به گزارش تینو، رسالت سینماگران در خصوص دفاع مقدس و انتقال مفاهیم این حوزه به نسل حاضر و آینده بارها مطرح شده است و کافی است یادآوری کنیم که سینما بهترین راه برای ثبت وقایع مانند اینها همان گونه که ورود آزادگان به وطن و انتقال آن به نسل های آینده است
به بهانه 5 مرداد ماه سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی ایران، نگاهی می اندازیم به آثار شاخص خلق شده در این زمینه. آثاری که حتی سال ها بعد هم در اذهان عموم باقی می مانند.
کیمیا، احمد رضا درویش، ۱۳۷۳
«کیمیا» داستان زن آزادهای به نام رضا (با بازی خسرو شکیبایی) است که تمام خانوادهاش را در جنگ از دست داده و پس از بازگشت به ایران به دنبال فرزندش میگردد. او پس از تحقیقات فراوان متوجه می شود که پزشکی به نام شیکوه (بیتا فراهی) از دخترش مراقبت می کند و در حال حاضر در مشهد زندگی می کند.
احمدرضا درویش در این فیلم روزهای حمله به خرمشهر را چنان باورپذیر کرد که این فیلم را به یکی از بهترین آثار در بازسازی صحنه های جنگ عراق علیه ایران تبدیل کرد.
بوی پیراهن یوسف ۱۳۷۴
عمو غفور (علی نصاریان) راننده تاکسی فرودگاه با وجود تمام شواهدی که شهادت پسرش یوسف در جنگ را ثابت می کند، همچنان معتقد است که او زنده است و منتظر بازگشت پسرش است.
فیلم «بوی پیراهن یوسف» را می توان بهترین فیلم پرداختن به موضوع زندانیان دانست. زیرا موضوع انتظار را به بهترین شکل ممکن به تصویر می کشد و عمیق ترین حالات منتظر را روایت می کند.
مردی مثل باران، سعید السهیلی، ۱۳۷۵
منصور (با بازی ابوالفضل بورعرب) فرماندهی است که اسیر دشمن می شود اما موجی است و چیزی از گذشته به یاد نمی آورد. در این میان قتلی در میان زندانیان رخ می دهد و منصور نمی تواند از خود دفاع کند.
شاید کمتر کسی بداند که سعید السهیلی با گرفتن داستان برادرش و تلفیق آن با زندگی دو شهید دیگر این فیلم را نوشته و ساخته است. ابوالفضل پور عرب برای بازی در این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد پانزدهمین جشنواره جهانی فیلم فجر شد.
اتوبوس شب، کومارث، پورت احمد، 2006
داستان فیلم حول محور سرباز نوجوانی به نام عیسی (با بازی مهرداد صدقیان) است که به عنوان راهنما منصوب می شود تا تعدادی اسیر عراقی را با اتوبوس و راننده آن به اردوگاه بیاورد.
کیومرث پوراحمد به ویژه در دهه 70 کارگردانی تاثیرگذار و خاطره انگیز بود و «اتوبوس شب» را با سادگی و روان کارگردانی کرد.
دوئل، احمد رضا درویش، 1381
داستان فیلم حول محور یک گاوصندوق می چرخد. در اواسط جنگ، عده ای سعی می کنند از خروج یک گاو نقدی از کشور جلوگیری کنند، اما زینل (با بازی پژمان بازگی) در این بین به حسن نیت آنها شک می کند و سعی می کند گاو نقدی را از آنها بگیرد.
دوئل قرار است یک فیلم بلند باشد و داستانش را به خوبی روایت می کند. او در این فیلم توانست فضای جنگ و حال و هوای جنوب کشور را در روایت تصویری فیلمش به خوبی نشان دهد.
«نوزی»، احمد کاوری و محمد فیروزی، 1386
داستان فیلم حول محور فریدون کفار، زندانی است که بلافاصله پس از بازگشت به وطن توسط وزارت اطلاعات در مرز ایران و عراق دستگیر شد. زیرا در پرونده او اتهام سنگینی به همکاری با بعثی ها و مجاهدین خلق در دوران اسارت وجود دارد.
یکی از نکات مثبت فیلم خشونت برهنه ای است که عراقی ها به تصویر می کشند. گذاشتن میله داغ در چشمان اسرا، ریختن آب گرم روی آنها، ریختن گلوله داغ به دهان آنها و… از جمله تصاویر مستندی است که در این فیلم از رفتار عراقی ها با اسرای ایرانی می بینیم.
«رویاهای بیداری»، محمدعلی پاشا آهنجر، ۱۳۸۷
ایوب در جنگ مفقود شده و همه فکر می کنند شهید شده است. برادرش داود (با بازی امین حیایی) با رخشان بیوه ایوب (با بازی هنجیما قاضیانی) ازدواج کرده و سرپرستی پسر دو ساله او را بر عهده دارد. 20 سال بعد، حمید دو ساله در آستانه ازدواج بود که خبر پیدا شدن ایوب در راه بازگشت به ایران رسید.
یکی از نکات مثبت فیلمسازی پاشا آهنگر این است که در برخورد با جنگ نگاه حماسی ندارد و جوهر واقعی جنگ را نشان می دهد. این نگاه به قربانیان جنگ در «رویاهای بیداری» مضمون اصلی دراماتیک روایت را تشکیل می دهد.
«23 نفر»، المهدی الجعفری، 1397
«23 نفر» گروهی از جوانان رزمنده ایرانی هستند که در جریان جنگ ایران و عراق در سال 1361 به اسارت نیروهای عراقی درآمدند.
با گذشت سال ها از پایان دوران دفاع مقدس، رمان های جنگی زیادی باقی مانده است که می تواند دستمایه آثار سینمایی شود. این فیلم حماسی توسط چند نوجوان در دوران اسارت ساخته شده و برای نسل جدیدی که از مفاهیم جنگ و جبهه و دنیای خود در فضایی کاملا متفاوت با آن سال ها چیزی نمی دانند بسیار مفید است.
«شماره 10»، حمید زرگرنژاد، 1401
یکی از رزمندگان ایرانی در پایان جنگ تحمیلی اسیر شد و می خواهد از اردوگاه فرار کند. او خود را جوشکار زیر آب معرفی می کند و باعث می شود دو زندانی ایرانی به او نزدیک شوند تا او را مجبور به فرار کنند.
این داستان بر اساس سناریوهای مهم تاریخ سینما و موضوع فرار از زندان، قصد دارد قهرمانی از داستان های واقعی دفاع مقدس را ارائه دهد که شجاعانه عمل می کند و در محدودیت ها و شرایط اسارت شخصی خود را فدا می کند و قصد فرار از آن را دارد. زندان حزب بعث عراق شرایط لازم را برای آزادی تعداد زیادی از زندانیان ایرانی فراهم کرده و به صلیب سرخ ارائه می کند.
hamshahrionline به نقل از تینو