شهروندی آنلاین: روزی روزگاری فیلمهایی که گواهینامههای افتخار، نشانهای افتخار یا موفقیتهای نقدی دریافت میکردند، اعتبار و اهمیتی در بین سینمادوستان، دست اندرکاران سینما، مسئولان و سیاستگذاران فرهنگی و هنری کشور پیدا کردند. اما حالا چند سالی می گذرد و موفقیت در گیشه تنها معیار موفقیت مسئولان و بیشتر افرادی است که در صنعت سینما کار می کنند. تماشاگران سینما هم عادت می کنند غذایی که برایشان پخته می شود و در مقابلشان قرار می گیرد و کم کم ذائقه آنها به چیزی که فقط موجود است عادت می کند. همچنین اتفاق میافتد که به ازای هر فیلمی که فروش بیشتری در گیشه کسب میکند، عموم مردم به اشتباه فروش آن را نشانه کیفیت آن میدانند و مسئولان به عمد افزایش فروش را به درستی سیاستهای خود نسبت میدهند. در ظاهر، همه چیز خوب است، اما این تمام واقعیت نیست. فیلمی که تنوع نداشته باشد در نهایت یک جایی تکراری می شود و فروش سقف به طبقه پایین می آید و مخاطب از دست می رود. دیر و زود است اما سوخت ندارد. فعلاً تا این اتفاق نیفتد، دل همه پر از پرفروش خواهد بود. امسال سه فیلم به فروش بیش از 100 میلیارد تومان دست یافتند که دیگر سازندگان و سازندگان را وسوسه می کند تا فیلم های خود را برای ورود به باشگاه 100 میلیاردی اکران کنند. اما چند فیلم این توانایی را دارند؟ فرمول ورود به باشگاه 100 میلیاردی چیست؟ در تاریخ سینمای ایران تنها 5 نفر وارد این باشگاه شده اند. «فسیل»، «هتل»، «تگزاس 3»، «تمساح خونی» و «مست عاشق». شاید با دیدن این فیلم ها بتوان به این فرمول پی برد.
مسکن باش
دومین و سومین فیلم 100 میلیاردی سینمای ایران را معروف ترین کارگردان تاریخ سینمای ایران مسعود عطیبی ساخته است. «هتل» حدود 276 میلیارد تومان و «تگزاس 3» حدود 172 میلیارد تومان فروختند. کمدی های اطیابی پر از شوخی های خط قرمز و پژمان جمشیدی است. علاوه بر این، سرعت تولید و شناخت سلیقه مخاطب در این نوع کمدی از دیگر عوامل مهم موفقیت آثار عطیبابی است.
کمدی باش
از 5 فیلم باشگاه 100 میلیارد، 4 فیلم کمدی و یکی درام تاریخی است. بدون حضور بازیگران ترک با وجود شهاب حسینی و پارسا پیروزفر برای Drunk in Love غیرممکن بود که به این میزان فروش دست پیدا کند. پس اگر کسی می خواهد برای پیوستن به باشگاه 100 میلیاردی یک فیلم غیر کمدی بسازد، باید بداند که تقریبا غیرممکن است. کمدی ها برای رسیدن به تعداد لازم برای ورود به باشگاه باید به محبوبیت بازیگر اصلی و البته داستان ساده تکیه کنند. با این مقیاس از رویدادهای اجتماعی، مردم چیزهای پیچیده را نمی خواهند.
زیاد روی پرده باشید
«فسیل» حدود یک سال، «هتل» حدود ۶ ماه و «تمساح خونین» حدود ۴ ماه اکران شدند. «مست عشق» و «تگزاس 3» در مدت زمان کوتاه تری بیش از 100 میلیارد تومان فروختند. اما مسلماً انتشار بلندمدت در رسیدن به 100 میلیارد تومان نقش بسزایی دارد. البته از ابتدای امسال تصمیم بر این شد که هیچ فیلمی بیش از 14 هفته اکران نشود و در صورت اجرای واقعی این قانون فیلم ها برای رسیدن به مرز 100 میلیارد کار سختی خواهند داشت. زمانی که تصمیم به لغو اکران فیلم «تمساح خونین» به دلیل این قانون گرفته شد، تهیه کننده آن اعتراض کرد و اعلام کرد: «تمساح خونین اولین فیلمی است که قانون و آیین نامه جدید شورای سندیکا در سال 1403 را شامل می شود، هرچند که فیلم سومین فیلم پرفروش هفته قبل از تعطیلات تاسوعا و عاشورا برای من این سوال پیش می آید که چرا فیلم هایی که هنوز هم مخاطب دارند و در هفته چهاردهم به دلیل پتانسیل شان از فروش خوبی برخوردارند، چرا با پایان مواجه می شوند؟ یا محدودیت در انتشار؟
hamshahrionline به نقل از تینو