هموطن آنلاین – سید سروش طباطبایی پور: به همین دلیل است که دو سال بعد شمسالعماره، بلندترین بنای تهران در آن زمان، در ضلع شرقی کاخ گلستان به همت معیرالممالک و به خاطر ساختن چنین بناهایی از روی عکسها متولد شد. ساختمان های اروپایی، آنها را ساختمان های کارت پستال می نامیدند.
بیشتر:
این روزها درب کاخ باشکوه شمس العماره در کاخ گلستان با موضوع فرش و زندگی در دارالخلافه به روی علاقه مندان باز شده است تا 11 قالی قجری را در کنار دیوارهای آن به نمایش بگذارند. این قصر باشکوه به همین دلیل نگاهی می اندازیم به شمس العماره، این خورشید ساختمان های سرمایه و فرش های آن در گذشته های دور.
-
معجزات شمس عماره
کاشی های هفت رنگ، آینه کاری های منحصر به فرد، نقاشی های زیبا و سقف های تزئینی تنها بخشی از شگفتی های این بنای 157 ساله است که اکنون درهای خود را به روی عموم باز کرده است، اما شاید مهمترین ویژگی شمس ال آماره ترکیبی از عناصر معماری ایرانی با معماری ایرانی است نکته دیگر اینکه این ساختمان جزو اولین ساختمان های تهران است که در سازه آن از فلز استفاده شده است. شمسالعماره همانطور که گفته شد بلندترین ساختمان تهران در آن روزگار بود که ارتفاع آن با بالای آن به 30 متر میرسد. البته این در حالی است که ساختمان «عالی قاپو» در میدان امام خمینی (ره) اصفهان حدود 18 متر از شمس العماره بالاتر است.
-
یاد شاهزاده خانم در قلب دارالخلافت
البته موضوع توجه به ساعت و زمان به دوران پارینه سنگی برمی گردد، اما استفاده از ساعت در بالای این بنای دوره قاجار نشان از مدرن بودن آن دارد. گفته می شود ساعت ساختمان شمس العماره را ویکتوریا ملکه بریتانیا به شاه قاجار هدیه داد و پس از ساخت شمس العماره بر بالای بنای آن قرار گرفت. این ساعت همچنین زنگ بلندی داشت که در شهر شنیده می شد، صدایی کر کننده که حتی همسایگان قصر از شنیدن آن امتناع می کردند. بنا به دستور شاه تصمیم گرفته شد صدا خاموش شود که البته دستکاری ساعت و از کار افتادن آن است.
-
داستان فرش
به نظر می رسد فضای شمس العماره در بیان داستان های قالی ها کمک می کند. یکی از فرش های این موزه سجاده ناصرالدین شاه قاجار است. فرش یک و نیم متر مربعی که شاه قاجار بر آن نماز خواند و در سفرنامه خود از آن یاد کرد. این فرش کار غلومریزو کرمانی است و از نظر کیفیت و زیبایی و تزیین بی نظیر است. برگزارکنندگان این رویداد امیدوارند در آینده مجموعه فرش های عمارت شمس العماره کاملتر شود.
فرش سمت چپ: فرش کرمان و احتمالاً سجاد ناصرالدین شاه
موزه های مدرن امروزی به جای اشیاء، بر روایت تمرکز دارند. یعنی بازدیدکنندگان در کنار دیدن اشیای موزه با فضای موزه نیز در ارتباط هستند و این دو شی و فضا دست به دست هم داده و بازدیدکننده را برای لحظه ای در فضای تاریخی قرار می دهند. از آن زمان. بازگشایی عمارت شمس العماره و نمایشگاه فرش های آن دوران برای رسیدن به چنین هدفی طراحی شده است. برای به نمایش گذاشتن این 11 فرش قجری که از گنجینه میراث جهانی کاخ گلستان انتخاب شده اند، به محوطه نمایشگاه علاقه نشان داده اند. یعنی میتوان از فرشهای بزرگتر یا بیشتر برای نمایشگاه استفاده کرد، اما از آنجایی که برگزارکنندگان این رویداد فرهنگی میخواستند علاوه بر فرش، توجه بازدیدکنندگان را به فضای هنری ساختمان شمسالعماره جلب کنند، از آن استفاده کردند. تعداد محدودی فرش، اما برای غنای موزه شکل 11. فرش آن زمان بر روی دیوارهای این بنا گذاشته شد.
عکس ها: همشهری / عکس های جدید: حامد سهری