفتابی؟” دیالوگ فیلم گروژان توسط خود آقای فرحبخش ساخته شد و سعی کردم آن را اضافه کنم و ارجاعات سینمایی به داستان بدهم.

به نظر می رسد «مفتبر» مانند فیلم قبلی شما «گیجگاه» ادای احترام به سینمای نوستالژیک ایران باشد. آیا نمی بینید که این دو عمل شبیه به هم و تکراری به نظر می رسند؟

من سینمای قدیمی مان را خیلی دوست دارم و فکر می کنم سینمای آن دوران در تار و پود همه ما ایرانی ها و کسانی که کارشان سینما نیست نفوذ کرده است، گویی سبک زندگی ما مدیون سینما و بافت اخلاقی ایرانی است. جامعه از سینما گرفته شده است. اگر ریشه خیلی چیزها را در سبک زندگی و آداب و رسوم ایرانی بیابیم، متوجه می شویم که تاثیر سینما و آموزش آن است که خیلی چیزها را در زندگی مردم ایران برجسته کرده است. در دوره دهه 50 تا 70 سینما تاثیر عمیقی بر جامعه گذاشت و تاثیرات این سینما را می توان در فیلم های کوتاه و سریال هایی که قبلا تهیه کرده ام مشاهده کرد.

مفت بری حمید بهداد و سحر دلشاهی در فیلم کمدی جدید گویی هر دو بازیگر این فیلم را ندیده ایم و نمی شناسیم…

صحنه ای از فیلم Move Bar

رابطه «مفتبر» و فیلم فارسی را چگونه می بینید؟

برخی واژه ها در معادلات سینمای ایران بی معناست. مثلا واژه معنایی سینما واژه ای بی معناست. سینمای معنادار یعنی چه؟ اینها حرف های اشتباهی است. فیلم فارسی یعنی چی؟ ما ایرانی هستیم و زبانمان فارسی است. سینمای بدنه دیگر اصطلاحی است که اصلاً با کمال و شأن سینمای ایران جور در نمی آید.

من با این شرایط موافق نیستم. سینما سینماست. هیچ‌کس نمی‌تواند برای سینما فیلمنامه بنویسد، همان‌قدر که ممکن است کسی بگوید مفت‌بر فیلم بدی است، من می‌توانم به آن‌ها کسی را نشان دهم که فکر می‌کند مفت‌بر بهترین فیلم ساخته شده است. چه کسی می تواند بگوید داریوش مهرجویی کارگردان بهتری است یا مسعود کیمیایی؟ برخی واژه ها در معادلات سینمای ایران بی معناست. مثلا واژه معنایی سینما واژه ای بی معناست

ما باید یاد بگیریم که به دنیاهای مختلف هر فیلم سفر کنیم و برای آن آماده شویم. حتی اگر یک فیلم اجتماعی خیلی بد بسازید، عده ای هستند که این فیلم را آزاردهنده می دانند و هیچکس این فیلم را نابود نمی کند. اما خود کارگردان می تواند ژست بگیرد و او را تشویق می کنند و او را نگران می دانند. برعکس، سینمای کمدی بسیار پرخطر است. تا چه حد می توانیم ذهنیت های قبلی خود را کنار بگذاریم و وارد دنیایی شویم که حامد بهداد را متفاوت از سایر آثارش ببینیم؟

حامد بهداد بازیگری است که در فیلم های نیمه هنری بازی کرد و در کمدی موفقیت چندانی کسب نکرد. چرا بازی در این فیلم را پذیرفتند؟

حامد بهداد در زمان خودش در فیلم های خوب زیادی کار کرده است و به همین دلیل بین این فیلم ها می آید و آنها را رایگان بازی می کند. آیا او این کار را برای پول انجام می دهد؟ مطلقا نه. شگفت انگیز است که یک بازیگر می تواند قالب را بشکند و شخصیتی را با این جذابیت بازی کند. قبول ریسک های بازیگری برای آقای بهداد ستودنی است. چه کسی این خطرات را متحمل می شود؟ اگرچه تاریخ سینما خود این ریسک ها را کرده است، اما هر بار مورد انتقاد قرار می گیرد.

فرامرز هاروکن زمانی در فیلم قهرمان بازی کرده و همزمان در فیلم دو نفر و نیم با علیرضا خامسی ایفای نقش کرده است. چه زود به سوی او هجوم آوردند! یا آن زمان از آقای برستوی انتقاد کردند که با آژانس شیشه ای شوخی کرده است؟ این اضطراب نیست، بلکه نفرت و دیدگاهی منفی است که ریشه تخصصی ندارد.

رابرت دنیرو یک فیلم ساخت که در آن با نوه‌اش بر سر اتاق خواب کل فیلم دعوا کرد که یک فیلم درجه سوم آمریکایی است! در این فیلم رابرت دنیرو همان رابرت دنیرو معمولی است اما مخاطب او را می پذیرد. اگر علی نصریان بود او را رد می کردند و به خاطر بازی در چنین فیلمی انتقاد می کردند.

اگر حامد بهداد بخواهد پول دربیاورد جاهای خیلی بهتر از سینما هست. من و آقای بهداد همکاری موفقی با هم داشتیم و حامد بهداد علاقه زیادی به همکاری با آقای فرخش داشت و موقعیت تاثیرگذار ایشان برای ایشان مهم بود و می دانست چقدر تاثیرش در سینما اهمیت دارد. او به زبانی که می خواستم بسازم اعتقاد داشت. ما در فیلم آگاهانه به آقای فردین ادای احترام کردیم و لحظاتی را خلق کردیم که بهداد در آن شرکت داشت. او چندین بار با روحیه خوب به سینما آمد و با مردم فیلم را تماشا کرد.

تفاوت کمدی ها چیست؟

معیارهای زیادی وجود دارد که یکی از آنها محصول کار است، اگر تهیه کننده فسیل آقای عمریان نبود و این فیلم متعلق به تهیه کننده دیگری بود، شاید فسیل به این اندازه نمی فروخت. این جنگ همیشه وجود داشته است بعد از انقلاب همیشه می گفتند وضعیت سینمای ایران خوب نیست، سینمای ایران در کما است و این وضعیت بد را به یک سری فیلم در هر دوره نسبت می دهند. . از فیلم‌های اکشن و فیلم‌های قهرمان‌محور گرفته تا دوره‌ای که فیلم‌های دولتی، فیلم‌های ارگ، ملودرام‌ها و عاشقانه‌ها محبوب بودند. برخی سینمای ایران را همیشه در کما می دانند.

در گذشته همیشه منتقدان فیلم هایی مثل جیب برها به بهشت ​​نمی روند یا مستأجرها وجود داشته اند. حملات مومیایی 3 چه بود، چرا پرویز پرستویی این فیلم را بازی کرد؟ همین ها می نویسند که ما در سینما تیپ نداریم و قهرمان نداریم، تیپ و قهرمان داشتیم اما می گفتند بد بودند.

استقبال مخاطبان از «مفتبار» بیشتر بود یا «گیجگاه»؟

رضایتی که مردم از مفتیبر در سینما می گیرند را نگرفتند. گیزگاه شاید در میان منتقدان محبوب بود، اما مفتبر بیشتر مورد علاقه سینمادوستان بود. ایرادات کلی نقد نیست. ما به راحتی می توانیم بفهمیم کدام فیلم وجود دارد یا نه. در صورت موجه بودن نظرات منفی را در صفحه مجازی خود قرار خواهم داد.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *