به گزارش تینو، شهاب مهربان که این روزها نمایش «گوربلاس» را در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می کند، در گفت وگو با اسنا در تشریح ویژگی های این نمایش از سختی اجرای تئاتر در حال حاضر گفت. زمان و ابراز تاسف کرد که در این شرایط چشم انداز روشنی برای آینده نمی بیند.
در ابتدا درباره رویکرد ارائه او توضیح میدهم: ما یک اثر اجتماعی با ماهیت کمدی ارائه کردیم و این کار به دنبال نمایش قبلی من با نام «بوکسور» است که در سال 1400 هجری قمری ارائه شد. آن نمایش داستان خانواده ای در دهه 1950 بود که درگیر جنایت کشی بودند و گورپلز همان داستان را ادامه می دهد و داستان شخصیت هایش را در یک فاصله 30، 40 ساله روایت می کند، گویی داستان امسال و سال گذشته است. .
محرابیان که متن این نمایشنامه را با محب مهربان نوشته است، درباره انتخاب سبک کمدی برای روایت یک داستان اجتماعی توضیح داد: این اتفاق ناخودآگاه رخ داد. در برنامه گورابل ها مادر خانواده مخفیانه ازدواج کرد و شوهرش در خانه اش فوت کرد و حالا بچه ها پیگیر ماجرا هستند. برخورد بچه ها با این اتفاق فضا را به کمدی می برد. به این ترتیب داستانی تلخ با رویکردی انتقادی و اجتماعی از نوع کمدی روایت می کنیم.
این کارگردان درباره استقبال تماشاگران از نمایش خود نیز گفت: در مراحل تمرین این استقبال انتظار می رفت اما چیزی که دردناک است این است که شرایط عمومی تئاتر خوب نیست. به طور کلی، نمایش ها باید دارای چهره های قابل تشخیص برای جذب مخاطب باشند. نمایش ما با استقبال خوبی مواجه شده است، اما جای تاسف است که برخی از برنامه ها تعداد اجراکنندگان بیشتری نسبت به مخاطبان خود دارند.
مهربان با ابراز تاسف از وضعیت تبلیغات تئاتر افزود: دوره ای که ما تماشای تئاتر می کردیم متفاوت بود. چند سالن خاص فعال بودند. مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار مولوی. قبلا سالن ها محدود بود و اجراها کیفیت بهتری داشتند اما حالا با افزایش تعداد سالن ها و نمایش ها گاهی اتفاقاتی در تبلیغات و اطلاع رسانی تئاتر می افتد که ربطی به تئاتر و جایگاه فرهنگی آن ندارد. یعنی گاهی اوقات تبلیغات تئاتر شبیه پفک و پفک به نظر می رسد که ما به عنوان یک گروه تئاتر وارد کارهایی می شویم که مناسب تئاتر نیست.
این کارگردان افزود: به جای اینکه به فکر ارتقای کیفی کارمان باشیم، وارد چنین مسائلی شدیم و خواه ناخواه در این زمینه قرار گرفتیم. علاوه بر این در سال های اخیر نوع و سلیقه مخاطبان تئاتر تغییر کرده است. با این حال، نمایش ما با استفاده از تبلیغات دهان به دهان روی صحنه ماند.
مهربان در پاسخ به اینکه از منظر ادامه کار در تئاتر پیش روی خود می بینید، توضیح داد: متاسفانه تئاتر به دلیل نبود شرایط خوب محل عبور اکثر کارگران این واحد است. در این نمایش ما کمترین دستمزد را به بازیگران می دهیم و بسیاری از جنبه های نمایشی را نادیده می گیریم. ما تهیه کننده ای متعهد داریم که نگاه تجاری ندارد، در حالی که همه چنین تهیه کننده ای ندارند، اما من از ابتدا می دانستم که با این همه ضرر می کنیم چون با این هزینه ها کار تئاتری وجود ندارد. توجیه اقتصادی عمدتاً شکل تئاتر و تولید آن تغییر کرده است و بیشتر به دنبال حال و هوای خوبی هستیم که از اجرای نمایش به دست می آوریم. اگر به این وضعیت ادامه دهیم، بعید نیست تا چند سال آینده تئاتر تعطیل شود.
مهربانی با ابراز تاسف از کاهش حمایت های دولت از تولید تئاتر ادامه داد: دولت باید مانند گذشته در جایگاه تهیه کننده باشد. این روش هم برای مدیر و هم برای کارگران جواب داد اما الان دولت هیچ حمایتی نمی کند. به همین دلیل اتفاقاتی در تئاتر می افتد که ربطی به اصل این هنر ندارد و متاسفانه این وضعیت سال به سال بدتر می شود.
این کارگردان افزود: ما برای اجرای یک نمایش 9 ماه تمرین می کردیم اما اکنون این نوع در تئاتر اتفاق نمی افتد زیرا اکثر بازیگران مشغول بازی در پروژه های ویدئویی و پلتفرم هستند و نمی توانند چندین ماه را روی صحنه تمرین کنند و این بر روی صحنه تئاتر تاثیر می گذارد. کیفیت نمایشنامه هایی که موثر بودند.
وی در ادامه با ابراز تاسف از وضعیت فعلی حصارکشی مجموعه تئاتر الشهر که رفت و آمد به این مجموعه را سخت کرده است، گفت: هر شب حدود 15 تماشاگر پشت در می مانند. برخی از آنها راهی برای ورود به مجموعه تئاتر شهر پیدا نمی کنند زیرا این مجموعه در حال حاضر تنها یک ورودی دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتم با چاپ فلش روی کاغذ نحوه ورود به گروه را به عموم مردم نشان دهم.
جای تاسف است که مخاطبی که در این شرایط سخت اقتصادی برای خرید بلیت نمایش هزینه می کند راهی برای ورود به مجموعه پیدا نمی کند و بلیتش سوخته است. برای جبران این وضعیت ما خودمان برای این تماشاگران بلیط پس می خریم تا بتوانند نمایش را تماشا کنند. بنابراین اگرچه حفاظت از تئاتر شهر ضروری است، اما این وضعیت که این مجموعه تنها یک ورودی دارد، هم مخاطب را سردرگم می کند و هم مشکلات زیادی را برای تردد تئاتر شهر ایجاد می کند.
«گور پلاس» با بازی داریوش رشاد، الهام آخان، مهدی یگانه، میلاد مرادی، بارتو مهر، رحمان یاوری عرضه می شود. این نمایش هر شب ساعت 20:00 به مدت 75 دقیقه در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می شود.