مردم کدام کشورها لوازم خانگی ایرانی می‌ خرند؟ | آخرین آمار صادرات لوازم خانگی ایرانی را ببینید

تبلیغات بنری


به گزارش تینو، آمارها حاکی از آن است که صنعت لوازم خانگی در ایران روند رو به رشدی را دنبال می کند و بر اساس آخرین آمار وزارت صنعت، صادرات نیز 11 درصد رشد داشته است. این در حالی است که دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران می گوید: در حال حاضر محصولات ایرانی به کشورهایی مانند عراق، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان، ارمنستان، سوریه و حتی برخی از نقاط ایران صادر می شود. صادرات لوازم خانگی ایرانی به ترکیه

صنعت لوازم خانگی یکی از صنایعی است که می تواند سایر صنایع را پیش ببرد. بسیاری از کشورهایی که اکنون تولیدکننده کالاهای با تکنولوژی پیشرفته هستند، در گام اول صنایع لوازم خانگی خود را توسعه داده اند. در چنین شرایطی در چند سال گذشته سیاست های جدیدی برای حمایت از صنعت لوازم خانگی شکل گرفته است و اکنون پس از گذشت چند سال همانطور که آمارها نشان می دهد این صنعت در حال توسعه است و محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر می کند.

رشد صادرات 11 درصد

همانطور که محمد مهدی برادران معاون وزیر صنعت به تازگی اعلام کرده است، حجم صادرات در چهار ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید:

پیاده روی برای خرید جهیزیه

یک بازار بزرگ و ده ها بازار کوچک

همچنین آمارها حاکی از آن است که در سال گذشته در مجموع 400 میلیون دلار لوازم خانگی به کشورهای دیگر صادر شده که نسبت به سال قبل از آن رشد چشمگیری را نشان می دهد.

همچنین بر اساس آخرین آمار سال قبل، سطح تولید 8 درصد افزایش و میانگین عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی به 65 درصد رسید. در سال 1395 مجموع لوازم خانگی تولید شده در ایران به 8 میلیون رسید که اکنون به 18 میلیون رسیده است و طبق هدف گذاری های تعیین شده قرار است امسال 20 میلیون دستگاه لوازم خانگی در ایران تولید شود.

صادرات یخچال ایرانی

همانطور که دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران در گفت و گو با همشهری اعلام کرد، در حال حاضر صادرات لوازم خانگی ایرانی به کشورهای مختلف منطقه انجام می شود.

عباس هاشمی تصریح کرد: در حال حاضر لوازم خانگی ایرانی به کشورهایی مانند عراق، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان، سوریه و ارمنستان صادر می شود، ضمن اینکه بخشی از لوازم خانگی ایرانی نیز به ترکیه می رود.

وی در پاسخ به سوالی: در زمینه صادرات محصولاتی که فناوری بالاتری نسبت به سایر لوازم خانگی مانند تلویزیون یا یخچال دارند، چه اقداماتی انجام شده است، گفت: اطلاعات من حاکی از آن است که در زمینه صادرات تلویزیون کاری انجام نشده است، اما آنها اکنون این کار را در صادرات یخچال به کشورهای دیگر انجام می دهند. به عنوان مثال یک واحد تولیدی در تبریز ۲۵ میلیون دلار یخچال و فریزر به کشورهای دیگر صادر کرده است و اخیرا قرارداد تولید ۸۵ هزار یخچال فریزر برای صادرات به سوریه را امضا کرده است.

به گفته وی، ایران یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، کولر آبی و قطعات مختلف را به کشورهای مختلف صادر می کند.

امکان صادرات لوازم خانگی

دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چشم انداز آینده صنعت لوازم خانگی در ایران را چگونه می بینید، توضیح داد: صنعت لوازم خانگی در ایران در حال نزدیک شدن به بلوغ است و معتقدم اگر حمایت های فعلی در 1.5 سال آینده محقق نمی شود و در صورت اجرای جدی و صحیح، این صنعت به بلوغ می رسد.

الهاشمی درباره مهم ترین چالش های این صنعت گفت: صنعت لوازم خانگی نیازمند ایجاد بستری جدی است که فارغ از مسائل داخلی در حمایت از صادرات پایدار فعال باشد. یکی از مشکلات این صنعت تامین مواد اولیه به ویژه در حوزه پتروشیمی است که معتقدیم نباید بالاتر از قیمت های بین المللی باشد.

وی همچنین به تعاملات بین المللی اشاره کرد و گفت: اما نکته اساسی و اصلی برای توسعه صنعت لوازم خانگی بحث تعاملات جهانی است. ناگفته نماند که صنعت لوازم خانگی نیاز به اتصال سیستماتیک به زنجیره ارزش و عرضه جهانی دارد، در غیر این صورت هیچ یک از تلاش های انجام شده تاکنون به نتیجه نرسیده است و من شک دارم که بتوانیم بدون اتصال به زنجیره جهانی کاری انجام دهیم. .

به گفته دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران، موضوع مهم دیگری که در صنعت لوازم خانگی باید حل شود، مشکلات مربوط به پرداخت تعهدات ارزی است.

تبلیغات بنری

hamshahrionline به نقل از تینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *