در سفر هانیه توسلی به کربلا چه گذشت؟

تبلیغات بنری


تینو: رسول ملکی پور در سال 1384 برای تماشای لوکیشن هایی برای فیلمنامه ای که قصد کارگردانی آن را داشت به کربلا رفت، اما در اسفند همان سال از دنیا رفت و از آن سفر فیلم مستندی با عنوان «شش ستون عرش» باقی ماند. .

• پروژه ناتمام «روز 10 عصر»
ملچیبور با توجه به دیدگاهی که از جنگ داشت می خواست فیلمی درباره زندگی چند نفر بعد از جنگ بسازد. از آنجایی که یکی از شخصیت های داستان او در عراق زندگی می کرد، لازم بود فیلم به گونه ای روایت شود که به واقعه کربلا نیز اشاره داشته باشد. بر همین اساس وی نسخه مقدماتی فیلمنامه فیلم «عصر رز 10» را نوشت اما به دلیل مرگ ناگهانی این پروژه نیمه کاره رها شد و مجتبی راعی دو سال بعد این فیلم را بر اساس ایده و داستان کارگردانی کرد. از فیلم. فیلمنامه زندایاد ملقلی پور به تهیه کنندگی منوچهر محمدی.
• یاد منوچهر محمدی با رسول ملکی پور
منوچهر محمدی در مراسمی درباره مقالی‌پور گفت: ما وسط حج نشستیم و شنیدم که طبق مقتضیات کارمان که سینماست، ماجرا را ترسیم می‌کردیم روز عاشورا، قتلگاه زنبیه، خیمه‌گاه، کافه‌عباس و غیره صحبت کردیم رسول ملکی پور داشت می نوشت و حرف می زد و سکانس پایانی را تماشا می کرد، با دستان خودش یک قاب فیلم ساخت و گفت: بیا و ببین، وقتی قاب را ساخت، چشمانش پر از اشک شد گنبد امام حسین در قاب بود.
• بخشی از فیلمنامه فیلم عصر رز 10 ساخته ملچی پور
سکانس 72 – یوم الجهربی، کربلا، بین الحرمین
به آرامی ذرات براق دانه زنجیر شده و روی پشت مردان فرود می آیند. پرچم های قرمز و سبز از گنبد امام حسین دور می شوند. پاهای برهنه، دست هایی که بر سینه می کوبند. «مریم» در میان عزاداران به حرم ابی الفضل (علیه السلام) می رود. نگاهش به همه جا تغییر نمی کند. به “فضا” مراجعه کنید. از میان جمعیت به سمت او می رود. او آن را پیدا نمی کند.
روبروی حرم حضرت ابوالفضل (علیه السلام) است. سپس با صدای نوحه جمعیت باز می گردد و می گوید: یا حسین علیه السلام. روبروی آن حرم امام حسین (علیه السلام) است. او مادرش را نوزادی در آغوشش می بیند. راه می رود و می دود. مادر گریه می کند. مریم به سمت او می دود. چهره مادر در میان زنان دیگر ناپدید می شود. مریم به جلوی حرم امام حسین می رسد. صدای «یا ابوالفضل العباس علیه السلام علمدار» تکرار می شود.

در سفر هانیه توسلی به کربلا چه گذشت؟

رهی دو سال بعد فیلم «دهمین روز بعد از ظهر» را ساخت.
انتخاب کارگردان جایگزین برای این فیلم کار مهمی بود و باردوش منوچهر محمدی به عنوان تهیه کننده و محمدی مجتبی ری مناسب ترین فرد برای تکمیل پروژه ناتمام ملچی پور شناخته شدند. الراعی بازنویسی فیلمنامه را خودش آغاز کرد و فیلمبرداری همزمان با ماه محرم الحرام در سال 2007 در عراق آغاز شد.
داستانی متفاوت در مورد «سروز ایکس»
مجتبی راعی دو سال پس از درگذشت مقلی پور، با بازنویسی فیلمنامه و بر اساس داستان معقلی پور، «عصر رز 10» را جلوی دوربین برد. داستان این فیلم درباره زن جوانی به نام دکتر مریم شیرازی است که به همراه گروهی از پزشکیان هلال احمر برای کمک به مردم جنگ زده عراق به این کشور می رود اما هدف اصلی او جستجوی خواهر مفقود شده اش است. در دوران کودکی در جنگ ایران و عراق گم شد و توسط … سرباز عراقی، فرزندی نداشت و در شهر کربلا بزرگ شد. سفر مریم به عراق مصادف با ایام عاشورا است.
• هانیه توسلی حضور داشت و انتخاب با او بود
هانیه توسلی، احمد مهرانفر، افرین ابیسی و زهرا حمیدی از بازیگران اصلی این فیلم بودند. در آن سال ها هانیه توسلی درباره پذیرش بازی در این فیلم و شرایط سخت آن روزهای عراق می گوید: از چه باید می ترسیدم؟ شما یک بار گفتید که عراق ناامن است. خوب، در اکثر موارد، من فکر می کنم هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. ممکن است با ماشینی برخورد کنم و اینجا بمیرم، یا ممکن است همین الان زلزله بیفتد. باید بگویم که شرایط کار در عراق سخت و امکانات بسیار محدود بود. غذاها کیفیت خوبی نداشتند اما از طرفی بر خلاف تصور من برای ایرانی ها خیلی خوب بودند. بیشتر آنها فارسی می دانستند.
منوچهر محمدی، تهیه‌کننده فیلم، درباره دیدگاه‌های متفاوت ملاقلب پور می‌گوید: «با این حال، فرهنگی که هر نویسنده به داستان می‌دهد، تعیین کننده است گستردگی فیلم توسط ری، آن را به یک ملودرام تبدیل می کند، اما لحن آقای ری آمیخته ای است از «فضای مستند با ملودرام. ما در سینمای ایران به ندرت چنین آثاری را دیده ایم. فضایی که در این فیلم از کشور عراق می بینید. نزدیک به مستند.”

تبلیغات بنری

hamshahrionline به نقل از تینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *