به گزارش تینو به نقل از تینو، سرانجام پس از ماه ها سکوت و عدم موضع گیری در خصوص تولید نوکیا در ایران، سازمان توسعه تجارت در نامه ای رسمی مونتاژ این محصول را خارج از مقررات قانونی کشور اعلام کرد.
در واقع موضوع فوق از سال 1401 مورد توجه برخی رسانه های کشور قرار گرفت و از آن زمان به بعد مسائلی مانند وجود رانت و تولید خارج از شبکه مطرح شد، اما شرکت ایرانی تولید کننده نوکیا اسناد و مدارکی را بارگذاری کرده است. استعلامات این محصول مطابق با قوانین ذکر شده در کشور است.
طبق ادعای مقامات، آتیلا به همراه آیهان برای دوری از تحریم ها و شرایط خاص کشور، قراردادی را با تامین کنندگان قطعات یدکی اورجینال تلفن همراه، تامین کنندگان جهانی که به عنوان نمایندگان رسمی شرکت های مادر اصلی تلفن همراه شناخته می شوند، به امضا رساندند. ادعای شرکت ایرانی در خصوص نمایندگی این شرکت خارجی بعداً رد شد.
حتی اسنادی در خصوص کلاهبرداری این شرکت منتشر شد، در واقع مغایرت های عجیبی در آدرس ثبت شده، ایمیل و شماره تلفن همراه سایت این شرکت مشاهده شد و در حال حاضر سایت این شرکت (بی تی سی لند) در دسترس نیست.
لازم به ذکر است اواخر خردادماه یکی از واحدهای خبری طی گزارشی و با انتشار پیام های متعددی مدعی شد آتیلا، آیهان و اچ ام دی گلوبال از طریق شرکت های واسطه چینی و اماراتی قرارداد ساخت گوشی موبایل را با نوکیا منعقد کرده اند. . این برند به عنوان نماینده رسمی تولید ایران در برند فوق منعقد و شناخته شده است.
نکته قابل توجه این است که علیرغم پیگیری های متعدد رسانه ای، مسئولان به ویژه مدیران وزارت حراست حاضر به پاسخگویی در این زمینه در خصوص تاثیرات نفوذ شبکه مافیایی در داخل و خارج از کشور و واردات خارجی نبودند. احضار شدند.
در واقع طبق نامه ای در ابتدای خرداد ماه سال جاری، اداره کل صنعت، معدن و تجارت منطقه مرکزی خطاب به معاون صنایع عمومی کشور مبنی بر خروج نوکیا از ایران شرکت شرکت سازنده قادر به واردات قطعات یدکی، مونتاژ گوشی تلفن همراه و فروش آن با نام تجاری نوکیا است و از آنجایی که صنعت فناوری اطلاعات ایران آزمایشات مختلفی بر روی این قطعات انجام داده است، تقلب، جعل و استفاده غیرمجاز صورت نگرفته است. نام تجاری.
چرا تولید داخلی با نام و نشان خارجی ارائه می شود؟
این ادعای عجیب در حالی مطرح می شود که برندهای دیگر تلفن همراه مانند نوکیا پس از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک، تمامی فعالیت های خود در ایران را متوقف کرده و نام و نشان هایی مانند سامسونگ، شیائومی و … دارند.
آیا می توان این بحث را به سایر صنایع نیز تعمیم داد؟ به عنوان مثال می توان قطعات یدکی برندهای معروف در زمینه خودرو مانند کیا، هیوندای، تویوتا، رنو و غیره را وارد کرد، بنابراین با این کیفیت ها و با توجه به حضور متخصصان و نخبگان فراوان، آن را انجام می دهد تولید خودرو با برندهای خارجی بسیار آسان است. اما تاکنون این امر محقق نشده است.
در زمینه لوازم خانگی نیز می توان به این مهم دست یافت و می توان قطعاتی از برندهایی مانند ال جی، سامسونگ، بوش و… را معرفی کرد اما به جای تمرکز بر مونتاژ این گونه کارها و تولید تقلبی های واقعی، با مشخصات مناسب. برندسازی: شرکتهای محلی محصولات خود را نامگذاری میکنند و برندهای محلی را به فروش میرسانند، البته برخی از بخشهای این منطقه محلی نبوده و به کشور وارد میشود.
در روزهای اخیر انتشار نامه رسمی سازمان توسعه تجارت کشور نشان داد؛ وزارت حریم خصوصی در یک تخلف آشکار به این شرکت ایرانی اجازه داد تا محصولات خود را بدون کسب مجوز از برند اصلی نوکیا به فروش برساند.
در بخشی از این نامه آمده است: «براساس استعلام واصله از جناب معاونت قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طی نامه شماره 1403/77940 مورخ 02/05/1403 ق. همچنین نامه شماره 1111825048 مورخ 05/10/1403 جناب معاون وزیر و مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه مبنی بر عدم مجوز بهره برداری توسط نوکیا به شرکت آتیلا با آیهان، خواهشمند است دستور فرمایید. اینکه علامت تجاری مستند در مکاتبات فوق الذکر تحت قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1385 که قانون ایران است، محافظت می شود و باید اقدامات لازم برای جلوگیری از ادامه استفاده از علامت تجاری نوکیا توسط شرکت انجام شود. دارای شماره شناسایی 14009313028 در عملیات مربوط به سامانه جامع معاملات.
عدم ارتباط MHD Global با مرکز تبادل فناوری ایران و چین
همانطور که قبلاً اعلام شده بود، شرکت سازنده تلفن همراه و رسانه ایرانی با تاکید فراوان، تولید نوکیا در ایران بر اساس قرارداد مرکز تبادل فناوری ایران و چین با HMD Global Oy اعلام کرد. اما بر اساس اخبار رسیده به خبرگزاری تینو، این شرکت هیچ قراردادی با مرکز تبادل فناوری ایران و چین ندارد.
به عبارت دیگر هرگونه رابطه حقوقی، مالی و تجاری این شرکت ایرانی با HMD Global Oy مردود است. طبق اطلاعات اعلام شده در وب سایت پارس سامتل (شماره ثبت 5050)، گروه مذکور به عنوان نماینده رسمی واردات، تولید، بازاریابی و فروش نوکیا در ایران شناخته می شود.
ضمناً عکس برخی از اعضای شرکت مذکور از نوکیا در سایت پارس سمتیل قشم منتشر شده است و دلیل این بازدید آموزش اعضا و انتقال فناوری در راستای تعهدات قراردادی فی مابین می باشد. شرکت ها
البته بررسی سایت HMD Global Oy حاکی از آن است که این شرکت در ایران نمایندگی ندارد و یا حداقل سایت فوق هنوز آپدیت نشده است.
با توجه به شرایط فوق و تصمیمات عجیب وزارت حریم خصوصی در خصوص تولید خارج از ضوابط تلفن همراه، به زودی شاهد تولیدات داخلی با نام و نشان خارجی بدون اخذ تاییدیه شرکت های مادر خواهیم بود، تولیدی که توسط دو شرکت ایرانی در مربوط به گوشی های موبایل نوکیا است و طبق اسناد رسمی حداقل یکی از این سازندگان، از برند مادر تاییدیه دریافت نمی کنند.
شکی نیست که تحریم یا خروج شرکت های خارجی دلیلی بر فروش محصولات داخلی با نام و نشان خارجی نیست، بلکه چنین چیزی توهین کامل به مصرف کننده داخلی و همچنین سایر شرکت های تولید کننده داخلی است. استفاده از محصولات آنها نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و البته در زمینه تولید تلفن همراه، ایران یک مجموعه کامل است و به گفته برخی کارشناسان حتی یک پیچ هم در داخل کشور تولید نمی شود. محصولات ایرانی با نام های تجاری خارجی به فروش می رسد. بدون تایید شرکت های بزرگ کلاه بزرگی است که مورد تایید مقامات و وزارت صمت است.
hamshahrionline به نقل از تینو