خوردن آب معمولی در گرمازدگی هم اشتباه است، هم خطرناک | ۲ وسیله کاربردی ضد آفتاب که مورد توجه تهرانی ها نیست

تبلیغات بنری


تینو – مریم سرخوش: اولین چیزی که اکثر مردم هنگام مواجهه با گرما، تعریق شدید و گرمازدگی به آن فکر می کنند نوشیدن آب ساده و هیدراته ماندن است، اما این یک تصور اشتباه است و وقتی بدن الکترولیت ها را از طریق تعریق از دست می دهد، نوشیدن آب ساده به تنهایی نمی تواند این آسیب را برطرف کند. بدن را خنک کند، اما باید حاوی برخی مواد افزودنی باشد.

گرمای این روزها دمای هوا را در بسیاری از شهرهای ایران بالا برده است و نقشه های هواشناسی نشان می دهد که تا یکشنبه هفته آینده اوج گرمای تابستان در اکثر نقاط وجود خواهد داشت، بنابراین باید خود را برای چند روز جهنمی تابستان آماده کنیم. روزهایی که می‌توانند تعداد سکته‌های خورشیدی را افزایش دهند که حتی اگر در شرایط خفیف رخ دهند و به درستی درمان نشوند، منجر به مرگ می‌شوند یا در صورت شدید بودن، آسیب‌های جدی به مغز، قلب، کلیه‌ها و سایر اندام‌های داخلی بدن وارد می‌کنند. مروری بر مقابله با گرمازدگی و راه های کاهش دمای بدن

سعید مهر سروش، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس استان تهران، بر لزوم آگاهی مردم تاکید می‌کند که این امر می‌تواند منجر به عبور سالم در روزهای گرم آینده شود، به‌ویژه که در روزهای اخیر تماس‌ها برای گرمازدگی افزایش چشمگیری داشته است. . بررسی های جهانی نیز نشان می دهد که سالانه 489 هزار نفر در جهان بر اثر گرما جان خود را از دست می دهند که 45 درصد این موارد در کشورهای آسیایی و 36 درصد در کشورهای اروپایی است. 85 درصد، مرگ و میر ناشی از گرما در افراد بالای 60 سال در 20 سال گذشته افزایش یافته است.

2 وسیله کاربردی که در نظر گرفته نمی شوند

مهرسروش می گوید: یکی از مهم ترین اقدامات برای پیشگیری از آفتاب زدگی استفاده از وسایلی است که می توانند سایه ایجاد کنند و نور مستقیم خورشید را مسدود کنند. مانند کلاه حصیری و چتر که در روزهای گرم و نور شدید آفتاب می تواند مفید باشد اما استفاده از آن ها در بین مردم زیاد رایج نیست. البته در برخی مناطق گرمسیری کشورمان مردم به ویژه از کلاه حصیری استفاده می کنند، اما اکنون که دمای هوا به ویژه در تهران افزایش یافته و روزهای گرم تری در پیش داریم، فرهنگ سازی در این زمینه می تواند به کاهش آسیب های ناشی از گرما کمک کند.

آب ساده راه حل نیست

بسیاری از مردم بر این باورند که نوشیدن آب ساده می تواند در موارد گرمازدگی نیز موثر باشد، اما به گفته معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس استان تهران، این تصور اشتباهی است، چرا که آب بدون املاح نه تنها بی فایده نیست، بلکه می تواند مضر نیز باشد. . خطرناک است زیرا منجر به بهبود وضعیت فرد می شود.

مهرسروش در ادامه توضیح می دهد: در این صورت باید مایعات حاوی الکترولیت مصرف شود. یکی از بهترین نوشیدنی ها در این مورد شیر حاوی نمک است، زیرا بدن در اثر گرمازدگی عرق می کند و غیر از مایعات، املاحی مانند سدیم نیز دفع می شود. نوشیدنی هایی مانند شیرخشک، تخم مرغ و آبلیموی سرد نیز مناسب هستند که کمی شیرینی دارند اما باید کمی نمک به آنها اضافه کرد.

این مسئول درباره نوشیدن چای در دمای معمولی که به اعتقاد مردم به رفع گرمازدگی کمک می کند نیز می گوید: چای نیز یک نوشیدنی معمولی است که به تامین مایعات بدن کمک می کند اما کنترل کننده الکترولیت نیست. در روزهای گرم پیش رو نیز به مردم توصیه می شود در رفت و آمد روزانه خود مایعات حاوی کمی نمک و شکر همراه داشته باشند، زیرا بهترین نوشیدنی در صورت از دست دادن الکترولیت ها است.

افزایش خطر گرما برای چند گروه خاص

دمای بالا می تواند سلامت همه افراد را تهدید کند، اما این تهدید برای گروه های خاصی بیشتر است. به گزارش مهرساروش، افراد مبتلا به بیماری های خاص و زمینه ای و گروه های سنی زیر 5 سال و بالای 55 سال در روزهایی که هشدار گرمازدگی صادر می شود از خانه خارج نشوند. در صورت لزوم، بهتر است صبح زود یا در پایان روز از خانه خارج شوید.

وی همچنین هشدار می دهد و به نکته مهمی اشاره می کند: ممکن است والدین فکر کنند کودک از گرمای ماشین در امان است، اما به هیچ عنوان او را در ماشین رها نکنید، زیرا دمای ماشین در عرض 10 درجه 10 تا 15 درجه افزایش می یابد. دقیقه و می تواند بسیار خطرناک باشد. در مناطق با رطوبت بالا، شاخص گرما افزایش می یابد و باید به توصیه های پیشگیری از آفتاب زدگی توجه بیشتری شود.

پایان مکانیسم های دفاعی بدن در برابر گرما

یک هشدار مهم در مورد گرمازدگی، عدم انجام اقداماتی برای کاهش به موقع دمای بدن فرد است که حتی ممکن است منجر به مرگ شود. مهرسروش نیز در این باره می گوید: آفتاب زدگی خفیف و شدید وجود ندارد و فرد مبتلا به آفتاب به معنای فرسودگی تمام مکانیسم های دفاعی بدن است. دمای مرکزی بدن به بیش از 40 درجه می رسد و پوست خشک و گرم است. در صورت شروع گرمازدگی، در صورت هوشیاری فرد می تواند وضعیت خود را تغییر دهد، در سایه بماند و دمای بدن را با مایعات حاوی املاح کاهش دهد، اما در موارد بدتر باید با اورژانس تماس بگیرد.

علائم رایج گرمازدگی

– دمای بدن 40 درجه، حالت تهوع، گرفتگی عضلات، گیجی، سردرد شدید، خشکی و قرمزی پوست، افزایش ضربان قلب و سردرد و گاهی از دست دادن هوشیاری یا کما.

حداکثر دمایی که بدن می تواند تحمل کند

نتیجه یک مطالعه انجام شده در سال 2022 اعلام کرد که آستانه دمای هوا برای افراد جوان و سالم نزدیک به 30 تا 31 درجه سانتیگراد است در حالی که استاندارد قبلی 35 درجه بود. پیش بینی می شود اوایل هفته آینده دمای هوای تهران به 44 درجه برسد که بسیار بالاتر از استانداردهای تعیین شده است.

این افراد بیشتر مستعد گرمازدگی هستند

  • افراد مبتلا به کمبود ویتامین D: کمبود این ویتامین می تواند توانایی بدن در پاسخ به استرس از جمله استرس گرمایی را مختل کند.
  • افراد مبتلا به فشار خون بالا: در نتیجه استفاده از برخی داروها، احتمال کاهش تعریق یا تغییر جریان خون وجود دارد که باعث اختلال در تنظیم دمای بدن و افزایش حساسیت به گرمازدگی می شود.
  • افرادی که اضافه وزن دارند و چاق هستند: چربی اضافی در دفع گرمای بدن اختلال ایجاد می کند و خنک شدن را دشوار می کند.
  • افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی: شرایطی مانند نارسایی قلبی و بیماری عروق کرونر توانایی سیستم قلبی عروقی را برای مدیریت استرس گرمایی مختل می کند.
  • افراد مبتلا به دیابت: این بیماری به دلیل عوارضی مانند نوروپاتی و گردش خون ضعیف که باعث تعریق ضعیف و دفع گرما می شود، خطر گرمازدگی را افزایش می دهد. قند خون بالا همچنین می تواند منجر به کم آبی بدن و بدتر شدن استرس گرمایی شود.

خطا در مورد آفتاب

اگر در گرمای شدید با فردی مواجه شدید که آشفته، بی حال یا بیهوش است، او را به سایه ببرید و دمای بدنش را پایین بیاورید. اما مراقب باشید که اگر بیمار است، دمای بدن او را به طور ناگهانی با آب سرد پایین نیاورید، بلکه باید از حوله سرد استفاده کنید. اگر فرد بیدار است و حالت تهوع و استفراغ ندارد به او مایعات حاوی املاح بدهید.

ادامه مطلب

12 راه حل برای خنک نگه داشتن در تابستان

اگر کولر ماشین شما خنک نمی شود، این راه حل ها را امتحان کنید

10 نوشیدنی خوشمزه که به درمان آفتاب‌زدگی کمک می‌کند

6 راه حل موثر برای تحمل راحت گرمای شدید این روزها

اثرات آفتاب زدگی

گرمازدگی می تواند باعث یا تشدید بیماری های زمینه ای مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی، مشکلات سلامت روان، تشدید آسم و در برخی موارد باعث انتقال یا تشدید بیماری های عفونی از جمله قلبی عروقی، دیابت و آسم شود.

4 ساعت اوج گرما

در روزهایی که هشدار دمای بالا از سوی سازمان هواشناسی صادر می شود، پرهیز از حضور در فضای باز به ویژه در ساعات اوج گرما می تواند آمار گرمازدگی را کاهش دهد. اوج دما از ساعت 12:00 شروع و در ساعت 16:00 به پایان می رسد.

خطر اشعه ماوراء بنفش را کاهش دهید

پیش بینی آب و هوای MSN برای UV ها نشان می دهد که در روز شنبه 15 مرداد ماه، UV ها قرمز خواهند شد و به همین دلیل ماندن در خانه به شدت توصیه می شود. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش منجر به آفتاب سوختگی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست می شود. در صورت نیاز به خروج از خانه، برای کاهش این اثرات منفی، از ضدآفتاب های قوی استفاده کنید، لباس های محافظ بپوشید و از عینک های رنگی استاندارد استفاده کنید. از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساعات اوج نور خورشید (10 صبح تا 4 بعد از ظهر) خودداری کنید.

توصیه های تغذیه ای

علاوه بر مایعات حاوی نمک، میوه ها و سبزیجات خوشمزه نیز می توانند از بدن در برابر گرمازدگی محافظت کنند. هندوانه، هندوانه، خیار و توت فرنگی که حاوی مقدار زیادی آب و الکترولیت از جمله پتاسیم، سدیم و منیزیم هستند، به حفظ تعادل آب و الکترولیت بدن و جلوگیری از کم آبی (از دست دادن آب) کمک می کنند. همچنین مصرف مقدار کافی آب و مایعات، یک فنجان آب سرد با چند قطره آبلیموی تازه، شربت تخم مرغ و ریحان، شربت شیرین بیان و بیدمشک و شربت گلاب برای جلوگیری از آفتاب زدگی توصیه می شود. و البته از نوشیدن مایعات خیلی سرد خودداری کنید. مایعات بسیار شیرین که حاوی کافئین هستند ادرارآور بوده و باعث کم آبی بدن می شوند، بنابراین در تابستان گرم توصیه نمی شود.

تبلیغات بنری

hamshahrionline به نقل از تینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *