تینو – محمد بلبلی: لاستیک نقش حیاتی در ایمنی و عملکرد خودرو دارد و در نتیجه انتخاب تایر باکیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است. اما به دلیل تنوع زیاد برندها و مدل های تایر در بازار و همچنین وجود برخی محصولات تقلبی، بسیاری از رانندگان در انتخاب لاستیک مناسب دچار سردرگمی می شوند. سعید تقوی، مدرس دانشگاه و کارشناس فناوری تایر در این گفت و گو به سوالات و شبهات مصرف کنندگان پاسخ می دهد.
آیا لاستیک تقلبی خودرو در بازار ایران وجود دارد؟
لاستیک های تولید داخل که در 10 کارخانه تولید می شوند همگی تحت نظارت سازمان ملی استاندارد بوده و دارای نشان استاندارد و شماره سریال ساخت می باشند به خصوص که نام تجاری سازنده نیز بر روی لاستیک حک شده است. سازمان ملی استاندارد نیز بر تولید، توزیع و بازار فروش این محصول نظارت دارد. لاستیک محصولی نیست که هرکسی با امکانات معمولی بتواند به صورت غیرقانونی و به اصطلاح زیرزمینی تولید کند و به نام تولیدکنندگان معروف بفروشد. بنابراین هیچ یک از لاستیک های داخلی تقلبی نیستند.
آیا محصولات تقلبی در لاستیک های وارداتی وجود دارد؟
در اصل یا تقلبی بودن لاستیک های وارداتی شکی نیست. موضوع اصلی در این زمینه کیفیت لاستیک ها است. هر کالایی که وارد کشور می شود توسط سازمان ملی استاندارد بازرسی می شود و هر کالایی از جمله لاستیک باید توسط این سازمان تایید شود. سازمان ملی استاندارد از لاستیک های وارداتی نمونه برداری می کند و با انجام آزمایش های ویژه کیفیت آنها را در آزمایشگاه های مرجع بررسی می کند. از آنجایی که مقیاس تولید تایر در دنیا بسیار زیاد است و بیشتر لاستیک های وارداتی از چین وارد می شود، رقابت فقط از نظر کیفیت رخ می دهد که تاثیر مستقیمی بر قیمت دارد. در این مرحله بحث کیفیت مطرح می شود و بحثی در مورد اصل یا تقلبی بودن آن وجود ندارد.
لاستیک هر چه گرانتر باشد بهتر است؟
لزوماً اینطور نیست. حدود 16 تست توسط کارشناسان بر روی هر تایر برای تعیین کیفیت آن انجام می شود. قیمت هر لاستیک وارداتی به طور مستقیم با نرخ ارز و هزینه واردات مرتبط است. اما اگر بخواهیم به عنوان یک مصرف کننده به این موضوع نگاه کنیم، پس هر خریدار باید به نام سازنده حک شده روی دیواره لاستیک، علامت استاندارد و شماره سریالی که تاریخ تولید را مشخص می کند توجه کند.
جدا از اندازه لاستیک، رانندگان حرفه ای باید علائمی مانند شاخص سرعت و شاخص بار تایر را به دقت بررسی کنند. به عنوان مثال، راننده ای که اغلب در بزرگراه ها تردد می کند باید لاستیکی با شاخص سرعت بالاتر انتخاب کند. در مورد لاستیک Varadeti نیز کدی به نام DOT وجود دارد که اصالت لاستیک را تأیید می کند. البته این کد باید در سامانه های مربوطه بررسی و تایید شود.
سازمان ملی استاندارد برای هر لاستیک محدودیت کیفی تعیین می کند و اجازه نمی دهد کیفیت محصول زیر یک حد مشخص باشد، اما اگر لاستیک بالاتر از این شاخص های استاندارد تولید شود به این معنی است که این تایر کیفیت بالاتری دارد. این امکان وجود دارد که دو لاستیک تولید شده توسط دو شرکت مختلف دارای لوگوی استاندارد باشند، اما یکی از آنها می تواند به شاخص های کیفیت ساخت بالاتری دست یابد و کیفیت بهتری نسبت به لاستیک های دیگر داشته باشد.
در اینجا این موضوع مطرح می شود که کدام لاستیک گرانتر و کدام ارزانتر است. این در حالی است که همه لاستیک های تولید داخل کیفیت یکسانی ندارند، بلکه قیمت یکسانی دارند.
آیا این نوع قیمت گذاری صحیح است؟
طبیعتاً این نوع قیمت گذاری برخلاف قوانین حاکم بر اقتصاد است، اما متاسفانه با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و بحث تنظیم بازار این روند وجود دارد.
نقش اتحادیه ها در قیمت گذاری تایر چیست؟
فدراسیون ها و اتحادیه های حرفه ای مربوطه با این نوع قیمت گذاری مخالف هستند اما تاکنون نتوانسته اند آن را تغییر دهند. این نوع قیمت گذاری محیط رقابتی در بازار را از بین می برد و ممکن است کیفیت لاستیک های تولید شده در داخل را بیشتر کاهش دهد. زمانی که قیمت ها یکسان می شود، شرکت سعی می کند تایر باکیفیت تری تولید کند و هزینه های بیشتری را متحمل می شود، اما زمانی که مجبور است تایر تولیدی خود را به همان قیمت تایر با کیفیت پایین تر بفروشد، پس از مدتی ممکن است نتواند هزینه کند. روی تایرهای با تکنولوژی بهتر و محصولات محصولات با کیفیت پایین تری تولید می کنند.
آیا آنها می توانند لاستیک های دست دوم را به عنوان لاستیک نو بفروشند؟
در وسایل نقلیه سنگین بحث پنچرگیری و پنچرگیری تایر مطرح است. پنچرگیری به این معنی است که لاستیک های خودروهای سنگین پس از مدتی کارکردن، آج لاستیک را حذف کرده و آج جدید را در یک لایه جدید به حلقه لاستیک اضافه می کنند.
در برخی از قاب ها نیز امکان شیارگیری مجدد پس از مدتی وجود دارد. به این ترتیب شیارهای قبلی عمیق تر می شوند و البته این امکان برای هر قاب وجود ندارد. عبارت Regroovable بر روی لاستیک هایی حک می شود که می توان آنها را دوباره شیار کرد، اما این روند قابل تغییر برای تایرهای خودروهای سواری رایج نیست.
بیشتر بخوانید:
آماده سازی اصول اولیه طبیعت گردی چه وسایل کمپینگی بخریم؟
لاستیک های عقب افتاده در اکثر بازارهای سراسر جهان موجود است و هرگز به عنوان لاستیک نو فروخته نمی شود. اما در کشوری مانند پاکستان این کار را روی لاستیکهای مسافری انجام میدهند و با پیچیدن لاستیک به عنوان لاستیک نو میفروشند. در کشور ما لاستیک های سواری گاهی تغییر شکل می دهند، اما به عنوان لاستیک های دست دوم به فروش می رسند.
چگونه لاستیک نو را از لاستیک دست دوم تشخیص دهیم؟
به عنوان مثال در 6 قسمت از شیارهای لاستیک یک سری خطوط بین شیارها وجود دارد که به آن TWI یا شاخص ساییدگی آج تایر می گویند که نشانگر میزان ساییدگی لاستیک است. اگر شخصی در مورد لاستیک آموزش دیده باشد، می تواند از طریق TWI تعیین کند که آیا عمق آج لاستیک خریداری شده متفاوت است یا خیر. مصرف کننده تایر نیز می تواند با مشاهده سطح آن پس از استفاده از لاستیک، ساییدگی لاستیک را با توجه به این شاخص مشاهده کند. هنگامی که شیارها به اشتباه انجام شوند، این خطوط از بین می روند و مشخص می شود که تایر استفاده شده است. از طرف دیگر یک لاستیک آج کاملاً قابل مشاهده است و باید روی دیواره جانبی لاستیک علامت گذاری شود.
لاستیک های گران تر و با کیفیت تر مقرون به صرفه تر هستند یا لاستیک های ارزان؟
اول از همه توصیه می کنم حتما از لاستیک های تولید داخل استفاده کنیم، چون لاستیک های تولید داخل کیفیت قابل قبولی دارند و از همه مهمتر شناسنامه دارند و خدمات پس از فروش هم دارند. برخی از واردکنندگان یک برند را به صورت آزمایشی وارد می کنند، اگر پاسخ مثبت دریافت کنند به واردات آن ادامه می دهند، در غیر این صورت به واردات آن لاستیک خاص ادامه نمی دهند. بنابراین هیچ گونه خدمات پس از فروش به مصرف کننده ارائه نمی کنند.
برخی از شرکت های داخلی نیز در زمینه تولید لاستیک خودروهای سواری و ارائه محصولات باکیفیت در بازار بسیار خوب عمل می کنند. این لاستیک ها استاندارد هستند. استاندارد ملی ما ترکیبی از استانداردهای اروپایی و آمریکایی است و نسبتاً سختگیرانه است. بنابراین مقرون به صرفه ترین خرید لاستیک های تولید داخل است.
تاثیر کیفیت لاستیک بر عملکرد خودرو چیست؟
از دیدگاه یک راننده متوسط و غیرمتخصص، یک لاستیک خوب هندلینگ خودرو را افزایش می دهد و سطح سایش پایین است. همچنین چسبندگی خوبی با سطح جاده دارد که باعث ایمنی بیشتر خودرو می شود و به راننده اطمینان بیشتری در رانندگی می دهد. یکی دیگر از نشانه های خوب بودن لاستیک صدای کم هنگام رانندگی است. اما یکی از مهمترین ویژگی های یک تایر خوب صرفه جویی در مصرف سوخت خودرو است. لاستیک ها حدود 20 درصد از سوخت خودرو را مصرف می کنند. پدیده ای به نام “مقاومت غلتشی” وجود دارد که بخشی از انرژی حاصل از سوخت خودرو برای غلبه بر آن استفاده می شود. به همین دلیل نقش لاستیک در مصرف سوخت خودرو بسیار مهم است.
چگونه باید دانش تایر خود را ارتقا دهیم؟
عموم مردم کمی در مورد تایر و فقط اندازه آن می دانند. البته اطلاعات در سایت های مختلف محدود است، اما کتابی در مورد لاستیک با عنوان گنجینه لاستیک منتشر شده است که فصل اول آن با عنوان اطلاعات تایر است و حاوی توضیحات کاملی در مورد نوشته ها و تابلوهای روی دیوار است. لاستیک و نحوه انتخاب لاستیک که حاوی اطلاعات بسیار دقیقی است و برای مصرف کننده مفید است.
از کجا با خیال راحت لاستیک بخریم؟
وقتی یک موقعیت خاص جیره بندی و انتظار پیش می آید، پاسخ روشن است. هنگامی که فضای رقابتی سالم وجود دارد، فروشندگان نیز سعی می کنند در این رقابت موفق شوند و لاستیک های باکیفیت را با قیمت های مقرون به صرفه تهیه کنند. برخی از شرکتهای تایر عرضه مستقیم دارند و برخی دیگر لاستیکها را به نمایندگیهای خود و نمایندگیها به فروشگاهها میفروشند، اما متأسفانه در حال حاضر برای هر لاستیک دو قیمت رایگان و تایید شده در بازار وجود دارد. زمانی که قیمتها تحمیل میشوند، بیشترین ضرر به تولیدکننده وارد میشود و منجر به فروش برخی لاستیکها به دو برابر قیمت بازار میشود. با این حال، خرید از فروشندگان و نمایندگی های مجاز بهترین و مطمئن ترین راه برای خرید لاستیک با کیفیت است.
hamshahrionline به نقل از تینو