به گزارش تینو، کنترل واردات خودروهای فرسوده از یک هفته پیش و پس از تصویب شورای دولت ابلاغ شد، اما تنها یک هفته پس از ابلاغ آن توسط محمد مخبر، معاون اول دولت سیزدهم بانک مرکزی، وی اعلام کرد. گفت: اطلاعیه ای صادر کردم مبنی بر اینکه واردات خودروهای فرسوده منوط به تاییدیه و ضوابط افتتاح حساب ارزی است. این موضوع گمانه زنی هایی را درباره توقف واردات خودروهای فرسوده افزایش داد. برخی معتقدند به دلیل محدودیت منابع ارزی نمی توان خودروهای فرسوده وارد کرد. اما داستان چیست؟
داستان اصلی
بانک مرکزی روز شنبه با صدور اطلاعیه ای اجرای طرح واردات خودروهای فرسوده در ابتدا منوط به تشکیل کارگروهی است که در آیین نامه واردات خودروهای فرسوده منعکس شده است.
بر اساس ماده 2 سامانه واردات خودروهای فرسوده، قبل از شروع فرآیند اجرای واردات خودروهای فرسوده، باید تیم کاری متشکل از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه تشکیل شود تا سالانه را تعیین کنند. محدودیت تعداد خودروهای وارداتی و ارزش آنها با توجه به شرایط بازار. بنابراین طبق قانون یکی از الزامات اساسی برای واردات خودروهای فرسوده تشکیل این کارگروه متشکل از 3 وزارتخانه است و با توجه به اینکه هنوز وزرای مربوطه در دولت چهاردهم مشخص نشده اند، این کارگروه تعیین می شود. در دولت بعدی همچنین بر اساس ماده 3، منابع ارزی لازم برای واردات خودروهای فرسوده باید از منابع مورد تایید بانک مرکزی تامین شود.
بانک مرکزی همچنین در اطلاعیه خود تاکید کرده است که واردات این خودروها باید پس از تشکیل تیم کاری انجام شود و در این اطلاعیه هیچ اشاره ای به توقف واردات خودروهای فرسوده نشده است و تنها به متقاضیان توصیه شده است از واردات در سامانه خودداری کنند. زمان حال.
ادامه مطلب
واردات صفر تا صد خودروی دست دوم هزینه واردات خودرو دست دوم چقدر است؟
نتایج خودروهای وارداتی پس از چند روز برای واریز وجوه اعلام شد
بانک مرکزی همچنین اعلام کرد: با توجه به ضرورت تشکیل این کارگروه برای اجرای فرآیند راستیآزمایی و احراز منشأ ارز و همچنین تعیین ضوابط افتتاح حساب ارزی و محاسبه میانگین ارز، لازم است همه اشخاص حقیقی و حقوقی دستورالعمل اجرایی و راستی آزمایی را توسط کارگروه واردات خودروهای فرسوده تهیه کنند.
به نظر می رسد با توجه به روند تغییر دولت ها، بانک مرکزی به جای تشکیل دولت جدید، اجرای طرح واردات خودروهای فرسوده را ترجیح داده و اعضای دولت چهاردهم را که 3 نفر از آن ها در کارگروه واردات خودروهای فرسوده هستند، تعیین کرده است. برای به تعویق انداختن این موضوع، باید در نظر داشت که طرح واردات خودروهای فرسوده مصوبه مجلس و دولت را دارد و به راحتی نمی توان آن را متوقف کرد.
آیا محدودیت های ارزی مانعی برای واردات است؟
اگرچه به نظر نمی رسد طرح واردات خودروهای فرسوده معلق باشد، اما بسیاری معتقدند با توجه به محدودیت منابع ارزی کشور، امکان واردات خودروهای فرسوده وجود ندارد و احتمال کاهش تقاضا برای خودروهای فرسوده وجود دارد. خودروها حداقل افزایش می یابند تا میلیاردها منابع ارزی کشور را شامل شود.
اما در ماده 3 آیین نامه واردات خودروهای فرسوده تاکید شده است که منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودروهای فرسوده باید از محل ارزهای صادراتی، سرمایه گذاری خارجی و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی از جمله ارزهای با مبدا خارجی تامین شود. به این معنی که طبق آیین نامه در حال حاضر برنامه ای برای تخصیص ارز از منابع داخلی وجود ندارد و اجرای این طرح نمی تواند منجر به افزایش تقاضا برای ارز در بازار داخلی شود، مگر اینکه بانک مرکزی در دولت چهاردهم امکان تخصیص ارز برای واردات خودرو از مبادی ارزی، شناسایی اموال مردم وجود دارد.
در صورت امکان واردات خودروهای فرسوده با منابع ارزی خود مردم، پیش بینی می شود حداقل 100 هزار نفری که قبلاً در ثبت نام خودروهای وارداتی صفر کیلومتر ثبت نام کرده اند، با تامین ارز از بازار داخلی شروع به کار کنند. فرصت هایی برای افزایش عرضه تقاضا وجود خواهد داشت.
قیمت برخی خودروهای دست دوم در بازار امارات
hamshahrionline به نقل از تینو