تینو – یکتا فراهانی: اسلو، پرجمعیت ترین پایتخت نروژ، با یک پروژه جاه طلبانه گام های جسورانه ای به سوی آینده ای پایدار و سالم برداشته است و اکنون به اولین شهری در جهان تبدیل شده است که وسایل نقلیه موتوری را به طور کامل به دلیل انتشار کربن بالا کنار گذاشته است.
کاهش ازدحام جاده ها و انتشار آلاینده ها
علاوه بر کاهش ازدحام جاده ها و زباله ها، ابتکار بدون خودرو اسلو یک سبک زندگی فعال و سالم را برای ساکنان شهر ترویج می کند. با حمایت جامعه و تعهد مقامات محلی، اسلو به سمت آینده ای سبزتر و قابل زندگی تر حرکت می کند.
در حال حاضر اسلو به اولین شهری در جهان تبدیل شده است که به دلیل انتشار دی اکسید کربن بالا به طور کامل از وسایل نقلیه موتوری فاصله گرفته و از نیروی دوچرخه به عنوان وسیله اصلی حمل و نقل خود استفاده می کند.
بیشتر:
تعهد واقعی به محیط زیست
اسلو در میان 25 شهر با بالاترین کیفیت زندگی در جهان قرار دارد و به خاطر محیط شهری مرفه و متعادل خود متمایز است. موقعیت ممتاز آن با تعدادی از شاخصهای کلیدی، از جمله فراوانی فضاهای عمومی که تعامل اجتماعی و دسترسی از طریق مسیرهای هوایی را فراهم میکند، که از مطلوبترین شرایط زندگی هستند، تقویت میشود.
علاوه بر این، افزایش قابل توجه دوچرخه سواری نه تنها نشان دهنده تعهد به سلامت و محیط زیست است، بلکه کارایی و راحتی این شیوه حمل و نقل در یک شهر برنامه ریزی شده را نیز نشان می دهد.
نابودی کامل خودروها
اجاره خودرو در اسلو دارای زیرساخت با کیفیت بالا است که با قابلیت اطمینان و دسترسی مشخص می شود.
اگرچه این شهر در حذف موثر تردد خودروها پیشگام بود، اما لازم به ذکر است که اولین شهری نیست که چنین پروژه ای را اجرا می کند. چرا که مادرید در حال حاضر روی یک طرح بلندپروازانه برای حذف کامل خودروها کار می کند.
این پروژه نوآورانه منطقه مهمی از طرح اسلو را پوشش می دهد، زیرا مادرید شهری بزرگتر از پایتخت نروژ است. یعنی بیش از 200 هکتار از شهر را در بر می گیرد. ابتکار مادرید علاوه بر سهم برجسته خود در محیط زیست، به دنبال احیای مرکز تاریخی شهر بود.
وظیفه حمل و نقل موتوری در اسلو
پروژه ماشین به دوچرخه تاثیر قابل توجهی بر زندگی 350000 مالک خودروهای مسکونی شهر داشته است. در سال 2015، انتظار می رفت این تغییر تا سال 2019 اجرا شود. زمانی که فرآیند انتقال تکمیل شد و ممنوعیت خودرو اجرا شد.
به گزارش سایت ریازور، در همین حال، دولت برای احداث بیش از 56 کیلومتر مسیر انحصاری دوچرخه سواری سرمایه گذاری کرده است که این اقدام پیشگام در حوزه حمل و نقل عمومی است. این سرمایهگذاری نه تنها به یک شیوه حملونقل پایدار کمک کرد، بلکه اسلو را به عنوان یک شهر منحصر به فرد و نمونهای از پایداری شهری معرفی کرد.
موتور بدون هیچ گونه آلودگی
در واقع، نمیتوانیم در نظر نگیریم که موتورهای آلایندگی صفر هیچ آلایندهای منتشر نمیکنند. با این حال، ممنوعیت استفاده از آنها نیز منطقی به نظر نمی رسد. اما اگر به دنبال راه حل نیمه راه باشیم چه؟ در اروپا، به ویژه در اتحادیه اروپا، شهرهای بزرگ منطقه صفر دارند که فقط وسایل نقلیه الکتریکی، هیدروژنی یا هیبریدی می توانند وارد آن شوند.