تینو – محمد بلبلی: با توجه به تنوع زیاد خودروها و قطعات یدکی، انتخاب قطعه مناسب و باکیفیت به دغدغه اصلی بسیاری از دارندگان خودرو تبدیل شده است. وجود قطعات تقلبی در بازار این نگرانی را دوچندان کرده است. اما چگونه یک قطعه اصلی را از تقلبی تشخیص دهیم؟ چه عواملی باعث انتشار قطعات تقلبی در بازار شده است؟ برای پاسخ به این سوالات مهم و راه حل برای خرید لوازم یدکی اورجینال و باکیفیت به سراغ سید مهدی کاظمی، کارشناس لوازم یدکی خودرو رفتیم.
چند درصد از قطعات یدکی موجود در بازار تقلبی هستند؟
چندین برند لوازم یدکی تقلبی در بازار وجود دارد که یکی از آنها اصلا جوابگوی نیاز خودرو نیست و حدود 5 درصد بازار را تشکیل می دهد. نوع دیگری از لوازم یدکی کارکرده در بازار وجود دارد که بهتر از نمونه های تقلیدی است و گاهی اوقات حدود 3 ماه روی خودرو کار می کند. با توجه به تنوع ماشین ها باید بگم که لوازم تقلبی روی بعضی ماشین ها بیشتر هست و روی بعضی ها کمتر هست یا اصلا نیست.
بیشتر بخوانید:
بهترین زمان برای تعویض قطعات خودرو چگونه از هزینه های غیر ضروری برای خودرو خود جلوگیری کنیم؟
به عنوان مثال هیچ قطعه یدکی تقلبی برای خودروهای جدید و مدل بالا در بازار وجود ندارد. در ابتدای واردات هر خودرویی، نمایندگی ها سعی می کنند لوازم یدکی اصلی آن را نیز وارد کنند، اما زمانی که تعداد خودروهای وارداتی افزایش می یابد، دو مشکل ظاهر می شود: اول اینکه تولید قطعات آن در ایران آغاز می شود و دیگری اینکه واردات قطعات آن افزایش می یابد. در این زمان، تمایل مصرف کننده تعیین می کند که آیا قطعات یدکی اورجینال با قیمت بالا به بازار عرضه شود یا قطعات یدکی ارزان اما تقلبی و بی کیفیت.
نقش مکانیک در این میان چیست؟
برخی از مکانیک ها به کیفیت اهمیتی نمی دهند و هر نوع لوازم جانبی را که مشتری برای خودرو می آورد نصب می کنند. همچنین برخی از مکانیک ها در بستن قطعه جدید سهل انگاری می کنند و کار را با خطا انجام می دهند که پس از مدتی مجدداً قطعه تعمیر از کار می افتد. اینجا هم تعمیرکار قطعه تعویضی را مقصر می داند و آن را تقلبی می نامد.
مسئولیت مالک خودرو در این مواقع چیست؟
باید به اتحادیه تعمیرکاران یا اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی مراجعه کنید و با نظر کارشناسان در مورد مشکل تصمیم گیری کنید. در هر تجارتی افراد منصف و بی انصافی وجود دارند، به عنوان مثال بسیاری از مکانیک ها در مورد برندهای مختلف لوازم یدکی تجربه خوبی دارند و مشتری را نیز راهنمایی می کنند. این افراد به ندرت می توانند قطعه تقلبی را از مشتری بپذیرند و در ماشین او نصب کنند، زیرا از عواقب آن آگاه هستند. جز با گارانتی مالک خودرو نمی توانند از قطعات غیر اورجینال استفاده کنند.
آیا قطعات هولوگرام اصلی دارند؟
خیر، تا زمانی که روی بسته ها تصاویر سه بعدی جعلی وجود نداشته باشد، می توان به این برچسب اعتماد کرد اما پس از مدتی سودجویان از تصویر سه بعدی به عنوان جعلی استفاده کردند.
بارکد یا QRcode چطور؟
بارکدها و QRcodeها نسبت به هولوگرام قابل اعتمادتر هستند، زیرا دارای پس زمینه الکترونیکی هستند و در صورتی که بارکد یا QRcode اصلی روی بسته بندی حک شده باشد، می توان محصول را با تلفن همراه تأیید کرد.
کنترل بازار لوازم یدکی کار دشواری است، زیرا بازار بسیار گسترده ای دارد و هر خودرو از چند صد تا چند هزار قطعه تشکیل شده است و هر قطعه توسط تعداد زیادی سازنده داخلی و خارجی تولید می شود و انواع مختلفی دارد، بنابراین کنترل این بازار حتی با بارکد یا QRcode نیز بسیار دشوار است.
موضوع اساسی ایجاد اعتماد بین فروشنده، مصرف کننده و مکانیک است و اصولاً باید در این زمینه کار فرهنگی مناسبی انجام شود.
برچسب های ویجت کلیدی چیست؟
شناخت قطعات نیاز به تجربه و تخصص دارد. از فروشنده ای که به آن اعتماد دارید خرید کنید. همچنین اولویت با خرید برندهای اصلی و شناخته شده باشد. مطمئن ترین فروشگاه ها، نمایندگی های عمده قطعات هستند، زیرا اگر قطعه خریداری شده ایراد داشته باشد، این فروشگاه ها قطعه را تعویض یا پس می دهند، اما در فروشگاه های متنوع و معمولی این احتمال کمتر است.
چگونه قطعات یدکی را با قیمت مناسب بخریم؟
اتحادیه باید مرجع اصلی قیمت گذاری لوازم یدکی باشد اما به دلیل شرایط اقتصادی و مسائل کنترل بازار این امکان از سوی اتحادیه وجود ندارد. همچنین تنوع بسیار زیادی دارد و برندهای مختلف قیمت های متفاوتی را ایجاد می کنند. بنابراین در هنگام خرید باید نکاتی را در نظر بگیریم، ابتدا باید بدانیم که قصد خرید چه برندی را داریم. قیمت قطعه مورد نیاز را باید از چندین فروشگاه مختلف تهیه کنیم تا بتوانیم محدوده قیمت را بدانیم و بتوانیم با قیمت مناسب خرید کنیم و البته مناسب ترین مکان برای خرید لوازم یدکی، نمایندگی ها و فروشگاه های مجاز هستند.
hamshahrionline به نقل از تینو