شوخی خطرناک با خدمات امدادی و درمانی ادامه دارد | تنها مزاحمانی که بلاک نمی‌شوند

تبلیغات بنری


تینو – مریم سرخوش: آزار و اذیت در اورژانس که به تماس های آزاردهنده یا آزاردهنده با اورژانس معروف است، نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورها یک مشکل مهم است. هیچ کشور توسعه یافته یا در حال توسعه ای وجود ندارد، از آمریکا و کانادا گرفته تا استرالیا، آلمان، ژاپن، چین، فیلیپین، اندونزی، ایران و غیره.

هکرهایی که گاهی ماموریت های ساختگی انجام می دهند و شاید لحظه ای شادی را برای خود رقم بزنند اما به دلیل دخالت نیروهای امدادی از دریافت خدمات امداد و نجات به موقع افراد بی گناه جلوگیری می کنند و ممکن است جان آنها در خطر باشد. در ایران تقریباً 4 تا 5 درصد تماس‌های اورژانسی مزاحمت تلفنی است، یعنی حدود 700 تا 750 تماس در روز مربوط به این سازمان است.

هر چند گفت اسماعیل فراهانی، معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران به گزارش همشهری، اورژانس دارای الگوریتم مرتب سازی تلفن است که بر اساس آن معاینه انجام می شود و بخشی از تماس های مزاحم شناسایی می شود، اما به طور کلی فقط برای شماره هایی که آمار آزاردهنده بالایی دارند پرونده تشکیل می شود.

یک قانون برای همه مزاحمان

قانون خاصی در خصوص مجازات هکرهای سازمان های امدادی مانند اورژانس، آتش نشانی و پلیس در ایران وجود ندارد، اما دو ماده برای جرم انگاری مزاحمت تلفنی در کشور در نظر گرفته شده است که ماده 641 قانون مجازات اسلامی است. ماده 641 قانون مجازات اسلامی. چه کسی در انتظار 6 ماه زندان برای هکرهای تلفن است. بر اساس مفاد ماده (1) اصلاحی قانون تبصره (2) ماده (14) قانون تأسیس شرکت های مخابراتی، شرکت مخابرات می تواند ارتباط تلفنی پر سر و صدا را به مدت یک هفته قطع کند. تکرار این کار برای بار سوم ممکن است منجر به جمع آوری دائمی خط تلفن مشترک شود.

این نکته مورد تایید نماینده فنی و عملیات اورژانس استان تهران است و وی در پاسخ به این سوال که موانع کنترل هکرهای تلفن اضطراری چیست، می گوید: در قوانین مزاحم مجازات هایی که در نظر گرفته شده بازدارنده نیست. و مجازات هایی که در نظر گرفته می شود بازدارنده نیست. مسئله اساسی در اینجا این است که بین کسانی که تجهیزات امدادی را مختل می کنند و کسانی که این شرایط را برای یک فروشگاه، فروشگاه یا خانه ایجاد می کنند، تفاوتی وجود ندارد. قوانین باید شامل جرایم سختگیرانه تر و بازدارنده برای آزار و اذیت و تماس های مزاحم با خدمات اضطراری باشد.

البته فرحانی از پیگیری سازمان اورژانس در این زمینه خبر می دهد و تایید می کند: ماموریت امداد و نجات و دستگاه های خدمات رسان به ثانیه و دقیقه متصل است و امیدواریم با تصویب قانون در مجلس، مجازات ها تشدید شود و جرایم نیز تشدید شود. برای این افراد نفوذی در نظر گرفته خواهد شد. فردی که ناراحت می شد اگر بداند جریمه هنگفتی در انتظارش خواهد بود قطعا جرات چنین کاری را نخواهد داشت.

فقط برای این افراد پرونده تشکیل می شود

فراهانی درباره مزاحمت هایی که قانون پیگیری می کند، می گوید: ما هیچ مانعی برای پیگیری مزاحمت ها نداریم، بلکه فقط اعداد مزاحمت های مکرر استخراج و از طریق دفتر حقوقی شکایت از آنها ارائه می شود. قوه قضائیه همکاری خوبی با ما دارد و پس از طی مراحل لازم حکم خود را در این زمینه صادر می کند.

برخی تماس‌ها با اورژانس منجر به اعزام نیروهای امدادی و آمبولانس می‌شود و سرانجام ماموریت به دلیل اختلال انجام می‌شود. در چنین حالتی ممکن است شخص دیگری از خدمات خودداری شود. فراهانی در پاسخ به این سوال که آیا باید سختگیری بیشتری برای ردیابی و شناسایی هکرها وجود داشته باشد، گفت: روزانه به طور متوسط ​​700 تا 750 تماس اسپم داریم و اگر بخواهیم همه را به دستگاه قضایی ارسال می کنیم. به دلیل یک تماس آزار دهنده، سیل عظیمی از پرونده ها شکل می گیرد و روند رسیدگی به آنها را مختل می کند. به همین دلیل است که مرحله اول تکراری است و اختلالات بارها تکرار می شود. در مراحل بعدی در مورد سایر اختلالات برای کاهش آنها تصمیم گیری خواهد شد.

باید کار فرهنگی کرد

معاون فنی و عملیاتی اورژانس استان تهران بر ضرورت ارتقای فرهنگی تاکید می کند و می گوید: رسانه ها در خصوص آسیب های ناشی از هکرهای تلفن های اورژانسی خوب عمل می کنند، اما لازم است سایر دستگاه های مسئول در حوزه های فرهنگی و اجتماعی نیز این موضوع را رعایت کنند. در این موضوع مداخله کرده و به ارتقای فرهنگ منجر شود. یکی از این نهادها، وزارت آموزش و پرورش است که می تواند اهمیت و ارزش امدادرسانی را از سنین پایین در مهدکودک ها و مدارس آموزش دهد. کودکانی که چنین آموزش هایی را می بینند و از ارزش چنین خدماتی آگاه می شوند یا می دانند که این نوع جنایت برای آنها چه در پی دارد قطعاً در زمره هکرهای تلفن قرار نمی گیرند.

هکرها در محیط شرایط سخت را درک می کنند

چندی پیش جریمه متفاوتی برای 2 مورد ناراحتی اورژانسی، شستن آمبولانس در نظر گرفته شد. بر اساس اطلاعیه اورژانس تهران، این دو نفر 13 بار با اورژانس تماس گرفتند و در تماس های خود به دروغ گفتند مریض هستند، آدرس اشتباه به اورژانس دادند، پیشنهاد ازدواج دادند یا لیست خرید ارائه کردند. کم کم این تماس ها باعث اختلال در ارائه خدمات شد و در نهایت برای آنها پرونده تشکیل شد.

فراهانی درباره تأثیر این گونه جرایم اجتماعی در کاهش آزار و اذیت می گوید: با هماهنگی مسئولان دستگاه قضایی، مجازات مزاحمان اورژانس به سمت ارائه خدمات اجتماعی سوق داده شد. این جریمه به ابتکار قوه قضائیه انجام شد و بسیار خوب بود. البته ما انتظار نداریم که این گونه جرائم عامل بازدارنده بزرگی باشد، اما آنچه از این منظر حائز اهمیت است این است که فرد در یک محیط کار اضطراری قرار می گیرد و با چشم خود اهمیت و ضرورت گزارش را می بیند. سیستم می تواند جان فرد را نجات دهد.

وی تأیید می کند که این جنایات می تواند منجر به هشدار مزاحمان شود و آنچه ما متوجه شدیم این است که 100 درصد این افراد پس از گذراندن این دوره اظهار ندامت می کنند. زیرا در این بازه زمانی با عملیات نجاتی که برای نجات یک فرد تصادفی، سکته قلبی، سکته مغزی، حتی مادر باردار و… انجام می شود، مواجه می شوند و اهمیت و حساسیت کاری را که نیروهای اورژانس انجام می دهند را می بینند. .

ادامه مطلب

به دلیل مأموریت رسمی، یک نفر فلج شد

با آهنگ جدید آزار دهنده اضطراری تبدیل می شوند

آمارهای عجیب در مورد هکرهای تلفن در خط اضطراری

کدام شهرستان ها بیشترین و کمترین مزاحمت تلفنی را دارند؟ اضطراری آیا آنها دارند

هکرهای تعطیلات نیز از کنترل خارج شده اند اضطراری آنها آن را نمی گیرند

چرا شماره هکرها مسدود نمی شود؟

فراهانی با اشاره به اینکه بیشترین ناراحتی هایی که برای اورژانس رخ می دهد به صورت فوت، تیترهای دروغین و فحاشی است، خاطرنشان می کند: در سال 1395 تنها یک نفر 115 هزار و 170 بار این سامانه را از کار انداخته است. در سال گذشته بیشترین موارد مزاحمت تلفنی را شناسایی کردیم و تقریباً 18 پرونده تشکیل و در حال پیگیری است. از تمامی هکرهای تلفن شکایت خواهد شد و در ابتدا خطوط آنها مسدود و با صاحب خط تماس گرفته خواهد شد، اما اگر تعداد تماس های اسپم زیاد باشد، مشمول جریمه و تعهد خواهند شد.

این مسئول با بیان اینکه چرا شماره های هکر توسط این سازمان مسدود نمی شود، می گوید: ما می توانیم این کار را انجام دهیم اما نتیجه ما این است که هیچ شماره ای مسدود نشود. از آنجایی که فرد مزاحم نیز ممکن است در یک بازه زمانی با مشکل یا حادثه ای مواجه شود، مسیر ارتباط اضطراری او نباید مسدود شود.

کشورها در مواقع اضطراری با متجاوزان سختگیر هستند

آمریکا شاید معروف ترین کشور برای تماس های مزاحم است که گاهی منجر به عواقب جدی و مرگبار می شود. اما آنها همچنین در نظر داشتند که مجازات های سنگینی را نیز برای این موضوع اعمال کنند، از جریمه های سنگین و حبس گرفته تا پرونده ای توسط قربانیان علیه متجاوزان.

در کانادا، تماس‌های مزاحم به‌خصوص در شهرهای بزرگ‌تر رایج‌تر است، اما گزارش نادرست به اورژانس پنج سال زندان دارد. در آلمان مجازات متخلفان در این زمینه جریمه نقدی و حبس است.

در استرالیا، کمپین های فعالی برای آموزش مردم در مورد عواقب چنین تماس های مزاحم وجود دارد.

تبلیغات بنری

hamshahrionline به نقل از تینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *