به گزارش تینو به نقل از یورونیوز، فضاپیمای بوئینگ استارلاینر شامگاه جمعه ساعت 18:04 به وقت شرق آمریکا (01:34 بامداد شنبه به وقت تهران) ایستگاه فضایی بین المللی را بدون حضور فضانوردان ترک کرد. پس از آن، وسیله نقلیه استارلاینر حدود شش ساعت به سمت زمین پرواز کرد تا اینکه در ساعت 12:01 بامداد روز شنبه (07:31 شنبه به وقت تهران) در فرودگاه فضایی وایت سندز در نیومکزیکو با موفقیت فرود آمد.
دوربین های ناسا این کپسول را هنگام ورود به جو زمین و حرکت آن در آسمان با سرعت زیاد ثبت کردند. برای کاهش سرعت فرود و اطمینان از فرود ایمن، این کپسول از دو مجموعه چتر نجات استفاده کرد. علاوه بر این، شش کیسه هوا درست قبل از فرود در زیر فضاپیما مستقر شد تا ضربه ها را جذب کند و از آسیب جلوگیری کند.
در حالی که ممکن است بوئینگ از بازگشت موفقیت آمیز استارلاینر خرسند باشد، اما احتمالاً حس پشیمانی نیز در آن وجود دارد. بازگشت موفقیت آمیز نشان می دهد که اگر فضاپیما در شرایط بهتری قرار داشت، ممکن بود بتواند فضانوردان را با خیال راحت از ایستگاه فضایی بازگرداند. با این حال، مشکلات موتورهای Starliner و نشت هلیوم که اندکی پس از پرتاب ظاهر شد، مقامات ناسا را بر آن داشت تا به جای آن اسپیس ایکس را برای پرواز برگشت انتخاب کنند.
جوئل مونتالبانو، معاون عملیات فضایی ناسا در یک کنفرانس خبری در اوایل روز شنبه پس از فرود استارلاینر گفت: “به یاد داشته باشید، این یک ماموریت آزمایشی بود.”
یک سفر فضایی 8 روزه که ماه ها به طول انجامید
در اوایل ژوئن، فضاپیمای استارلاینر، بوچ ویلمور و سانی ویلیامز فضانوردان ناسا را در اولین پرواز آزمایشی خدمه خود که قرار بود حدود 8 روز طول بکشد، به فضا پرتاب کرد. با این حال، فضاپیما باید برای چندین ماه در ایستگاه فضایی لنگر انداخت در حالی که مهندسان روی زمین همه اقدامات احتیاطی را برای تعیین ایمن ترین راه برای بازگرداندن آنها به زمین انجام می دادند.
پس از هفته ها آزمایش و تجزیه و تحلیل، ناسا تشخیص داد که سیستم محرکه کپسول ثابت به نظر می رسد، اما مشکلات مربوط به سوخت خطر قابل توجهی برای بازگشت خدمه به همراه دارد. در نتیجه تصمیم بر این شد که ویلمور و ویلیامز تا سال جدید در ایستگاه فضایی بمانند و در ماه فوریه با کپسول اسپیس ایکس به زمین بازگردند.
این دو فضانورد در خروج Starliner از ایستگاه فضایی شرکت کردند. این رویداد زمانی رخ داد که ایستگاه فضایی بر فراز مرکز چین در فاصله 418 کیلومتری پرواز می کرد.
ماموریت بازگشت استارلاینر بسیار مورد انتظار بود، زیرا این اوج چند ماه هیجان انگیز برای بوئینگ و ناسا بود. هدف از این پرواز آزمایشی این بود که ثابت کند این فضاپیما می تواند فضانوردان را به طور ایمن به مدار پایین زمین منتقل کند و راه را برای ناسا هموار کند تا به بوئینگ اجازه دهد تا به طور منظم به ایستگاه فضایی پرواز کند.
درعوض، مشکلات پیشرانه فضاپیما به فهرست شکستهای بوئینگ برای پروژه استارلاینر اضافه شد، پروژهای که حتی قبل از پرتاب بیش از 1.5 میلیارد دلار هزینه داشت و سالها از برنامه عقب بود.
علاوه بر این، اولین پرواز آزمایشی بدون سرنشین به ایستگاه فضایی، که ناسا قبل از اجازه فضاپیما برای حمل فضانوردان درخواست کرد، نیز با مشکلاتی مواجه شد و مجبور شد در سال 2022 تکرار شود.
بیشتر بخوانید:
مقامات ناسا اوایل این هفته اعلام کردند که در حال همکاری با بوئینگ برای ایجاد تغییراتی در موتورهای Starliner هستند. با بازگشت فضاپیما، مهندسان می توانند عملکرد آن را ارزیابی کرده و تجزیه و تحلیل بیشتری انجام دهند.
با در نظر گرفتن مشکلات احتمالی پیشرانه، پس از جدا شدن از ایستگاه فضایی، استارلاینر به صورت خودمختار پرواز کرد و از ایستگاه فضایی دور شد تا در صورت بروز مشکل، فاصله ایمن داشته باشد.
بوئینگ فضاپیمای استارلاینر خود را تحت پروژه فضاپیمای سرنشین دار تجاری ناسا توسعه داد، ابتکاری که در سال 2011 برای حمایت از فضاپیماهای شرکت های خصوصی برای پر کردن شکاف باقی مانده توسط شاتل های فضایی بازنشسته ناسا راه اندازی شد.
اسپیس ایکس به عنوان یک رقیب، فضاپیمای سرنشین دار Dragon را نیز به عنوان بخشی از همین برنامه توسعه داده است و از سال 2020 پروازهای منظمی به ایستگاه فضایی خواهد داشت.
hamshahrionline به نقل از تینو