در آغاز جلسه ، آلیرزا محمودی به نقل از پیکاسو گفت: “او نقاشی در بین شاعران و شاعران در بین نقاشان بود.” اما این به چه معنی است؟ اگرچه او “از دوران کودکی نقاش داشت” ، و اگرچه او به مدت هشتاد سال هنر بی وقفه خود را از طریق هنرهای تجسمی ابراز کرده است ، جوهر نبوغ خلاق پیکاسو با آنچه که معمولاً با مفهوم “هنرمند -هنرمند” همراه است متفاوت است. شاید صحیح تر باشد که او را به عنوان یک هنرمند بنامیم ، زیرا شعر ، رها کردن روان از واقعیت های از پیش تعیین شده و استعداد او در تحول استعاری واقعیت ، به همان اندازه که در تصاویر ذهنی یک شاعر یافت می شد ، نیز در هنر تجسمی او بود. به گفته یک منتقد هنری: “پیکاسو همیشه خود را شاعری می دانست که احتمالاً خود را از طریق طراحی ، نقاشی و مجسمه بیان می کرد.”
حرکت کوبیسم و واقعیت آن در تاریخ هنر چیست؟
Fouad Najmuddin: باید مراقب باشد که جنبش هنری لزوماً شبیه جنبش اجتماعی نیست ، بلکه تغییر دیدگاه است. با اختراع دوربین ، وظایف نقاش از واقعیت حذف می شود. نگاه دیگر به نقاشی این است که به یک هنر چیزی شبیه به کشف جهان نگاه کنیم. کوبیسم نتیجه جستجوهایی است که پیکاسو از رنگ ها و ماسک های آفریقایی الهام گرفته است. در کار پیکاسو ، تصاویر به قطعات هنری تبدیل شدند ، در حالی که روزانه نیز زندگی می کردند. این نمایشگاه که در سال 6 در پیکاسو برگزار شد ، سر و صدای زیادی ایجاد کرد و لوئیس واکسل ، منتقد هنری ، وقتی آنها را دید ، آنها را مکعب خواند. در واقع ، می توان گفت که پیکاسو پدرخوانده این هنر است.
• پنج سال از مرگ پیکاسو می گذرد ، اما او هنوز در حال بحث است. آیا پیکاسو در این 5 سال اهمیت بیشتری پیدا کرده است یا اهمیت خود را از دست داده است؟
روحانی هافیز: پیکاسو ویژگی مهمی دارد. او اولین نقاش مدرن است که مشهور شد. به حدی که حتی خبر مرگ وی در صفحه اول روزنامه اطلاعاتی منتشر می شود. یکی از دلایل این امر ، زندگی و علاقه رسانه ای وی است. فیلم های داستانی و مستند بسیاری در مورد او وجود دارد. پیکاسو مسیری را که پل سزان با امپرسیونیسم آغاز کرد ، تکمیل می کند. او نقاشی را از بدن آزاد می کند و به شکل زندگی می کند. به عنوان مثال ، شیشه یک لیوان نیست ، یک سیلندر است. او پایه و اساس هنر مدرن را تشکیل می دهد و به این ترتیب انقلابی ایجاد می کند که هنوز بحث برانگیز است.
• فکر می کنید چه ایده های جدیدی برای نمایشگاه پیکاسو برای ایران وجود دارد؟
Fouad Najmuddin: کسانی هستند که با کوبیسم آشنا نیستند اما پیکاسو را می شناسند. آنها می دانند که این یک سنت شکستن است. حتی نام او به یک اصطلاح تبدیل می شود. واقعیت این است که پیکاسو فراتر از کوبیسم است. او همیشه از عهدی که بسته است خارج است. ما با یک هنرمند روبرو هستیم که در طی 5 سال زندگی تأثیر مهمی بر هنر داشته است. او آموخت که چگونه می توانیم خودمان را در رسانه ها بازتولید کنیم ، به این هنرمند یاد داد که چگونه یک مشهور شود. در اقتصاد هنر ، بسیاری از چیزها به ما چیزهای زیادی آموخته اند. در نمایشگاه پیکاسو در تهران ، سعی کنید از فرم نامه عبور کنید و همان نمای را حفظ کنید. بنابراین حتماً بپرسید که پیکاسو در تهران با ما چیست. در سالن اول نمایشگاه ، او اثر برجسته خود را نشان داد ، در سالن دوم ما نقش او را در شکل گیری کوبیسم می بینیم. در سالن سوم ، ما همچنین نقش اجتماعی و دیدگاه ضد جنگ او را می یابیم ، که فکر می کنم در جهان جنگ امروز بسیار مهم است.
• بسیاری از بازدید کنندگان می پرسند که چرا آثار چاپ شده و اصلی نیستند. آیا فکر می کنید ایده های این نمایشگاه به شور و شوق بیننده برای دیدن آثار پاسخ داده است؟
حافظ روحانی: هیچ موزه ای در جهان فقط با آثار خودش نمی تواند به نمایش بگذارد. تا آنجا که من می دانم ، به جز چند اثر پیکاسو ، مانند نقاش و مدل آن ، ما هیچ کار مهم دیگری توسط پیکاسو در تهران نداریم. خزانه داری موزه هنرهای معاصر بیشتر مربوط به مدرسه نیویورک است و ما یک گنج حیرت انگیز در موزه معاصر نداریم. از طرف دیگر ، آثار چاپی در این نمایشگاه وجود دارد که قبلاً هرگز ندیده بودیم. از این نظر ، این نمایشگاه بسیار مهم است. نه تنها برای ما برای موزه های جهان که بدانیم آثار پیکاسو در تهران چیست.
• به جز آثاری که در این نمایشگاه می بینیم ، آثار دیگری از پیکاسو در تهران وجود دارد. چرا این آثار در نمایشگاه نیست؟ آیا موانع اداری بوده است یا آنها با ایده نمایشگاه مطابقت ندارند؟
Fouad Najmuddin: برای شماره شما صادق است. اما داستان این است که روایت کردن این نمایشگاه بسیار مهم بود. حتی اگر ما بیشتر از پیکاسو آثار داشتیم ، ممکن است هنوز نمایشگاه با همان آثار داشته باشیم. ما دو اثر از پیکاسو در بنیاد مصطفیفان داریم ، دو اثر در نیاواران وجود دارد و برخی دیگر که ما از اصالت آنها نگران هستیم و نمی توانیم نتوانیم در نمایشگاه شرکت خود شرکت کنند. اما در مورد چاپ ، چاپ نفیس نیز بسیار مهم است و این نمایشگاه باعث شده است که ما در مورد اهمیت چاپ صحبت کنیم.
• نمایش چاپ گورنیکا یا مومومر پانل “گورنیکا” در این نمایشگاه به اندازه موزه هنر معاصر چقدر قابل قبول است؟
Fouad Najmuddin: ما به طور رسمی در مورد این نقاشی اظهار داشتیم که اصلی نیست. اما از آنجا که این یک مونولیز مدرن است و یک کار بسیار مهم است ، ما مجبور شدیم آن را در این نمایشگاه داشته باشیم. ما به دلیل تحریم ها برای داشتن یک پرونده با کیفیت بسیار بهتر ، نمی توانیم با بنیاد پیکاسو درک کنیم. به همین دلیل ما در این نمایشگاه یک صفحه گرانیک 2 متری در سه و نیم متر داشتیم.
روحانی هافیز
• نسل جدیدی از مخاطبان از این نمایشگاه استقبال کردند. به نظر شما دیدگاه این نسل چیست؟
حافظ روحانی: من نمی دانم نظرسنجی انجام شده است یا خیر. اما از چندین جنبه ، استقبال از این نمایشگاه را می توان توضیح داد. یکی این است که نسل جدید از طریق شبکه های اجتماعی فکر می کند که مانند سایر کشورها می تواند به گالری برود. بسیاری از جوانان وجود دارند که برای گرفتن عکس از شبکه های اجتماعی خود به این نمایشگاه می آیند. گالری به یک خرده فرهنگ تبدیل شده است. کسانی که بزرگتر هستند طعم و مزه دارند و جوانترها این فرصت را دارند که با این آثار آشنا شوند.
• برخی حجم متن و اینفوگرافیک را در این نمایشگاه در نظر گرفته اند که رابطه با آثار پیکاسو را مختل کرده است.
Fouad Najmuddin: وقتی نمایشگاه دائمی نیست ، مانند نمایشی به آن نگاه کرده ایم. ما می توانیم به عنوان مقدمه ای برای پیکاسو به این نمایشگاه نگاه کنیم. البته ما همچنین نظرات داریم که در آن از این متون و اینفوگرافیک ها استقبال شده است. من فکر می کنم متن فضای بصری را مختل نکرده است.
• در مورد آثار هنرمندان ایرانی برای ما بگویید.
حافظ روحانی: موزه شماره 5 گالری شماره 5 تأثیر پیکاسو را بر هنر ایرانی نشان می دهد. از طرف افرادی مانند جیلیل ضیاپور که زمانی وارد پاریس شد وقتی کوبیسم یک جریان کاملاً شکل گرفته است ، به عنوان مثال ، بهرام دابیری ، که بارها و بارها ذکر کرده است ، تحت تأثیر پیکاسو قرار دارد.

فود نج الدین
• در مورد متون فارسی که در مورد پیکاسو در طول سالها نوشته شده است برای ما بگویید؟
Foodad Najmuddin: من باید در مورد معرفی متون فارسی که در مورد پیکاسو در طول سال ها نوشته شده است ، این متون جدید نباشد ، و اگر می خواهیم متون را در چندین نسل معرفی کنیم ، آنها یک سری دهه ها هستند. در بسیاری از کتاب ها ، پیکاسو به طور جداگانه پرداخت نشده است ، اما علاوه بر آثاری که چندین سال پیش به آن رسیده است ، اما من کتابی را که جداگانه بود ندیدم. با این حال ، تاریخ هنر جنسن یا کتاب گاردنر را می توان ذکر کرد. کتابی با عنوان “Picasso Animo” نیز منتشر شد. این کتاب زیبا و پر از تصاویر و عکس های بسیاری از حیوانات در زندگی پیکاسو است – حیواناتی که او نقاشی کرده و ترسیم کرده است ، و همچنین کسانی که آنها را دوست داشتند. علاوه بر این ، ما می توانیم درباره پیکاسو در زمینه مقالات و پایان نامه اطلاعات بیشتری کسب کنیم.
حافظ روحانی: بیشتر کتابهایی که در مورد پیکاسو نوشته شده است آخرین کتاب در مورد 5 یا 5 سال پیش است ، مشکلی که ما داریم این است که همه آثار متون کلاسیک هستند و در مورد پیکاسو ما هنوز در خواندن متون قدیمی و متون بصری جدید درگیر هنر معاصر هستیم.
• توصیه شما برای کسانی که تاکنون نمایشگاه را ندیده اند و چه ایده ای برای تماشای نمایشگاه دارید؟
Fouad Najmuddin: کسانی که برای اولین بار این نمایشگاه را می بینند خوب هستند. کتاب هنری یک نمایشگاه مصور است که می تواند برای بینندگان جذاب باشد. این نمایشگاه فرصتی مناسب برای تماشای خلاقیت و طنز پیکاسو است که می تواند برای مخاطب جذاب باشد