به گزارش سایت تینو، ابتدا باید بدانید که لاستیک های دیوار کوتاه قیمت بالاتری دارند و هزینه نصب آنها نیز بیشتر است. از طرفی برای استفاده از این نوع لاستیک باید رینگ های بزرگتری برای همان وسیله نقلیه در نظر گرفت، بنابراین خرید لاستیک های دیوار کوتاه ممکن است به معنای خرید رینگ های بزرگتر باشد. انتخاب رینگ و لاستیک بزرگتر از استاندارد توصیه شده توسط سازنده خودرو باعث خوردگی گلگیرها و سپرها و حتی تاثیر بر نمایش دقیق سرعت خودرو می شود. اما در صورت وجود تمامی فاکتورهای لازم آیا تفاوت خاصی در عملکرد لاستیک مورد نظر با نمونه معمولی آن وجود خواهد داشت؟
قبل از پاسخ به این سوال، بهتر است با خود قاب دیوار کوتاه آشنا شوید. نسبت ابعاد برای این نوع لاستیک ها معمولا 30 به 40 است. نسبت ابعاد عددی است که ارتفاع دیواره جانبی لاستیک را بر حسب درصدی از عرض آن نشان می دهد و با بررسی اعداد روی لاستیک قابل تشخیص است. ممکن است اعدادی مانند 30/30R19 را روی یک لاستیک دیواره کوتاه ببینید که 305 عرض لاستیک بر حسب میلی متر و 30 نسبت ابعاد است، به این معنی که ارتفاع دیواره جانبی لاستیک حدود یک سوم کمتر از عرض آن است. عدد 19 نیز قطر رینگ را نشان می دهد. اگرچه این لاستیکها از جلو نازکتر به نظر میرسند، اما معمولاً آج پهنتری نسبت به لاستیکهای معمولی دارند.
مزیت لاستیک دیواره کوتاه این است که دیواره های کوتاه تر آن نسبت به لاستیک های معمولی انعطاف پذیری کمتری دارد و در نتیجه توانایی بهتری در پیچیدن دارد. لاستیکهای پهنتر نیز سطح تماس بیشتری ایجاد میکنند و در نتیجه چسبندگی بهتری در هنگام چرخش و توقف ایجاد میکنند. اما ضعف این لاستیک ها به افزایش وزن آن ها مربوط می شود که بر مصرف سوخت و شتاب آن تاثیر منفی می گذارد. به دلیل کوتاه بودن دیواره جانبی، لاستیک های مورد نظر خشک تر می شوند و احتمال پنچری نیز بیشتر می شود. از طرفی اگر در چاله بزرگی بیفتید، احتمال آسیب دیدن رینگ وجود دارد زیرا فاصله رینگ تا زمین کمتر از فاصله رینگ با لاستیک استاندارد است.
نوع دیگری از لاستیک وجود دارد که دقیقا برعکس لاستیک های دیوار کوتاه است و به تایرهای دیواره بلند معروف است. نسبت تصویر این فریم ها 50 یا بیشتر است. همچنین در برخی از لاستیک های دیوار بلند، ضخامت آج بیش از سه چهارم اینچ خواهد بود. دیواره کناری این لاستیک ها به قدری بلند است که معمولاً برای رینگ های کوچکتر با قطر بین 10 تا 16 اینچ طراحی می شوند. از آنجایی که لاستیک های لانگ وال برای زمین های خارج از جاده طراحی شده اند، آج ناهموار آنها به افزایش فاصله از زمین کمک می کند و همچنین احتمال پنچری را کاهش می دهد. از سوی دیگر، لاستیک دیواره بلند باعث می شود که خودرو کمی نرم تر شود و کشش حتی در جاده های سخت بهبود یابد. البته عبور از پیچ های تند با لاستیک های دیوار بلند کار آسانی نیست و حتی چسبندگی خودروها نیز اندکی کاهش می یابد. پاسخ فرمان نیز ممکن است به دلیل خاصیت ارتجاعی بالای لاستیک های ذکر شده تحت تاثیر قرار گیرد و رانندگان در چرخاندن فرمان احساس تاخیر کنند. در خودروهایی با موتورهای کوچکتر، ممکن است گشتاور نیز کاهش یابد زیرا موتور در چرخاندن این چرخ های بزرگتر و چاق تر مشکل دارد.