علاوه بر پرداختن به رویدادهای زیبا و فنی امام علی (AS) ، شاید چند مورد برای گفتن در مورد این سریال باشد.
همراه با بازیگر گران قیمت و انتخاب نقش ها و فیلمنامه ها و کارگردانی ، شاید تولید کننده نقش خوبی در این نوع آثار داشته باشد ، به خصوص سریال هایی مانند “امام علی (ع)”.
محمد بکزاده مسئول تولید تولید کننده بود. وی دکترای ادبیات و حقوق از دانشگاه مشهاد و تهران و محقق و محقق در زمینه علوم دینی است. در دهه 1980 ، وی مسئول فیلم و برنامه فیلم و سریال های تلویزیونی شبکه Sima بود و امام علی (AS) را به عنوان اولین سریال مهم مذهبی از زمان انقلاب تولید کرد.
بكزاده به زبان و ادبیات عربی مسلط است و در تحقیقات و تحقیقات در مورد منابع شیعه و سنی برای امام علی (AS) نقش داشته است. البته ، او همچنین دارای یک سری ماندگار از “بانوی” ، “داستان های قدیمی” ، “خاطرات” ، “پدر” ، “زیر خورشید” ، “Tranm” و “ورزشکاران نمی میرند” و تهیه کننده جادوگر.
داستان ستایش رهبر انقلابی از فیلمنامه و کشف یک گفتگوی جالب
شما فیلمنامه را به همه مقامات بزرگ تقلید ، به ویژه رهبر انقلاب ، که گویی در فیلمنامه دارای نکاتی هستند ، گرفتید.
نگاه کنید ، همانطور که قبلاً گفتم ، این سریال ویژگی های بسیاری داشت و البته ما به دلیل اهمیت مذهبی آن نتوانستیم به صورت سطحی کار کنیم ، بنابراین نظر مقامات و دانشمندان مورد نیاز بود ، بنابراین ما به فیلمنامه خدمت کردیم تا نظر خود را به آنها بدهیم و اگر قابل اعتراض بود. محققان گفتند که این فیلمنامه خوبی است ، اما هیچ کس سعی در نوشتن یک نکته زیر متن یا نوشتن همان تأیید نداشت ، و تنها کسی که آن را نوشت و ستایش کرد رهبر انقلاب است.
هنگامی که فیلمنامه پس از خواندن و خواندن توسط رهبری به ما آمد ، یک فیلمنامه در فیلمنامه وجود داشت که آنها آن را تأیید کردند و از خدا خواستند که موفق شود. اما نکته اصلی این بود که در جای بعدی آنها متن را آنقدر با دقت خواندند که جلوی گفتگو نوشتند: “چه جالب!” به هر حال ، آنها به درستی نوشتند و آن گفتگو را از بین بردند.
البته نکته قابل توجه این است که ما ادعا می کنیم در کار تاریخی دو یا سه گروه هستیم. اولی عموم مردم و اعتقادات آنها است که نباید آنها را شوخی کنند. دانشگاهیان و مورخان دوم و سوم. این سه گروه ادعا می کنند و شما باید یک سری تاریخی ایجاد کنید تا به سه گروه پاسخ دهید.
پاسخ گروه اول احترام و درک آنها است. یعنی باید به درک مردم – مخاطب احترام بگذارید. پاسخ گروه دوم ، درگیری غیر تاریخی است. هر کجا که در مورد تاریخ صحبت کنیم ، آنها ادعا می کنند و شما باید پاسخ دهید. گروه سوم نیز درگیری های مذهبی است که ما باید به ساکنان حوزه های علمیه پاسخ دهیم.
البته گروه پاسخ دیگری وجود دارد که مودبانه است و این سخت ترین است. کاری که ما در سریال “امام علی (ع) انجام دادیم” گفت که زبان استاندارد ما تاریخ بایهقی و آقای میربقاری واقعاً این کار را انجام داده اند ، و اگر برخی از مونولوگ ها و دیالوگ های سریال را مرور کنید ، به این واقعیت خواهید رسید که آنها واقعاً بیشتر از مونولوگ و گفتگو هستند!
نکته ای که در مورد ستایش رهبر انقلاب و نکات وی در فیلمنامه امام علی (ع) ذکر کردید ، بعداً آقای میرباگری گفت که ستایش رهبر انقلابی حامی بسیار جدی برای پیشبرد این سریال بود.
همان است ؛ ارتش به ما کمک کرد تا آنچه را که آقای خامنه ای (رهبر عالی) نوشت ، به ما کمک کرد تا از همان پستی که رهبر عالی انقلاب فیلمنامه امام علی (AS) را ثبت کرده است ، به ما کمک کند. ما واقعاً کار خود را با این پست انجام دادیم و برای ما پشتیبان بود.
کسر بودجه اجازه نمی دهد پایان این سریال متفاوت باشد
آیا این کار در مسیر تولید آنقدر سخت بود که بگوییم کار متوقف شده است؟
پایان کار متوقف شد. متأسفانه ، در روزهای پایانی تیراندازی ، ما می خواستیم فینال دیگری داشته باشیم ، اما این به دلیل کسر بودجه امکان پذیر نبود.
در آن زمان 5 میلیون دلار زیاد بود. ما هیچ ارتباطی با سریال “امام حسن (AS)” بلافاصله پس از ما نداریم و حدود 2 میلیارد دلار هزینه دارد.
از آنجا که امام علی (ع) اولین چیز بود ، بسیاری نمی دانستند چه اتفاقی برای ما خواهد افتاد ، و ما می دانستیم که کسانی که برنامه های روی صفحه را دیده اند کار خوبی خواهد بود.
حتی مدیران سمعی و بصری می دانستند که این یک چیز خوب است ، بنابراین ما به بودجه رسیدیم و تقریباً به 2 ، 5 میلیون نفر نیاز داشتیم تا کار را حفظ کنیم. لازم نیست یک جفت پا را که به دریا می رود و کفش های پاره شده علی بن ابی طالب را نشان می دهیم ، ببینیم.
کجا باید تمام شود؟
در حقیقت ، این یک تصویر سورئال از یک جفت از کسی بود که نقش پیامبر علی (ع) را در این سریال بازی می کرد و این سریال در اینجا به پایان رسید. اما آنچه ما خودمان را طراحی کردیم ، ادامه تاریخ و تا آغاز خلافت امام حسن (AS) بود.
Dariush Arjmand و Mehdi Fathi نیز در سریال امام علی (AS) کار کردند!
شاید بسیاری از مخاطبان هنوز نمی دانند که نقش پیامبر علی (ع) توسط استاد مهدی فتی بازی شده است که با نقش عمر و آسا در این سریال می درخشید. به هیچ وجه ، معجزه حضور این بازیگر فقید و بسیاری از بازیگران دیگر ، مانند بهزاد فراهانی ، نقش مووویه و داریوش ارژماند ، که امضای ارزشمندی را برای نقش مالک آشتار به جا گذاشت.
پس از این سریال ، سریال های دیگر ، مانند امام حسن (AS) نیز ساخته شد که نقش موویا و نقش های دیگری را نیز در اختیار داشت. اما آنقدر روی این نقش ها و شخصیت پردازی کار کرده بود که همه این شخصیت ها سریال “امام علی (ع)” را به خاطر می آورند.
جالب اینجاست که من به تهیه کننده امام حسن (AS) پیشنهاد کردم که در هر دو چیز شخصیت های مشترکی وجود داشته باشد که بتوانند از بازیگر سریال امام علی استفاده کنند ، که شکست خورد. حال چرا یا آقای فخیمزاده مقاومت کرده اند یا اینکه علت دیگری در ذهن داشته اند. اما به عنوان یک قاعده ، این شخصیت ها با بازیگری در ذهن مخاطب بازی می شوند و بهتر است دوباره از همان بازیگر در روایت زندگی آن شخصیت استفاده کنیم.
واقعاً داریوش ارجماند ، که نقش مهمی از مالک را ایفا می کرد ، این کار را انجام می داد ، مهدی فتی همین کار را انجام می داد. محمد رضا شریفینیا در اوایل صبح در حال بلند شدن بود تا مکانها را با مجید میرفاخرای و آماده سازی صحنه آماده کند. این که بگویند بچه ها خود را به گونه ای گذراندند که این کار خوب و ارزان قیمت واقعاً این کارهای بی سابقه را انجام داد.
داستان حذف توالی ها از ابوظور
به همین دلیل توالی ابو دار خیلی کم است؟
بله ؛؛ ما حذف کردیم اما ما بیشتر و بیشتر انجام دادیم. زیرا آنها در مورد کل داستان بحث می کردند. در حقیقت ، ما ابو دوار را صرف کردیم و گفتیم که این صحنه را از محل خارج کنیم. اما در مورد بخش ابو داور ، آنها آن را کاملاً گرفتند. ما حتی زمان پخش تلویزیون هم نداشتیم.
ابن المولجام بازیگر را شکست داد
باشد که خداوند به آقای اکبری ماباراک که نقش ابن مالاج را به خوبی بازی می کرد ، رحم کند. در آخرین مصاحبه ما می گفتیم که به دلیل این نقش چقدر نفرین شده اند و از پیامبر خواسته اند که شفاعت کنند.
بله به دلیل این نقش نیز مورد ضرب و شتم قرار می گیرد.
چرا مهدی فتی نقش پیامبر علی (ص) را بازی کرد؟
بسیاری گفتند که Khosrow Shakibai قرار بود نقش ابن مالجام یا گزینه های دیگر را به جز خانم Asayesh بازی کند تا نقش قطام را ایفا کند و بسیاری از نقش های دیگر که واقعاً در این سریال درخشان بازی شده بودند. شاید بیشتر از همه نقش مرحوم مهدی فتی باشد. در مورد انتخاب بازیگران سریال صحبت کنید؟ جالب اینجاست که شما نقش پیامبر علی (ص) را به مهدی فاتی واگذار کردید ، که نقش عمر و آسا را بازی می کرد و بازی در این نقش برای او بسیار دشوار بود. در مورد این نقش ها و بازیگران کمی برای ما بگویید.
ابتدا بگوییم که چرا ما نقش پیامبر علی (ص) را به مهدی فتی واگذار کردیم. پیامبر علی (ص) در مورد عمر و آسا گفت: “عمر و ترور علی در مسیر شرور است” چه کسی را برای این نقش انتخاب کردید؟ در وهله اول برای مهدی فتی دشوار بود و چنین نقشی را پذیرفت. اما او سرانجام پذیرفت. او دوست داشت این نقش را بازی کند. مهدی فتی عاشق بازیگری بود و فضای بازی خود را ایجاد کرد. از آنجا که این بازیگر در مقابل او ضعیف بود ، او با او کار کرد و کباب مناسب با او دارد.
ما خیلی فکر کردیم کسانی که در مورد بازیگران فکر می کردند ، من ، داود میرباگری ، عبدالله اسکانداری و مرحوم مازیار پارتو بودند که در حال بحث و اظهار نظر بودند. در واقع ، ما در مورد بازیگران فکر می کردیم. در مرحله بعد ، ما ویژگی های خاص خود را در راه مردم داریم. ما برای انتخاب شخصیت های سریال به متون ابن الشام مراجعه کردیم.
این متون شخصیت ها را تعریف کرده بودند. ما این ارقام را به سریال پردازش عبدالله اسکانداری منتقل می کردیم و بازیگران به عنوان بازیگر زن در این شخصیت مورد بررسی قرار گرفتند. او دعوت شد. جالب است بدانید که شما به Sira of Ibn Al -Hussein مراجعه می کنید ، می بینید که پارگی گوشه مالک اشتر کجاست؟ به همین دلیل اشتار نیز به معنای چشم است. آنها خیلی دقیق صحبت کردند و چهره مردم را ترسیم کردند.
بهترین چهره ها و ظاهری را که در سیرا ابن هاشام آمده بود پیدا کنید و نزدیک شوید. ما فقط در مورد هر یک از مباحث مورد نیاز در تولید این سریال فکر می کردیم. هیچ کس رأی نمی داد.
داستان صحنه اردک
یکی از دوستان به من گفت آقای بکزاده صحنه اردک ها را بیشتر دوست دارد؟
صحنه اردک صحنه ای بود که علی (ع) می خواست به مسجد برود. این صحنه دارای یک نماد است. این نوع نمادهایی مانند خوانش های قدیمی قدیمی است که شاید 5 ٪ از آنها با تاریخ سازگار نبود ، اما مردم آن را به یاد می آورند. صحنه اردک یک نماد و علامت است. این یک شعر است. برای شاعر مجاز است هر چیزی را که برای دیگران مجاز نیست ، بگوید.
صحنه صحنه سختی بود که آقای مهدی فتی و آقای میرباگری یک بار در مورد آن صحبت کردند. مرحوم فاتی به عنوان یک برداشت واحد و بدون برداشت شناخته می شد ، اما در این صحنه اردک ها می گویند که چندین بار تیراندازی و تیراندازی شده اند.
مهدی فتی نسبت به بازی خود بسیار مهم بود. اگر خوب نبود ، همه می گفتند خوب است ، برگردید و دوباره شلیک کنید. تا آنچه که او می خواست انجام دهد ، او کار را رها نمی کند و بارهای دیگر فیلمبرداری شده اند تا او را راضی کند. یعنی روش راه رفتن مهدی فتی در این نقش باعث می شود مخاطب.
این نوع پیاده روی mehdi fathi در آن صحنه اکنون در حال دیدن است …
بله ؛؛ هیچ کس اعتقاد نداشت ، این بازیگر همان زندگی زندگی است.
این یکی از اسرار است
چگونه واقعاً این اردک ها و صحنه ها را آماده کردید تا همه چیز طبیعی شود که گویی صحنه ای است که در روایت ها درباره آن صحبت شده است؟
این یکی از اسرار است. اما هر ارگانیسم به چیزی علاقه مند است ، قرار دادن آن شیء مورد علاقه در مقابل آن حساس می شود.
شما نمی توانید جزئیات بیشتر داستان را بگویید.
گفتم این یک راز است. این صحنه نماد و شعر برای من بود.
داریوش عزیز ، ترس داشت
نمایندگان و بازیگران در این صحنه گریه کردند. حال چگونه بود؟
یکی از مواردی که بازیگر باید بر آن تسلط داشته باشد ، از موضع خود آگاه است. او می داند که او در حال بازی در حال بازی از داریوش ارجماند در مقابل چادر علی بن ابی طالب در صفین است و ترسیده بود. او به من گفت من می ترسم! اما به ذهنم خطور نمی کند. زیرا اگر آنها نمی توانستند بازی کنند.