تینو – مریم سرخوش: وزیر پیشنهادی بهداشت برای دولت چهاردهم بالاخره مشخص شد؛ دکتر محمدرضا ظفرخندی زاده، فلوشیپ جراحی عروق و تروما. بسیاری از همکارانش او را یکی از ارکان مهم تیم های اورژانس در جنگ ایران و عراق و عمل های جراحی موفقیت آمیزش معرفی می کنند، زیرا او به عنوان جراح داوطلب برای کمک به مجروحان به جبهه های جنگ ایران و عراق اعزام شد. جنگ و البته رفتار خوبش با مردم، چون در دوران مدیریتش دسته ها و طبقات مختلفی داشت.
به گفته کارشناسان نظام سلامت، اگر ظفرکندی زاده از مجلس رای اعتماد بگیرد، کار سختی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش رو خواهد داشت و نقاط قوت و ضعف او می تواند مسیر را هموار یا پر چالش کند. کارشناسان سلامت نظرات متفاوتی در مورد آنچه پیش رو دارند دارند.
وزیر بهداشت توسط پزشکیان کیست؟
محمدرضا ظفرقندی زاده، متولد 1337 در تهران، پزشک، متخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است. وی در سال 1355 در رشته پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد و در سال 1362 در حالی که هنوز دستیار فوق تخصص جراحی عمومی بود به عنوان جراح داوطلب به جبهه های جنگ ایران و عراق اعزام شد. پس از بازگشت از جبهه های نبرد حق و باطل و گذراندن دوره دستیاری جراحی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، در سال 1368 موفق به اخذ درجه استادیاری شد و سپس در سال 1370 دوره فلوشیپ جراحی عروق و تروما را آغاز کرد. در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی.
از جمله فعالیت های اجرایی وی، ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال 1376 تا 1384، عضویت در هیات امنای مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور در سال 1378 و عضویت در شورای عالی نظام پزشکی بوده است. . سازمان در سال های 1379 تا 1383، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران (دو دوره) 1378 تا 1388 و 1396 تا 1379، عضو شورای عالی بیمه خدمات پزشکی در سال 1398، مدیر گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی تهران. علوم از سال 1391 تا 1380، رئیس مرکز تحقیقات تروما و جراحی بیمارستان سینا از سال 1391 تاکنون، رئیس شورای عالی نظام پزشکی از سال 1396 تا 1397، رئیس انجمن جراحی عروق ایران از سال 1398 تاکنون، رئیس انجمن علمی تروما ایران از سال 1396 تا 1400 و …
2 ویژگی مهم
یکی از مهم ترین نکاتی که هر فردی در پذیرش مسئولیت باید داشته باشد، پذیرش است، چه در حوزه عمومی (مردم) و چه در حوزه خصوصی (ارائه دهندگان خدمات سلامت).
این نکته ای است که دکتر رضا لاریبور از اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم و معاونت فنی و نظارت بر مقررات نظام پزشکی به آن اشاره کرده است. شهروندی آنلاین وی می گوید: هرکسی که وزارت بهداشت را با همه مشکلات و رنج ها قبول کند باید خودش را فدا کند و این دو خصلت در دکتر ظفرقندی زاده وجود دارد. وی دو دوره ریاست سازمان نظام پزشکی و بزرگترین دانشکده علوم پزشکی کشور (تهران) را بر عهده داشت و به همین دلیل در هر دو حوزه تخصصی و دانشگاهی از چهره های برجسته و شناخته شده ای است. متدین و مخلوق است و ریاست انجمن علمی تخصصی حاکی از توانایی او در کار علمی و حرفه ای است.
لاریبور ادامه می دهد: او در حوزه اجتماعی با مردم و در زمینه دین، علوم سیاسی و سایر علوم ارتباطات زیادی دارد و همین امر باعث شده تا شخصیتی جامع در مورد او شکل بگیرد و مردم از او شناخت کافی داشته باشند. . با توجه به اینکه نخست وزیر چهاردهم خود پزشک است، پیش از این وزیر بهداشت بوده و سابقه عضویت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را نیز در چند دوره دارد و پیش بینی می شود وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پرورش باشد. آموزش پزشکی یک خدمت کاملا موفق است و در هر سه زمینه هیچ ایرادی ندارد
البته به گفته وی این امر جز با حمایت رئیس جمهور و فردی که کاریزما لازم برای مدیریت این امر را داشته باشد محقق نمی شود. اما لازم است دکتر ظفرقندی زاده یا هر فردی که سمت وزارت بهداشت را در اختیار دارد به این سه گانه پایبند باشد. از جمله رابطه با دولت، ارتباط با مردم و ارتباط با ارائه دهندگان خدمات سلامت. علاوه بر این باید به دانشجویان این رشته توجه کامل شود چرا که وزارت بهداشت یک وزارتخانه جامع است و وزیر آن باید توانمند باشد.
تفاوت سنی را باید در نظر گرفت
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی درباره کوتاهی های وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای هدایت وزارت بهداشت می گوید: دکتر ظفرقندی زاده باید سال ها پیش انتخاب می شد. او اکنون بیش از 60 سال سن دارد، سطح دوندگی متفاوتی دارد و در بین افراد مسن محافظه کار نیست. در حال حاضر تفاوت نسلی در نظام سلامت وجود دارد و شاید وزیر مسنتر اگر گروههای سنی جوانتر را در پایینترین سطح نظام سلامت دریافت نکند، میتواند یکی از مشکلات دکتر ظفرقندیزاده یا شخص دیگری باشد.
البته از نظر لاریبور مهمترین عامل برای حل این مشکل تیمی جوان، آگاه، جنگنده، مجارستانی و شجاع است. اگر از این افراد در کنار وزیر بهداشت در دانشگاه های علوم پزشکی، معاونت های وزارت بهداشت و حتی مدیران میانی استفاده شود، نوید روزهای خوبی برای سلامت مردم در روزهای آینده خواهد بود.
گزینه های زیادی وجود داشت
با توجه به شرایط موجود و با در نظر گرفتن روابط بین افراد، گروه ها و جنبش های صنفی و سیاسی موثر حول محور رئیس جمهور، یکی از بهترین گزینه ها دکتر ظفر قندی بود که می توانست بر اساس صنف خود انتخاب شود. و وابستگی سیاسی پس زمینه ها و روندها
دکتر کیانوش جهانپور، رئیس سابق روابط عمومی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار هاشمی آنلاین گفت: معتقدم در وزارت بهداشت برخلاف سایر وزارتخانه ها همیشه گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد و تنوع و فراوانی توانمندی ها را شاهد بوده ایم. و افراد شایسته، و می توانست یک چک لیست بسیار طولانی تر باشد
جهانپور در پاسخ به این سوال که آیا دکتر ظفرقندی زاده سابقه خوبی در حوزه سلامت دارد و آیا می تواند تضمین کننده موفقیت در وزارت بهداشت باشد، می گوید: مشکلاتی در نظام سلامت وجود دارد، برخی مشکلات مختص این حوزه است و برخی دیگر مختص این رشته هستند. آنها پیامدهای حوزههای دیگری مانند اقتصاد و روابط بینالملل هستند که در درجه دوم بر وزارت بهداشت و نظام سلامت تأثیر میگذارند.
وی با اشاره به یک اصطلاح رایج در حوزه نظام سلامت با شروع به کار هر دولت جدید می گوید: هر دولتی که می آید، می گویند در مقطع حساس کنونی هستیم. اما به جرأت می گویم در رابطه با نظام سلامت، این دوران برای هر وزیر و هر تیمی که بخواهد وزارت بهداشت را در دست بگیرد، یکی از سخت ترین دوران است. بخشی از آن به دلیل مشکلات مزمن و طولانی مدت در نظام سلامت و بخشی به دلیل مشکلات اقتصادی و بین المللی است. بخش ویژه ای از این دره به دلیل روش های اشتباه و یا رکود و رکودی است که در چند سال گذشته در حوزه سلامت رخ داده است، از جمله نوع مواجهه با دارو، تجهیزات پزشکی، درمان، سلامت خانواده، کاهش اشتغال. در این زمینه تقویت نقش وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت، تاخیر در یکپارچه سازی سیستم، تاخیر در برون سپاری یا حمل و نقل و…
جهانپور معتقد است اراده لازم در این زمینه وجود ندارد و نوعی رکود، محافظه کاری یا احتیاط مفرط وجود داشت که باعث پرهیز از ریسک، خلاقیت و پذیرش راهکارهای جدید و تحول در این زمینه شد.
شرایط سخت است
جهانپور با اشاره به اینکه همه این مسائل در ماه های اول بر عهده دولت جدید، وزیر جدید و تیمش خواهد بود، ادامه می دهد: خروج از این شرایط سخت است اما به هر حال بزرگترین سرمایه دکتر ظفرقندی زاده است. رفتار خوب و تجربه ارزشمند بیش از 40 سال او در دوران ریاست جمهوری سال هاست که وجود دارد. وی همچنین در بین تیم های اورژانس دفاع مقدس و سختی های آن دوران حضور داشت که کوله باری از تجربه را برای او فراهم کرد.
وی ادامه می دهد: البته هنوز از برنامه و رویکردی که برای حل مشکلات بهداشتی و ظرفیت سازی دارند اطلاعی نداریم. به ویژه اینکه چقدر با رئیس جمهور که برای اولین بار هم پزشک و هم وزیر بهداشت شد، برخورد کرد. منطقی باش باید منتظر انتشار برنامه های وزیر پیشنهادی باشیم.
کارنامه هیچ ربطی به عملکرد و شخصیت افراد ندارد
دکتر یاسر داوودیان، رئیس بنیاد بیماری های خاص نیز درباره انتخاب مدیرعامل جدید وزارت بهداشت به همشهری گفت: انتخاب وزرای دولت چهاردهم طبیعتا تاثیر مستقیمی بر وضعیت فعلی خواهد داشت. در مورد دکتر ظفرقندی زاده به عنوان وزیر بهداشت یا هر فرد دیگری که انتخاب می شود، ابتدا باید شرایط فعلی وزارتخانه رعایت شود. بهترین توصیه این است که از هوای خودشیفتگی و سوء مدیریت در مورد مدیریت سلیقه خودداری کنید.
وی با اشاره به اینکه حوزه سلامت بسیار مهم است و با توجه به منویات مقام معظم رهبری باید سلامت جامعه را در اولویت قرار داد، ادامه می دهد: البته معتقدم در هیچ وزارتخانه ای وزیر نقش اصلی را ندارد و افرادی که در داخل گروه انتخاب می شوند، از جمله مدیران کل، نقش اصلی را ایفا می کنند. البته هنوز نمی دانیم که دکتر ظفرقندی زاده با مجلس به چه شرایطی می رسد و انتخاب می شود یا خیر، اما هر فردی که در این سمت می نشیند باید پروتکل ها را رعایت کند.
بزرگترین مشکلی که وزارت بهداشت با آن مواجه است، نبود مدیر شایسته است و این کار را نیمه تمام کرده است
داودیان در خصوص اینکه آیا با توجه به سوابق وزیر پیشنهادی می توان به موفقیت وی در راس حوزه سلامت امیدوار بود، می گوید: سوابق افراد ربطی به عملکرد و شخصیت آنها ندارد. او ممکن است در انجمن های مختلف یا در نظام پزشکی موفق باشد، اما تضمینی نیست که بتواند در وزارت بهداشت هم فعالیت کند. باید منتظر ماند و دید که از عهده این وزارتخانه بر می آید یا خیر.
رئیس بنیاد بیماری های خاص با تاکید بر اینکه برای کسانی که می خواهند با هر نوع تفکر و برنامه ای وارد این عرصه شوند، مهم است، می گوید: حوزه های مختلفی در وزارت بهداشت وجود دارد، از ارز دولتی، تجهیزات پزشکی گرفته تا موضوع. پزشکی و درمان بیماران نادر و صعب العلاج و… صرفاً در نظر گرفتن یک موضوع چون کارهایی در نظام پزشکی انجام شده و در وزارت بهداشت نیز تکرار خواهد شد، مسئله زمان حال ما نیست.
فرزندپروری یک نظام سلامت است
بزرگترین مشکل در وزارت بهداشت است
به گفته داودیان، بزرگ ترین مشکل پیش روی وزارت بهداشت، نبود مدیر صالح در توضیح بیشتر می گوید: این مشکل باعث شده تا همه کارها نیمه تمام بماند و این یک مشکل است. سوال اینجاست که آیا دکتر ظفر قندی فرد یا هرکس دیگری می تواند بیاید و این شرایط را تسویه کند یا مانند وزرای قبلی فقط به وعده ها عمل می کند؟ ما اکنون به فردی نیاز داریم که پدر نظام سلامت باشد، مدیریت درستی داشته باشد، تصمیمات درست بگیرد و بد اخلاقی نکند. به کسانی که به بودجه احترام می گذارند و آن را عادلانه تقسیم می کنند.
وی با تاکید بر لزوم شفاف سازی تعاریف ادامه می دهد: مصداق بارز آن این است که دو دولت قبل سند بیماری های نادر را ابلاغ کردند اما وزارت بهداشت آن را اجرا نکرد. در این مورد چه انتظاری می توانیم داشته باشیم؟ او یا هرکس دیگری که در این جایگاه خواهد نشست باید بداند که با چه موضوعات و مسائلی روبرو خواهد شد و چگونه می خواهد آنها را حل کند.
hamshahrionline به نقل از تینو