به گزارش تینو، خط ریلی رشت – قزوین که به عنوان رابط تکمیلی کریدور شمال – جنوب شناخته می شود، امروز با حضور محمد مخبر سرپرست رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و معاونت ویژه به بهره برداری رسید. وزیر دستیار رئیس جمهور روسیه، معاون نخست وزیر آذربایجان و جمعی از مقامات منطقه ای.
پروژه راه آهن رشت – قزوین در سال 1384 آغاز به کار کرد، اما از سال 1384 تا 1387 تنها 3 درصد پیشرفت کرد و بیشتر کار آن از سال 1387 آغاز شد.
اما با آغاز به کار دولت سیزدهم، تکمیل این پروژه که بیش از یک دهه برنامه ریزی شده بود، با سرعت بیشتری آغاز شد و در نهایت امروز شاهد بهره برداری از این پروژه مهم در کشوری هستیم که از از منظر ژئوپلیتیک، این کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
این خط ریلی به طول 37 کیلومتر، شهر رشت مرکز استان گیلان را به بندر قزوین در شهر انزلی متصل می کند. هزینه احداث این خط ریلی 30 هزار میلیارد ریال است و برای 200 نفر به صورت مستقیم و 500 نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده است.
تکمیل خط ریلی رشت – قزوین و رشت – آستارا یکی از پروژههای ملی بود که رهبر انقلاب به آن توجه کردند اما در سالهای اخیر این پروژه به کندی پیش میرود مشکلات مهم در روند کند تکمیل خط ریلی قزوین از عدم همکاری پیمانکار خبر داد و بر همین اساس از قطع همکاری با پیمانکار قبلی و عقد قرارداد جدید با پیمانکار دیگری خبر داد.
این پروژه ریلی بخش پایانی کریدور ریلی دریا-دریا است که ارتباط ریلی بنادر جنوبی کشور و بنادر شمالی استان گیلان را برقرار کرده و امکان تبادل کالاهای مختلط در سراسر ایران را برای منطقه فراهم میکند.
این کریدور در کشورمان دارای 3 انشعاب است که با احداث خط ریلی 162 کیلومتری رشت – آستارا، انشعاب غرب کریدور شمال – جنوب و انشعاب شرقی آن با چابهار – زاهدان و زاهدان – مشهد تکمیل میشود. خطوط راه آهن نیز در این راهرو تکمیل خواهد شد. جاده عبوری از دریای خزر، راه بین رشت و دریای خزر حلقه مفقوده بود که با ساخت آن یک کریدور میانی برای ما شکل می گیرد که بتوان از حمل و نقل ترکیبی دریای خزر و کشورها استفاده کرد اطراف دریای خزر برای رسیدن به جنوب کشور از مزایای شبکه ریلی برخوردار خواهد بود.
عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت توسعه و ساخت زیربناهای حملونقل کشور میگوید: پیشبینی میشود با این پروژه سه میلیون تن کالا و ۳۰۰ هزار مسافر در کشور جابهجا شود. در سال اول بهره برداری، میزان حمل کالا از طریق این خط به هفت میلیون تن و تردد مسافر به 600 هزار نفر خواهد رسید.
هزینه احداث این پروژه بزرگ ملی که توسط وزارت راه و شهرسازی و با همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی به اتمام رسیده است بیش از 30 هزار میلیارد ریال بوده و ارزش سهم سازمان منطقه آزاد انزلی حدوداً می باشد. 300 میلیارد تومان.
مهمترین تاثیر بین المللی، اتصال مجتمع بندری قزوین به خطوط ریلی کشور، تکمیل زیرساخت های فعال سازی کریدور شمال-جنوب، توسعه همکاری با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایجاد زمینه مناسب برای آن است اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای مرزی جنوبی خلیج عربی.
ساخت 18 پل بزرگ، 243 پل کوچک و 18 تقاطع در خط ریلی رشت – قزوین
اما با نگاهی به جزئیات این طرح، آمار شگفت انگیزی از جمله ساخت 18 پل بزرگ، 243 پل کوچک و 18 تقاطع را در خود دارد. همچنین در این پروژه بیش از 4800 تن ریل، 66 هزار قطعه بالاست، 88 هزار متر مکعب بالاست و 42 هزار متر مکعب زیربالاست و 35 کیلومتر فیبر نوری برای این خط ساخته شد.
سرعت قطار مسافری در این طرح به 120 کیلومتر در ساعت و سرعت قطار باری به 80 کیلومتر در ساعت می رسد.
تکمیل کریدور شمال به جنوب، کاهش ترافیک جاده ای، توسعه اقتصادی منطقه و حفظ محیط زیست از دلایل اهمیت خط ریلی رشت- قزوین است.
با توجه به بهره برداری از این خط ریلی، انتظارات برای استفاده از این ظرفیت نیز وجود دارد و با توجه به موقعیت استراتژیک این راه آهن، لازم است برنامه ریزی های دقیقی برای ترانزیت کالا از این مسیر انجام شود تا از پتانسیل های آن بهره برداری شود. از سوی دیگر با وجود جاذبه های گردشگری فراوان در استان های گیلان و مازندران، توسعه زیرساخت های گردشگری در این منطقه ضروری است تا بتوان از این راه آهن برای توسعه گردشگری استفاده کرد.
البته از مزایای این حمل و نقل ریلی و ریلی می توان به ایمنی بالا، ظرفیت حمل بار بالا، مصرف سوخت پایین و کاهش آلایندگی اشاره کرد. به طور کلی راه آهن رشت – قزوین یکی از پروژه های مهم ریلی کشور محسوب می شود. با ایفای نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی، گردشگری شکوفا می شود، محیط زیست حفظ می شود و کریدور شمال-جنوب تکمیل می شود.
اتصال خط ریلی رشت – قزوین به منطقه آزاد انزلی می تواند به توسعه تجارت و فعالیت های اقتصادی در این منطقه کمک کند از سوی دیگر با احداث این خط آهن امکان صادرات کالا به کشورهای اوراسیا نیز فراهم می شود. به آسانی.
hamshahrionline به نقل از تینو