این گروه خاص سهم زیادی در مصرف بنزین دارند | تخصیص سهمیه بنزین به مردم مشکلات بنزینی را حل می‌کند؟

تبلیغات بنری


به گفته هامشاهری آنلاین ، مقامات دولتی می گویند امسال بیش از 5 میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه خواهد شد. بنابراین ، برای جبران کمبود بنزین ، باید سهم بالایی از درآمد ارزی دولت استفاده شود.

دولت چهاردهم اعلام کرده است که قصد دارد مشکل سوخت از جمله بنزین را حل کند ، اما راه حل این مشکل چیست؟

در همین راستا ، میزگرد اقتصادی در مورد موضوع پازل های بنزینی در تلویزیون همشاهری با مشارکت سید حمید حسینی ، رئیس هیئت مدیره اتحادیه فرآورده های نفتی و حبیب الله زفراریان برگزار شد.

بنزین در ایران گران نیست

حسینی: بنزین قطعاً در ایران گران نیست ، اما نتیجه این ارزان بودن مشکل فعلی است که ما افزایش داده ایم و کسری هستیم. من فکر می کنم ما با حامل های انرژی اشتباه نکرده ایم.

بزرگترین هزینه زندگی مردم مسکن است که با قیمت رایگان محاسبه می شود ، اما بنزین که علت آلودگی و آلودگی محیط زیست است ، با قیمت ارزان ارائه می شود. با اجرای برنامه تثبیت قیمت در مجلل هفتم ، ما اشتباه کردیم و اکنون دولت در مسیری نیست که بتواند به راحتی قیمت بنزین را مدیریت کند.

در دوره Corona ، هنگامی که قیمت نفت کاهش یافت ، فرصتی مناسب برای اصلاح قیمت بنزین بود ، اما دولت این فرصت را از دست داد و اکنون با قیمت فعلی ارز ، قیمت سوخت در ایران بسیار پایین است. بنابراین بنزین قطعاً در ایران ارزان است. دولت ها تصور می کردند که آنها با ارزان نگه داشتن بنزین در خدمت مردم هستند.

چرا مصرف بنزین در ایران زیاد است؟

حسینی: 2 الگوی برای قیمت گذاری بنزین وجود دارد. یکی مبنای قرار دادن کل قیمت نفت ، هزینه پالایش و توزیع است.

یک راه بازرسی از قیمت روغن به عنوان خوراک پالایشگاه و صرفاً محاسبه هزینه پالایش و توزیع است.

در ایران ، حدود 2 سنت هزینه استخراج نفت و 2 سنت هزینه پالایش و توزیع بنزین است. بنابراین هزینه تولید بنزین 2 دلار است. روش سوم صرفاً محاسبه هزینه توزیع بنزین است که هنوز هم بالاتر از شکل فعلی است. با این حال ، قیمت بنزین وارداتی حدود 2 سنت و با یک دلار 4000 دلار ، حدود 4000 دلار است.

مصرف بنزین در ایران بسیار زیاد است. از 5 میلیون بشکه نفت در جهان ، 2 میلیون بشکه به بنزین تبدیل می شود. یعنی حدود 2 میلیارد لیتر. جمعیت ایران و سهم تولید ناخالص داخلی از جهان بسیار پایین تر از مصرف بنزین ما نسبت به کل جهان است. به عنوان مثال ، ایران باید 2 میلیون لیتر بنزین مصرف کند ، اما به دلیل اتومبیل های فرسوده ، قاچاق بنزین ، عدم حمل و نقل عمومی و غیره ، مصرف بنزین در ایران بسیار زیاد است و ما 5 ٪ از بنزین جهان را مصرف می کنیم.

تصحیح قیمت بنزین اجتناب ناپذیر است

حسینی: اگر بنزین گران شود ، حمل و نقل عمومی گران می شود ، بنابراین به طور طبیعی افرادی که اتومبیل ندارند نیز تحت تأثیر آن قرار می گیرند.

ما باید هم کار و هم کار را انجام دهیم. از آنجا که شدت مصرف انرژی در ایران بسیار زیاد است ، نتیجه سیاست گذاری اشتباه بوده است. سیاست گذاری غیر گران قیمت بسیار مؤثر نیست و باید در ابزارهای قیمت مورد استفاده قرار گیرد و تجربه آن را اثبات می کند. اگر تصحیح قیمت را انجام دهیم ، دیگر نیازی به واردات بنزین نخواهیم داشت. زیرا مصرف اصلاح می شود.

دلیل انبار ظروف در بندر شهید رجائی فقدان ارز است. ما واردات ارز بنزین را صرف کردیم و در تهیه ارز این کالاها مشکل داشتیم ، کالاها در انبار و آن حادثه باقی مانده بودند.

برای کاهش مصرف بنزین ، مشکلات حمل و نقل کشور نیز باید برطرف شود. اییکی از دلایل مصرف بالای بنزین در کشور ، به ویژه تهران ، وزارتخانه ها و بخش های فله است و سهم زیادی از نقل و انتقالات روزمره برای رفتن به محل کار است. یک راه فوری گسترش ادارات دولتی است.

من همچنین به آقای افشین ، معاون رئیس جمهور علوم و فناوری گفتم که باید هوش مصنوعی را توسعه دهیم و از آن عقب نشینی کنیم. همچنین باید به سیستم های دولتی فکر کند. مانند یک سیستم تجاری جامع که برای کاهش مراجعه به افراد توسعه یافته است ، اما سخت کار کرده است. بنابراین بسیاری از سیستم ها برپا شده اند که مردم و فعالان اقتصادی را گیج کرده است. توسعه اقتصاد دیجیتال و صدور مجوزهای دیجیتال باید توسعه یابد.

تخصیص سهمیه بنزین به مردم

حسینی: یک روش مؤثر برای رفع مشکل بنزین می تواند این باشد که به خودشان سهمیه و قیمت گذاری با خود مردم و به هر قیمتی با افراد خود برخورد کنند. این راه حل دیگر مشکل عواقب اجتماعی نیست. زیرا افرادی که سهمیه می فروشند و می فروشند گران نیستند. البته ، سیستم تجارت بنزین نباید مشکلی باشد که باعث می شود مردم برای تهیه بنزین زحمت بکشید.

نحوه اختصاص همه مردم سهمیه بنزین باعث ناراحتی زیادی خواهد شد ، اما این قیام نوامبر را تکرار نمی کند. دولت باید قیمت گذاری و سیاست را رها کند. من فکر می کنم با اجرای این روش ، قیمت بنزین به 4000 دلار می رسد.

دولت در حال حاضر 5 میلیون نفر را یارانه می دهد و اکنون مجبور است برخی را از بین ببرد. من فکر می کنم همین وضعیت برای بنزین اتفاق افتاده است و دولت نمی تواند روش و قیمت فعلی را ادامه دهد.

دامنه قیمت بنزین چقدر است؟

زفتار: چقدر بنزین باید باشد ، به سیاست ما باز می گردد. در سیاست گذاری ، باید مشخص شود که دامنه قیمت بنزین چقدر است. این بستگی به این دارد که ما به این موضوع نگاه می کنیم. قانون یارانه هدفمند قیمت صادراتی را که ما از این پس دور هستیم و بنزین ارزان است ، پایه گذاری می کند.

منطق دیگر برای قیمت گذاری بنزین هزینه آن است. باید محاسبه شود که چقدر هزینه تولید و توزیع بنزین برای تولید کننده اقتصادی است. در زمان بودجه امسال ، آقای پزشکان گفتند که هزینه بنزین 6000 تومان بود که منهای هزینه ذاتی نفت است (هزینه های استخراج ، پالایش و توزیع).

منطق دیگر برای قیمت گذاری بنزین ، قدرت خرید مردم است و هزینه ای که آنها در سبد خانوار می پردازند که قیمت ما را به ما می دهد. اگر هزینه بنزین را با حداقل دستمزد در ایران یا میانگین درآمد سرانه ایران با سایر کشورها مقایسه کنیم ، قیمت بنزین در ایران هنوز پایین است.

این گروه خاص سهم زیادی در مصرف بنزین دارد آیا تخصیص سهمیه بنزین به مردم مشکلات بنزین را حل می کند؟

تصمیم در مورد بنزین در زمینه اجتماعی

زفریان: بنزین و انرژی در ایران به طور کلی کالایی است که نمی تواند کاملاً اقتصادی باشد. انرژی کالایی در اقتصاد ایران است که دارای اثرات سیاسی و اجتماعی است و در طول تاریخ یکسان بوده است و قبل و بعد از انقلاب پیروز شده است. پس از برنامه برای تعیین قیمت در Majlis هفتم ، قیمت بنزین چندین بار اصلاح شده است که بعضی اوقات با واکنش اجتماعی روبرو شده است و گاهی اوقات جامعه با جامعه همراه بوده است.

تحلیل ما از انرژی باید در زمینه سیاسی و اجتماعی آن باشد. فقط با تکیه بر محاسبات اقتصادی ، قیمت بنزین را نمی توان تصمیم گرفت. توضیحات و وضعیت تجویز بنزین باید از هم جدا شود.

بنزین حداقل به اندازه تورم گران است

زفریان: این کشور حداقل 5 سال است که با تورم بالا روبرو است و این باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است. این فضای سیاسی با کشور روبرو است و نسخه من با سرعت ناگهانی قیمت نیست. این کار باید به تدریج انجام شود و حداقل سالانه به اندازه قیمت بنزین افزایش یابد تا قیمت واقعی بنزین متناسب با تورم تنظیم شود و کاهش ندهد.

در کنار گزینه های بنزین باید توسعه یابد. مانند استفاده از l -fuel. P. Jay و C. It. البته جی وقت گیر است. سیاست ماشین فرسوده سرعت خوبی دارد و روند آن باید ادامه یابد.

همچنین باید توسط سیاست های جانبی اجرا شود. به نظر می رسد که بنزین با کیفیت و سازگار با محیط زیست ارائه می دهد.

امسال از 5 میلیارد دلار واردات بنزین 1.5 میلیارد دلار از پتروشیمی ها است و این تعداد به بودجه دولت فشار می آورد.

مشکل بنزین مشکل بنزین را حل نمی کند.

زفریان: حتی اگر پالایشگاه را هم بزنید و تولید بنزین را افزایش دهیم ، ما به همان اندازه صادرات نفت را کاهش می دهیم و درآمد نفت دولت را کاهش می دهیم و این بنزین را حل نمی کند. زیرا مشکل ما با بنزین مصرف است. ما باید از سیاست های قیمت و غیر قیمت گذاری استفاده کنیم ، در غیر این صورت اوضاع بدتر می شود.

بنزین مانند نان شب است و دولت موظف است آن را تأمین کند ، تا زمانی که دولت مشکل مصرف را حل نکند ، دولت به هر حال بنزین را تأمین می کند و واردات سال به سال افزایش می یابد. با افزایش پالایشگاه ها فشار برای افزایش تولید بنزین ، ما همچنین کارایی آنها را کاهش می دهیم.

تمام سیاست ها ، چه قیمت و چه غیر قیمت ، باید به تدریج اجرا شوند ، نباید فکر کنیم که یک راه حل فوری و سریع برای مشکل بنزین داریم. یکی از دلایل سیاست تحکیم این بود که دولت باید تقاضای حمل و نقل را کاهش دهد.

دولت نمی تواند از شر قیمت گاز خلاص شود

زفریان: تخصیص سهمیه بنزین به مردم و انتقال معاملات قیمت گذاری و بنزین به مردم و حذف دولت مشکل را برطرف نمی کند. زیرا این بنزین با قیمت حدود 5000 دلار هزینه دارد که عواقب آن را دارد.

به محض بلند شدن سقف قیمت ، من فکر می کنم دولت بلافاصله وارد قیمت گذاری می شود.

قیمت گذاری دولتی روی سیب زمینی مطمئناً بنزین را که عواقب اجتماعی دارد قیمت خواهد داشت؛ ؛ زیرا مردم این پروژه بسیار زیاد هستند و لزوماً ثروتمند نیستند. در ماه نوامبر ، اعتراضات عمده در حومه شهرها بود. از آنجا که آنها طبقه کارگر بودند ، هزینه بنزین و حمل و نقل تأثیر زیادی در زندگی و تعداد آنها داشت.

بخش اعظم جامعه نیز درآمد خود را از SNAP و TOPSI دارند و افزایش قیمت بنزین باعث کاهش درآمد آنها خواهد شد. هدف قرار دادن یارانه می گوید قیمت بالا می رود و درآمد آن برای مردم توزیع می شود.

براساس نظرسنجی ها ، دیدگاه مردم در مورد بنزین متفاوت است. بسیاری از افراد اتومبیل ندارند ، اما تورم عمومی را احساس می کنند و با افزایش قیمت بنزین مخالف هستند. برخی از آنها طرفدار بنزین گران قیمت و توزیع درآمد آن هستند. ابعاد عقاید مردم باید به خوبی دیده شود.

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری hamshahrionline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *