روایت خشک شدن یک دریاچه مهم در ایران | ساکنان منطقه به کجا مهاجرت کردند؟

تبلیغات بنری


به گزارش سایت تینو، محمد ناصر راد تهیه کننده این مستند گفت: این مستند به مهاجرت ساکنان اطراف دریاچه بختگان به حاشیه شهر شیراز می پردازد.

نصری راد گفت: در چند سال گذشته بر اثر بی توجهی ها، باتلاق های استان فارس یکی پس از دیگری تخریب شده و جز شوره زارها از پرشان، کفتر، طشک و بختگان چیزی باقی نمانده است. در این مستند نگاهی رضایت بخش به موضوع مهاجرت اجباری ساکنان سکونتگاه های باستانی نزدیک دریاچه بختگان داشتیم.

کتایون با تمجید از زراوکین که زندگی او در فیلم مستند کتایون به تصویر کشیده شده است، گفت: این فیلم به زندگی مهاجران این مناطق و آمدن به حاشیه شهر شیراز و مشکلات و آسیب های آن می پردازد.

وی افزود: فیلم مستند «کتایون» به تهیه کنندگی رضا دانش بژوه در دفتر شیراز انجمن سینمای جوانان ایران شنبه 7 مهر ساعت 20:30 و دوشنبه 9 مهر ساعت 15:30 در سینما ملت اکران می شود. مجتمع (41). جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران).

ناصر راد گفت: محمد درویش مشاور محیط زیست مستند کیتون بود و پارسا ارجمی آن را به انگلیسی ترجمه کرد.

دست اندرکاران این مستند: محمدناصر راد، فیلمبردار، طراح صحنه و تدوین، مسیحا رحیمی، تصویربردار، اسماعیل پرویزی، معاون تولید و صدابرداری، هادس سالارونوند، دستیار تهیه کننده، علیرضا شاه سواری فرد، دستیار کارگردان و برنامه ریز، فرناز فتحی زاده، عکاس. سعید قلباش طراح لباس، مهرداد صدر نفیسی کارگردان، سهراب اشرف معاونت تولید، سعید خادم مدیر خرید، اصغر برقع روابط عمومی، پروانه دری مشاور رسانه ای و عبدالمجید غیبی طراح هستند. پوستر مستند فیلم قطیون.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از ۶ مهر تا ۱۱ آبان ماه ۱۳۰۳ برگزار می‌شود.

دریاچه بختیکان در حدود 130 کیلومتری شرق شیراز قرار دارد و پس از دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه مرکزی ایران است که در شهرهای نی ریز، استبان، بختگان، و ارسنجان طول دارد. استانداری فارس. این دریاچه خانه زمستانی پرندگانی بود که از روسیه و دشت های سیبری به ایران مهاجرت کردند.

ساخت سد درودزین در سال 1351 هجری شمسی باعث کاهش جریان آب رودخانه کر به دریاچه بختگان شد. سپس با احداث سد سوند بر روی رودخانه سوند و در منطقه ای به نام تنگه بالاگی، سیلاب های رودخانه سوند به رودخانه کر نرسید و سد دیگری به نام ملاصدرا در منطقه ای به نام تنگ براق و بالاتر احداث شد. سد درودزین که باعث شد آب به دریاچه نرسد. به گفته کارشناسان وجود سه سد درودزین، سیوند و ملاصدرا بر فراز دریاچه بختگان بر روی رودخانه های کر و سیوند که منبع اصلی تامین آب این دریاچه هستند، منجر به خشک شدن این حوضه آبی شد. .

با خشک شدن دریاچه بختگان، پرندگان مهاجر و مهاجر دیگر به بختگان نیامدند، در نتیجه اکوسیستم مختل شد و کویر به عنوان مهمان ناخوانده، دیستوپیا منطقه شد. البته برخی از آنها دریاچه پشت سد سوند را برای سکونت انتخاب کردند.

محمد نصری راد پیش از این مستند «آب فروش» را با موضوع آثار خشک شدن دریاچه بختگان کارگردانی کرده بود.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *