فریدون جیرانی با «نام من، مینا» به سینما برمی‌گردد | کدام بازیگر «مشرقی» فیلم جدید جیرانی می‌شود؟

تبلیغات بنری


شهروندی آنلاین: فریدون جیرانی که در سال‌های اخیر به عنوان مجری و مجری برنامه‌های گفت و گو مطرح شده است، قصد دارد «اسم من مینا است» را به عنوان کارگردان جلوی دوربین ببرد.

الجیرانی علاوه بر کارگردانی، تهیه کنندگی این پروژه را نیز بر عهده دارد و امیر عربی نیز فیلمنامه این اثر را نوشته است. این فیلم قرار است برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر امسال به نمایش درآید.

آخرین فیلم الجیرانی با عنوان «گیج» و محصول سال 2017 بود که این فیلم در سال 2018 اکران شد و پس از آن الجیرانی پروژه سینمایی دیگری را شروع نکرد و به کارگردانی سریال «آبی» بسنده کرد نهنگ» که با واکنش های نسبتاً منفی مواجه شد.

در شش سال گذشته که گرانی بیشتر به اجرای برنامه های گفت و گو محور فیلم یا فعالیت های روزنامه نگاری در قالب تولید پادکست و مقاله نویسی می پرداخت، به نظر می رسید که این کارگردان و تاریخ نگار سینمای ایران دیگر فیلم جدیدی را در سینما قرار نخواهد داد. پیشانی دروبین اما به نظر می رسد الجیرانی مصمم است شانس خود را به عنوان کارگردان در قرن جدید بیازماید.

الجیرانی در سال 1360 با نوشتن فیلمنامه فیلم بسکرها فعالیت خود را در سینما آغاز کرد و تا سال 1366 که فیلم سعود را کارگردانی کرد 7 فیلمنامه دیگر نوشت. شکست سعود در اکران باعث شد الجیرانی بیش از یک دهه از کارگردانی کناره گیری کند و در این مدت بیشتر به عنوان فیلمنامه نویس یا مشاور فیلمنامه در سینما کار می کرد. اما در سال 1377 فصل جدیدی در کارنامه الجیرانی آغاز شد. الجیرانی در سال جاری در پی فضای باز ایجاد شده پس از انقلاب دوم خرداد و روی کار آمدن دولت اصلاحات، فیلم «قرمز» را با بازی محمدرضا فروتن و حدیث تهرانی تولید کرد که اکران عمومی موفقی داشت و هر دو فیلم آن. بازیگران اصلی جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین دریافت کردند.

فریدون گرانی با فیلمی به سینما بازگشت

گرانی با کارگردانی فیلم جنجالی آب و آتش با بازی پرویز برستوی، لیلا حاتمی و مرحوم آتیلا پیسیانی به دهه 1470 پایان داد. دهه 1480 برای او تقریباً آرام بود و موفقیت یا شکست بزرگی به دست نیاورد تا اینکه در آخرین سال این دهه فیلم «من یک مادر هستم» را کارگردانی کرد که با نگاتیوهای زیادی در سینما مواجه شد. این فیلم که داستان تجاوز یک دوست خانوادگی به دختر 19 ساله، کشته شدن مرد توسط دختر و محکوم شدن دختر باردار به اعدام را به تصویر می‌کشد، با مخالفت شدید برخی گروه‌ها مواجه شده است. در نهایت با ایجاد تغییراتی در فیلم، اعتراضات کمتر شد و فیلم زودتر از آنچه که باید اکران شد.

فریدون گرانی با فیلمی به سینما بازگشت

بزرگترین دستاورد سینمایی گیرانی در دهه 1890 سکوت بود، فیلمی متاثر از سبک های ژانر نوآر که گیرانی آن را دوست داشت و با بازی الناز شاکردوست و نوید محمدزاده، دو ستاره جوان سینمای ایران که می توانستند موفقیت فیلم را در گیشه تضمین کنند. «سکوت» به یکی از 10 فیلم پرفروش سال 2016 تبدیل شد و بر اساس موفقیت این فیلم، الجیرانی سال بعد «گیج» را با همین حال و هوا و با بازی بهرام رادین جلوی دوربین برد. یک ضربه کامل شکست باکس آفیس بعد از اکران ناموفق «سرگردانی» به نظر می رسید کار الجیرانی در سینما به پایان رسیده است، به خصوص که او در دهه هفتاد زندگی اش بود و معمولا سینمای ایران خاطرات خوبی از کارگردانان در سنین بالا پشت دوربین ندارد. اما در هفتاد و دو سالگی با تغییر فضای سیاسی کشور، همسایه هایم اسب او را برای تماشای فیلم جدید زین کردند.

الجیرانی به دور از سینما، اجرای برنامه تلویزیونی «هفت» را از سال 1388 آغاز کرد و این کار را تا سال 1390 ادامه داد. به گفته کارشناسان، جلسه او بهترین و بی طرف ترین جلسه این برنامه است. همچنین سری دوم «مرگ تدریجی یک رویا» و «رویای تعبیر وارون 1» دو مجموعه تولید جیرانی برای تلویزیون هستند. اولی محکومیت روشنفکران غربی و تمجید از ارزش های محلی است و دومی سریال امنیتی با محوریت مسائل هسته ای.

معمولاً نام خانوادگی شخصیت اصلی یا یکی از شخصیت های فیلم ها و سریال های الجیرانی المشرقی است. باید دید این بار کدام بازیگر نقش مشرق الجیرانی را بازی می کند و فیلم جدید او با توجه به نام زنانه اش چه نسبتی با تحولات چند سال اخیر جامعه ایران دارد.

تبلیغات بنری

hamshahrionline به نقل از تینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *